Med mindre der er en klar fortstående viden om, at der er noget galt med forholdene hos den anden forældre, vil mit råd rent fagligt være at rumme og anerkende det svære i overleveringen, men også hjælpe barnet med at sætte ord på det spændende og gode ved at være hos den anden forældre.
Jeg bliver nysgerrig på, hvordan samarbejdet mellem jer er? Ofte kan børn mærke, hvis der er knas i samarbejdet, og kan reagere som du beskriver, som en respons på konflikten.
Derudover er det sådan for mange delebørn, at skiftedag er sindssygt hård. Jeg har lige været på kursus omkring skilsmisse og børns rolle i samme, og skiftedag er for mange børn forbundet med mange svære følelser, og for nogen børn følelsesmæssige udbrud. Og mange forældre tolker det som modstand mod den forældre, som barnet skal hjem til, men det er slet ikke det, det handler om. Det er selve det med at skifte hjem, der er det hårde. Men for mindre børn kan det være svært at italesætte, så er det nemmere at sige, at man bare ikke vil hjem til far/mor. Men når de så lige har fået lov at falde til ro det nye steder, så er alt jo fint.
Det er et emne, som man virkelig skal tackle med omhu. Vi forældre har ofte en idé om, at vi gør det bedst. Og hvis der er en snert af konflikt ift. den anden forældre, kan man meget hurtigt komme til at tolke tvetydige signaler i retningen af, at der er noget galt hos den anden forældre.
Men som regel er det en reaktion på skiftet. Og det er en reaktion man skal rumme, men også hjælpe barnet med at bearbejde konstruktivt.
Hvordan hjælper man bedst?
Altså vi har børnehaven med indeover, da det har stået på længe i forskellige udbrud.
Både jeg, den anden og børnehaven ved at barnet har det godt begge steder, vi som forældre har et fint og godt samarbejde, kan ses, holder fødselsdag sammen for barnet osv (de to bonus forældre er ligeså gode og indeover) så vil mene vi har et godt og fint samarbejde allesammen og vi alle er enige om at alt godt til barnet.
barnet er meget "afhængig " af mig - men barnet har os været sammen med mig siden fødselsen og derimod den anden har rejst meget gør det til tider stadig meget ..
Synes det hårdt at se ens lille barn bryde så meget sammen ved aflevering.
vi dom forældre, har os sagt til barnet at barnet skal på samvær ved den anden forældre, det har vi bestemt - men udbrudene er der stadig i samme grad.
Siger voldsomme ting feks. "En LEGO mand har et surt hovede, hele verden brød sammen, indtil jeg finger et glad hoved og sætter på.
Banret får en dåse sodavand lige pludselig går barnet i helt i selvsving, at den havde barnet ikke fortjent, og den skulle tilbage, barnet var ond osv osv .. 
Vil ikke i børnehave fordi barnet er bange for at den anden henter osv ..
Barnet har det så godt hos den anden forældre, så forstår ikke at det er så svært..