Det lidt forskelligt hvad jeg svare, da barnet bliver ved med at sige det ikke vil..
Men ofte "jeg kan godt høre at det er lidt svært, men bib vil også gerne se dig og er sikker på det bliver en god weekend."
barnet kan regere med at slå, bide eller ikke gide at gør noget for at trække tiden ud ..
Udfaldet er det samme, om det er i børnehave eller hjemme ved mig..
Ja det ku være en rigtig go ide, at se om der var noget af det.. Men barnet har været dele siden barnet var 17mdr
Det sidste først: Det er helt og aldeles underordnet for de grupper, hvor længe barnet har været delebarn. Det er ikke kun for "nyudklækkede delebørn", men er ment som et fora, hvor man kan dele alle de forbudte tanker og følelser forbundet med at være skilsmissebarn med ligesindede.
Min personlige tilgang til arbejdet med børn er, at man sjældent skal fokusere på barnets problem, men fokusere på de faktorer, der er med til at vedligeholde og forstærke barnets problem, og hvilke faktorer, der kan være med til at nedbringe forekomsten af problemet. På hvilken måde er børnehaven med inde over? For jeg tænker, at hvis vi er ude i, at det er så svært problematisk, så er det vigtigt, at i får et møde allesammen, hvor i får afdækket netop disse ting: Hvilke elementer i jeres samarbejde og tilgang til barnet er med til at vedligeholde hans/hendes reaktion? I hvilke situationer oplever i, at reaktionen er mindre voldsom - Hvad er anderledes i de situationer? I hvilke situationer taler barnet positivt om at skulle være hos far - Hvordan kan i forstærke og fokusere på de situationer, så barnet holder fast i dem. Er der aspekter af dit forhold til dit barn der gør, at barnet har udviklet en tilknytning til dig, der er af (set udefra) usund karaktér, fordi adskillelsen er så svær? Hvilke aspekter af fars tilgang til barnet kan have indflydelse på adfærden?
Sådan et arbejde bevirker desværre, at man er nødt til at se indad og se på hvilken rolle man selv spiller som mor og far, hvilken rolle man spiller som forældre, hvilken rolle institutionen spiller. Og det er vildt svært, fordi man føler jo som udgangspunkt, at man gør det rigtige for sit barn. Men et barn reagerer ikke så voldsomt uden grund, og derfor er alle parter nødt til at være villige til at vende et kritisk blik indad, samtidig med en bevaring af et fokus på det, der faktisk fungerer. For det vi fokuserer på, bliver der som regel mere af. Så de stunder, hvor det fungerer godt, skal have masser af opmærksomhed og kærlighed. Og de svære stunder skal omfavnes og støttes, men med et ærligt blik på egne bidrag, forældrebidrag mm.
Og der kan det godt ske, at i vil få brug for professionel sparring, netop fordi det er ret svært at være objektiv, når det handler om egne forældreevner og ens eget barn. Sådan har de fleste det, det er der ikke noget unormalt i. Måske skal i spørge børnehaven, om det er muligt at få hjælp udefra, så situationen ikke bliver værre. For i et ønske om at beskytte et barn, der har det svært og har den slags angst, kommer man lynhurtigt til at handle på små måder, der vedligeholder angsten, uden man måske er helt opmærksom på det.
Og at der er ting, der kan ændres på, betyder jo ikke, at man er en dårlig forældre! Man gør jo (med få undtagelser) de ting man gør, i den bedste mening og hensigt og med et hjerte fyldt med kærlighed og beskyttertrang. Nogen gange kommer man bare utilsigtet til at handle på en måde, som faktisk ikke hjælper. Det er der ingen skam i - det kan ske for alle!
(Det er ikke meningen, at du skal sidde og svare på alle de spørgsmål, jeg skriver - Det er reflektionsspørgsmål, som i netop vil kunne tage op med en tredjepart)