Anonym skriver:
Altså min 5 årige pige.. Gud, hvor skal jeg overhovedet starte??
Hun irreterer mig ind på benet lige for tiden.
Mig og hendes far er ikke sammen og har ikke været det siden hun var et halvt år gammel, så hun er der hveranden weekend.
Hver evige eneste gang jeg svarer nej til noget hun spørger om, det kan være fx. nej du må ikke få slik, saftevand eller andet -
nej vi skal ikke ud og lege lige nu fordi.. det er egentlig ligegyldigt hvad det handler om, bare hun ikke får sin vilje så går hun fuldstændig bananas og det er så frustererende 
Desuden er hun begyndt at sige hver gang hun får et flip, at hun hader mig, ville ønske hun havde en anden mor, at hun bare flytter hjem til sin far for der må hun alting osv..
Og så siger hun dagen lang at jeg skænder hende hele tiden, jeg siger ting til hende 5 gange uden nogen som helst reaktion overhovedet (fx. tag din hue på, det er sengetid nu..) og ja jeg gør det med en bestemt stemme, det nytter bare ikke noget. Og til sidst ender det med at jeg hæver min stemme og så gør hun hvad jeg siger med det samme, men går straks igang med at brokke sig over hvor meget jeg skænder hende ud 
Og så det sidste, hun gider ikke at sove alene, har prøvet at få hende til at forstå det nu i 2 år. Nu lægger hun sig til at sove på eget værelse men kommer ind hver evige eneste nat. Og jeg er en person med ekstremt dårlige søvngaver, og jeg sover forfærdeligt når hun kommer ind, fordi hun ligger og sparker og slår, maser og smider dynen osv. hvilket resulterer i dårlig søvn hver nat for mig og smerter i ryg og nakke. Og så skal jeg hver aften forklare til hende hvorfor hun ikke må sove i vores seng 
Altså er alt det her fuldstændig normalt??
Eller hvad er det lige der sker?
Er virkelig ved at være træt af surhed og problemer hele tiden nu!
hilsen den fortvivlede 
Føler med dig! Har en på knap 5 der er ligesådan, og det er Hårdt til tider.
Hos os slipper vi for nogle af raserianfaldene hvis vi gør os umage i at svare hende når hun spørger om noget.
F.eks. Hvis hun siger: "jeg vil gerne ud og lege", og vi svarer "nej det skal vi ikke lige nu", så kan hun godt flippe skråt. Hvis vi derimod svarer noget ala "jeg kan godt forstå at du gerne vil ud og lege lige nu, men mor er nødt til at tage opvasken først, men når jeg er færdig, SÅ kan vi godt gå ud og lege"
- så får vi faktisk som oftest er "ok" tilbage igen i stedet for at hun råber og skriger.
Er godt klar over at det kræver et enormt overskud til tider at svare så pædagogisk(læs: efter en laaang dag i børnehave), men jeg lover dig at det hjælper, og så er det umagen værd jo 
Nu kan det godt være at du allerede prøver/har prøvet det