Træt af familielivet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.269 visninger
12 svar
15 synes godt om
20. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har simpelthen brug for luft. 

For tiden har jeg bare ingen energi. Jeg er så træt af alle fem hverdage at stå op, gå i bad, lave madpakker, give morgenmad, give tøj på (det gør far dog af og til) og så bare afsted med ungerne... 

Mit studie presser mig hårdt for tiden, har virkelig overvejet at droppe ud og bare få et arbejde... (Men så føler jeg, at jeg fejler). 

Er sindssygt træt af, at bo ved siden af mine forældre, da (især den ene) har svært ved ikke at blande sig i min hverdag. (Har ikke lyst til at brokke mig, da vi faktisk bor billigt til leje af den). 

Min mand har et lunefuldt temperament, og orker ikke hans sure perioder der kommer og går. Eller hans vredesudbrud som er sindssygt overdrevne, i forhold til de enkelte situationer...

Orker ikke weekender, hvor jeg føler vi "skal" finde på noget at lave, for ellers bliver der sure miner i huset...

Allerede 10 min efter man er stået op (selv i weekender er det mellem 5-6 de står op) er det første der sker, at den store unge siger "jeg er sulten, mor laver du ikke noget morgenmad..."  Og jo det gør jeg... For ellers skal jeg høre på det hvert andet minut, til det klaret. 

Hvis jeg trækker mig lidt, bliver den store unge hængende, og skal hele tiden krave op på skødet, selvom h*n er for stor og tung at have på skødet... 

Hader vi har en lorte økonomi som gør vi ikke kan få noget mere plads omkring os... Vi bor på så lidt plads at man ikke kan slå en prut uden alle hører det...

Den bedst tid er når jeg er alene. Ingen hjemme... 

(Tænker oftere og oftere, at det ville være meget bedre ikke at være til... Bare hoppe ud foran et tog... Ikke at jeg ville gøre alvor af det.) 

bare her til morgen, fordi jeg ikke er i sindssygt godt humør, og ikke får hørt hvad min mand sagde, bliver han tosset og råber af mig, selvom børnene sidder i sofaen... Ved godt han siger det fordi han vil hjælpe... Men han kan ikke hjælpe. 

Når jeg spørger hvorfor han syntes det er nødvendigt at råbe, svare han at han kunne mærke jeg var ved at blive sur??? Jeg har ikke energi til at blive sur, så det ikke rigtigt... 

Er så træt af alt... Er ulykkelig og ked af det hele tiden... Elsker virkelig mine børn, men kan ikke få humøret op.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2016

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Anonym skriver:

For tiden har jeg bare ingen energi. Jeg er så træt af alle fem hverdage at stå op, gå i bad, lave madpakker, give morgenmad, give tøj på (det gør far dog af og til) og så bare afsted med ungerne... 

Mit studie presser mig hårdt for tiden, har virkelig overvejet at droppe ud og bare få et arbejde... (Men så føler jeg, at jeg fejler). 

Er sindssygt træt af, at bo ved siden af mine forældre, da (især den ene) har svært ved ikke at blande sig i min hverdag. (Har ikke lyst til at brokke mig, da vi faktisk bor billigt til leje af den). 

Min mand har et lunefuldt temperament, og orker ikke hans sure perioder der kommer og går. Eller hans vredesudbrud som er sindssygt overdrevne, i forhold til de enkelte situationer...

Orker ikke weekender, hvor jeg føler vi "skal" finde på noget at lave, for ellers bliver der sure miner i huset...

Allerede 10 min efter man er stået op (selv i weekender er det mellem 5-6 de står op) er det første der sker, at den store unge siger "jeg er sulten, mor laver du ikke noget morgenmad..."  Og jo det gør jeg... For ellers skal jeg høre på det hvert andet minut, til det klaret. 

Hvis jeg trækker mig lidt, bliver den store unge hængende, og skal hele tiden krave op på skødet, selvom h*n er for stor og tung at have på skødet... 

Hader vi har en lorte økonomi som gør vi ikke kan få noget mere plads omkring os... Vi bor på så lidt plads at man ikke kan slå en prut uden alle hører det...

(Tænker oftere og oftere, at det ville være meget bedre ikke at være til... Bare hoppe ud foran et tog... Ikke at jeg ville gøre alvor af det.) 

bare her til morgen, fordi jeg ikke er i sindssygt godt humør, og ikke får hørt hvad min mand sagde, bliver han tosset og råber af mig, selvom børnene sidder i sofaen... Ved godt han siger det fordi han vil hjælpe... Men han kan ikke hjælpe. 

Når jeg spørger hvorfor han syntes det er nødvendigt at råbe, svare han at han kunne mærke jeg var ved at blive sur??? Jeg har ikke energi til at blive sur, så det ikke rigtigt... 

Er så træt af alt... Er ulykkelig og ked af det hele tiden... Elsker virkelig mine børn, men kan ikke få humøret op.

Kan du måske have en depression? Du lyder, ud fra hvad du har skrevet, lidt depressiv. Måske du skal forbi din læge og fortælle hvad du fortæller os?

Derudover tænker jeg: Hvo gammel er din pige? Kan hun selv begynde at hjælpe til med sin morgenad - det kommer hende til gode og du får lidt luft.

Du skal have snakket med din mand om det her, han kender dig bedst og sammen er i stærkere, du skal ikke gå med det selv. Prøv om du kan fokusere på alt det godt omkring dig (bare nogen gange), HVIS du er deprimeret ved jeg godt at det er umulig!

Håber du kommer ovenpå igen!

Anmeld Citér

20. februar 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Du lyder som om du trænger til en pause ... 

Har du ikke en veninde du kan tage på weekend hos ?  Og så kan manden tage ungerne den weekend  

Hvis ikke - kan det så måske lade sig gøre at ungerne sov hos de forældre der alligevel bor så tæt på - så i får luft til bare at være kærester 

Eller hvad med at du i dag siger til din mand - jeg trænger til alenetid - jeg går en tur i 3 timer - gå ud ad døren og lad benene finde vej  

Hvor store er de store børn - for det lyder i øvrigt til at de sagtens selv vil kunne smøre en knækbrød med ost og syltetøj og så er det i mit hjem heeeeelt tilladt at sige : Det kan du da sagtens selv  

Jeg er af typen der har behov for pause fra familien - det kan sagtens være bare en gåtur på en time eller 2 ... Eller bare at få lov at sidde med en kop kaffe i ro og fred fx i haven om sommeren 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Anonym trådstarter

Momselomse skriver:

Kan du måske have en depression? Du lyder, ud fra hvad du har skrevet, lidt depressiv. Måske du skal forbi din læge og fortælle hvad du fortæller os?

Derudover tænker jeg: Hvo gammel er din pige? Kan hun selv begynde at hjælpe til med sin morgenad - det kommer hende til gode og du får lidt luft.

Du skal have snakket med din mand om det her, han kender dig bedst og sammen er i stærkere, du skal ikke gå med det selv. Prøv om du kan fokusere på alt det godt omkring dig (bare nogen gange), HVIS du er deprimeret ved jeg godt at det er umulig!

Håber du kommer ovenpå igen!

5 år den ældste. 

Ved ikke om det en depression, det fik jeg vist engang efter fødslen af den første. Dengang begyndt jeg på en selvdestruktiv adfærd... 

Det har jeg ikke nu så tror ikke det en depression. 

Har ikke lyst til lægebesøg. Så ender det bare med en masse spørgsmål man ikke har lyst til at svare på.

Anmeld Citér

20. februar 2016

Abracadabra

Du kan ændre dit liv - eller du kan ændre dit syn på dit liv. Jeg fæstner mig ved forskellige ting:

• Selvfølgelig skal dit barn have morgenmad - men hvis man er gammel nok til at have 2 mindre søskende, kan man også hjælpe selv. 
  • Selvfølgelig skal du gøre dit studie færdig - det er jo vejen til en bedre økonomi. 
  • Måske skal I skiftes til at have weekendmorgenerne? Så den ene kan sove længe? 
  • Selvfølgelig "skal" I lave noget i weekenden, men det behøver hverken være dyrt eller besværligt. 
  • Kan dine forældre være en ressource i forhold til børnene? 

Du er træt af det hele, men hvad er perspektivet? Hvornår er uddannelsen færdig og økonomien bedre? Hvor flytter I så hen? Prøv at tænke på målet: Det gode job, det dejlige hus. Dårlig økonomi og pladsmangel hører jo studietiden til. 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Snak med lægen. Derudover så snak med din mand. Fortæl hvordan du har det, og hvordan han evt. Han kan hjælpe.... 

Det lyder til at han skal mere på banen...

kæmpe kram. Det lyder til du har brug for en pause fra det hele...

Anmeld Citér

20. februar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Som det første tænker jeg, at I må have ændret jeres dagligdagsrutiner - hvad er alternativet? Det lyder ikke til, at det kan fortsætte, som det gør nu. Hverken du eller dine børn har det godt med en træt og ulykkelig mor 

Nu skriver du, at din mand ikke kan hjælpe, det vil jeg mene han kan og faktisk kan være nøglen til den forandring, I skal have i gang. Han råber af dig, det er ikke i orden, men forklaringen kan være at han er frustreret og ikke ved hvad han skal gøre.

Jeg synes I skal lave en arbejdsfordelingen 50/50. Han står op om lørdagen og står for alt indtil du står op, og søndag omvendt.

I skiftes til at lave aftensmad (måske I kunne lave til to dage, så skal I hver især kun lave hver fjerde dag)

I skiftes til at putte, og den der ikke putter, laver madpakker (kan godt laves om aftenen uden at der sker noget ved det, det er værre at mor ikke kan hænge sammen) og rydder lidt op eller anden praktisk opgave. 

I skal ikke lave alt muligt i weekenderne, hvem bestemmer det? Herhjemme er det mig, der gerne vil alt muligt i weekenden og familien, der trak i håndbremsen. Hverdagene er hårde, og min familie havde brug for to dage om ugen i langsomt tempo, uden planer, aftaler, to do-lister osv. Og det har jeg fundet ud af, er verdens bedste måde at holde weekend på. Vi spiser sen morgenmad, når den, der sover længe er vågnet, spiller et spil, danser, læser, den der er stået tidligt op lægger sig på sofaen eller i sengen, den anden bager med barn, laver modellervoks, vi går alle en tur ved stranden og kaster med sten osv. osv. Weekenderne bliver brugt til at lade op. Oplevelser er der selvfølgelig også plads til, teater, svømmehal, men det er ikke nødvendigt. Vi gør det, hvis vi har lyst. 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Som det første tænker jeg, at I må have ændret jeres dagligdagsrutiner - hvad er alternativet? Det lyder ikke til, at det kan fortsætte, som det gør nu. Hverken du eller dine børn har det godt med en træt og ulykkelig mor 

Nu skriver du, at din mand ikke kan hjælpe, det vil jeg mene han kan og faktisk kan være nøglen til den forandring, I skal have i gang. Han råber af dig, det er ikke i orden, men forklaringen kan være at han er frustreret og ikke ved hvad han skal gøre.

Jeg synes I skal lave en arbejdsfordelingen 50/50. Han står op om lørdagen og står for alt indtil du står op, og søndag omvendt.

I skiftes til at lave aftensmad (måske I kunne lave til to dage, så skal I hver især kun lave hver fjerde dag)

I skiftes til at putte, og den der ikke putter, laver madpakker (kan godt laves om aftenen uden at der sker noget ved det, det er værre at mor ikke kan hænge sammen) og rydder lidt op eller anden praktisk opgave. 

I skal ikke lave alt muligt i weekenderne, hvem bestemmer det? Herhjemme er det mig, der gerne vil alt muligt i weekenden og familien, der trak i håndbremsen. Hverdagene er hårde, og min familie havde brug for to dage om ugen i langsomt tempo, uden planer, aftaler, to do-lister osv. Og det har jeg fundet ud af, er verdens bedste måde at holde weekend på. Vi spiser sen morgenmad, når den, der sover længe er vågnet, spiller et spil, danser, læser, den der er stået tidligt op lægger sig på sofaen eller i sengen, den anden bager med barn, laver modellervoks, vi går alle en tur ved stranden og kaster med sten osv. osv. Weekenderne bliver brugt til at lade op. Oplevelser er der selvfølgelig også plads til, teater, svømmehal, men det er ikke nødvendigt. Vi gør det, hvis vi har lyst. 

• Jeg synes vi har prøvet flere gange at ændre vores rutiner. Men vi falder altid tilbage i de gamle. 

Min mand kører kl 7 om morgen og er hjemme igen 17-17:15 hver dag. Han er træt leger lidt med ungerne imens jeg laver mad... (Må tilstå at på det sidste har det været hurtig mad, fryse pizza, McD, salater eller anden nemt). 

Vi putter hver et par unger og så kalder sofaen, hvor han bare falder i søvn... 

Kan ikke se hvordan vi kan ændre det, pga. hans arbejdstider. 

I weekenderne vil vi begge slappe af, men vores unger har ALTID krudt i bagen og dur ikke til det der stille noget. 

Igår gik det helt galt for mig, da jeg hentede børn. (Normalt kan jeg godt handle med dem uden problemer, men på det sidste har jeg ikke magtet det.) valgt så at gøre set alligevel igår. 

Først så kan jeg ikke få en vogn til ungerne da jeg glemte mønten... Så må hæve, hvilket man åbenbart ikke kan uden at købe noget... Køber en åndsvag müslibar... Og får den 20kr til en vogn. 

Da vi så har handlet og skal til at lægge vare på båndet (har lagt nogle op). Ser jeg en p-vagt og bliver i tvivl om jeg fik sat p-skiven... Bryder helt sammen i butikken... 

Ender med at råbe på den store unge at h*n skal lade vognen og varerne være og løber ud med alle ungerne til bilen... Opdager jeg havde sat skiven... Men græder så meget at jeg ikke kan få mig selv til at gå ind igen... Så vi kørte hjem... 

Far købte McD med hjem til ungerne pga mit sammenbrud. Idag er han tager til sin mor med ungerne. 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Heksemutter

Jeg har tidligere lidt af depressive perioder on-off i flere år, og har derfor gået til psykolog. Et af de allerbedste råd jeg fik med på vejen, og som jeg stadig tænker meget på er, at der skal være en vis balance mellem "ting jeg skal" og "ting jeg har lyst til".

"Ting jeg skal" er alt fra at give ungerne morgenmad, til at gå i skole, til at tage til fødselsdag hos tante Oda, fordi familien forventer at man deltager.

"Ting jeg har lyst til" er alt det, der lader én op og giver mere overskud. For mig personligt er det f.eks. at læse en god bog, gå en lang tur alene eller drikke kaffe med en veninde (uden børn).

Jeg synes det lyder til, at dit liv overvejende består af "ting jeg skal", og så er der ikke noget at sige til, at du går og bliver smådeprimeret. Jeg synes du skal tage en snak med din mand om, at du har brug for, at I laver plads i jeres liv til, at du kan lave nogle ting, der giver dig energi og overskud. Det vil helt sikkert komme hele familien til gode 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Du kan ændre dit liv - eller du kan ændre dit syn på dit liv. Jeg fæstner mig ved forskellige ting:

• Selvfølgelig skal dit barn have morgenmad - men hvis man er gammel nok til at have 2 mindre søskende, kan man også hjælpe selv. 
  • Selvfølgelig skal du gøre dit studie færdig - det er jo vejen til en bedre økonomi. 
  • Måske skal I skiftes til at have weekendmorgenerne? Så den ene kan sove længe? 
  • Selvfølgelig "skal" I lave noget i weekenden, men det behøver hverken være dyrt eller besværligt. 
  • Kan dine forældre være en ressource i forhold til børnene? 

Du er træt af det hele, men hvad er perspektivet? Hvornår er uddannelsen færdig og økonomien bedre? Hvor flytter I så hen? Prøv at tænke på målet: Det gode job, det dejlige hus. Dårlig økonomi og pladsmangel hører jo studietiden til. 

Ja selvfælgelig skal alle ungerne have mad. Men det ALTID Mig de råber på... Deres far sad også i sofaen... Men det så snart de ser mig de begynder. 

Normalt har jeg det fint med det, og indtil for nylig har jeg trives fint med at være mor med stort M. 

Men har ingen energi mere... Er træt hele tiden. Der er et år og 4 mdr. Til jeg er færdig på studiet. Men det virker langt væk i fremtiden... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.