Anonym skriver:
- Jeg synes vi har prøvet flere gange at ændre vores rutiner. Men vi falder altid tilbage i de gamle.
Min mand kører kl 7 om morgen og er hjemme igen 17-17:15 hver dag. Han er træt leger lidt med ungerne imens jeg laver mad... (Må tilstå at på det sidste har det været hurtig mad, fryse pizza, McD, salater eller anden nemt).
Vi putter hver et par unger og så kalder sofaen, hvor han bare falder i søvn...
Kan ikke se hvordan vi kan ændre det, pga. hans arbejdstider.
I weekenderne vil vi begge slappe af, men vores unger har ALTID krudt i bagen og dur ikke til det der stille noget.
Igår gik det helt galt for mig, da jeg hentede børn. (Normalt kan jeg godt handle med dem uden problemer, men på det sidste har jeg ikke magtet det.) valgt så at gøre set alligevel igår.
Først så kan jeg ikke få en vogn til ungerne da jeg glemte mønten... Så må hæve, hvilket man åbenbart ikke kan uden at købe noget... Køber en åndsvag müslibar... Og får den 20kr til en vogn.
Da vi så har handlet og skal til at lægge vare på båndet (har lagt nogle op). Ser jeg en p-vagt og bliver i tvivl om jeg fik sat p-skiven... Bryder helt sammen i butikken...
Ender med at råbe på den store unge at h*n skal lade vognen og varerne være og løber ud med alle ungerne til bilen... Opdager jeg havde sat skiven... Men græder så meget at jeg ikke kan få mig selv til at gå ind igen... Så vi kørte hjem...
Far købte McD med hjem til ungerne pga mit sammenbrud. Idag er han tager til sin mor med ungerne.
Jeg kender alt for godt til, at man ikke kan se, hvordan ens hverdag kan ændres, fordi man ikke kan overskue ændringer, fordi man er udmattet og ked af det, og så kan man ikke se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre og spiralen fortsættes. Det er overhovedet ikke nemt.
Men hvad er alternativet? Det er at fortsætte, som I gør nu.
I kan tage fat på én ting ad gangen. Hvad er det nemmeste at ændre? Madpakker fx. Lav dem om aftenen, den af jer, der har mindst at lave.
Prøv bare en weekend, at skiftes til at stå op. Hvis børnene har krudt i bagen, må den der er oppe gøre noget, lave en aktivitet. Skoven, legepladser, strandene har altid åbent og det er gode steder fordi der er masser af plads til at løbe, hoppe, grine højt og råbe i vilden sky, kaste med ting, fægte med ting og ingenting går i stykker. Og det koster ingenting. Børnene får brugt kroppene, deres energi får lov til at blive brugt, de får lys og luft, naturen er godt for børn og voksne, krop og sind.
Når de så er tilbage, er den anden sikkert vågen, har fået et bad og en kop kaffe i stilhed. Så kan I skifte, så den, der har været tidligt oppe, kan tage sig en slapper, tage computeren med i seng og se Netflix eller hvad I nu gør for at slappe af.
Alt det her skriver jeg, fordi jeg selv kender det. Min mand havde engang nogle rædselsfulde arbejdstider, det var sindssygt hårdt. Jeg var også studerende og kan sagtens genkende mig selv i det, du skriver. Men en dag fik jeg nok og blev så rasende på vores situation, at jeg ændrede alle dårlige rutiner og brød spiralen. Min mand beskriver mig som et vildt dyr, der kæmpede for sin overlevelse. Han havde aldrig set mig på den måde før
Vi lavede netop skiftehold i weekenderne, kom ud i naturen og fik brugt vores kroppe, fik lys luft og motion, de usunde madvaner blev erstattet med ordentlig mad med næring i. Alt det her gør vi stadig, særligt i de perioder, hvor vi er stressede og pressede, hvor "behovet" for at købe junkfood og småskænderier trænger sig på. Så er det med at få fyldt på med grønkål, ingefær, gåture ved stranden i blæst og med at være rigtig gode til at give hinanden pauser lige så snart, det er muligt.