Fyringsgrundlag ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.922 visninger
16 svar
15 synes godt om
15. februar 2016

Kærlighediminmave

Kan man blive fyret pga at man fortæller man skal i fertilitetsbehandling? Har ikke haft nogle sygedage endnu pga ovenstående.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2016

Chellie

Officielt, nej. Ikke alene pga det. Men hvis du kan slippe afsted med at lægge dine behandlinger sådan, at du ikke får noget fravær ved det (fx brug lidt ferie/afspadsering her og der), er du heller ikke forpligtet til at fortælle noget..

En chef kan altid fyre nogen "af den forkerte årsag", så længe han angiver en anden årsag end den, han godt ved er ulovlig. Fx kan han påstå, at der skal omstruktureres lidt i afdelingen, og en stilling derfor må nedlægges.. Så hvis det ikke kommer til at påvirke dit arbejde, kan du vælge ikke at fortælle noget.

Anmeld Citér

15. februar 2016

Kærlighediminmave

Chellie skriver:

Officielt, nej. Ikke alene pga det. Men hvis du kan slippe afsted med at lægge dine behandlinger sådan, at du ikke får noget fravær ved det (fx brug lidt ferie/afspadsering her og der), er du heller ikke forpligtet til at fortælle noget..

En chef kan altid fyre nogen "af den forkerte årsag", så længe han angiver en anden årsag end den, han godt ved er ulovlig. Fx kan han påstå, at der skal omstruktureres lidt i afdelingen, og en stilling derfor må nedlægges.. Så hvis det ikke kommer til at påvirke dit arbejde, kan du vælge ikke at fortælle noget.

Han kan bare ikke nedlægge min stilling da vi kun er 2 om natten og vi har en del arbejde der kræver at vi er 2. Jeg dummede mig åbenbart ved at fortælle det da jeg ville søge om en p56 og da jeg ikke har nogen sygedage endnu kunne hun ikke forstå hvad jeg skulle bruge den til. Og fordi jeg bare er ærlig omkring det fortalte jeg hvorfor. Og nu snakket hun om at så kan hun ikke forlænge min kontrakt. 

Jeg er ikke engang startet i behandling endnu (vi holder pause) og desuden havde jeg kun EN sygedag pga behandling sidst vi var det i et helt år :/ 

Anmeld Citér

15. februar 2016

Kærlighediminmave

nullermand15 skriver:

Han kan bare ikke nedlægge min stilling da vi kun er 2 om natten og vi har en del arbejde der kræver at vi er 2. Jeg dummede mig åbenbart ved at fortælle det da jeg ville søge om en p56 og da jeg ikke har nogen sygedage endnu kunne hun ikke forstå hvad jeg skulle bruge den til. Og fordi jeg bare er ærlig omkring det fortalte jeg hvorfor. Og nu snakket hun om at så kan hun ikke forlænge min kontrakt. 

Jeg er ikke engang startet i behandling endnu (vi holder pause) og desuden havde jeg kun EN sygedag pga behandling sidst vi var det i et helt år :/ 

Så hvis han fyrer mig er han nødt til at ansætte en ny. Og jeg har kun 2 sygedage i den tid jeg har været det. Jeg møder til tiden og har mødt ind tidligere hvis de har haft brug for det. 

Anmeld Citér

15. februar 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Men hvis din kontrakt udløber, bliver du jo heller ikke rigtig fyret, Så ophøre dit arbejdsforhold jo bare på normal hvis, uden kontrakt forlængelse, Og det tror jeg gerne at de må. Ikke fordi at jeg ikke føler med dig

Anmeld Citér

15. februar 2016

Kærlighediminmave

Hck skriver:

Men hvis din kontrakt udløber, bliver du jo heller ikke rigtig fyret, Så ophøre dit arbejdsforhold jo bare på normal hvis, uden kontrakt forlængelse, Og det tror jeg gerne at de må. Ikke fordi at jeg ikke føler med dig

Men de skal ansætte en anden så ? Skal de så ikke komme med en god grund for ikke at forlænge mig i stedet for at ansætte en helt ny ?

Anmeld Citér

15. februar 2016

Hck

Profilbillede for Hck
nullermand15 skriver:

Men de skal ansætte en anden så ? Skal de så ikke komme med en god grund for ikke at forlænge mig i stedet for at ansætte en helt ny ?

Hvis du har haft en tidsbestemt kontrakt der snart udløber, er jeg ret sikker på at de må gøre som det passer dem ( desværre), uden af skal gi dig nogen forklaring eller komme med en god grund. Du er jo i princippet ikke ansat der mere når kontrakten udløber.

Anmeld Citér

15. februar 2016

Fremad

nullermand15 skriver:

Er den tids begrænset, og udløber må de uden at blinke lade vær at forlænge og ansætte en ny...Det er de i deres fulde ret til....

Anmeld Citér

15. februar 2016

Carina:-)

De har ret til at lade være med at forlænge din kontrakt - også selv om de ansætter en anden . 

Anmeld Citér

15. februar 2016

Kærlighediminmave

Carina:-) skriver:

De har ret til at lade være med at forlænge din kontrakt - også selv om de ansætter en anden . 

Lort

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.