Kabale skriver:
Tusind tak for svar. Og STOOOORT tillykke med graviditeten! Fantastisk med sådan en historie.
Du har ret i at vores historier minder ret meget om hinanden! Mht. Ægløsningen vil det så sige at man kan se ægløsning ved en blodprøve?
Hvor længe nåede du at køre med Pergotime?
Fik du også foretaget en test af passagen i æggestokkene?
Fik du forklaret på en god måde, hvad det før for vores muligheder at vi har mild pco? Udover cyklusforstyrrelser.
På forhånd tak!
Tak tak 
Ægløsning kan ses ved en blodprøve som tages på en bestemt cyklusdag, ja. Det burde enten din læge, gynækolog eller klinikken have med blandt deres standard-undersøgelser, så det skal de såmen nok få tjekket.
Jeg kan ikke huske, hvor længe jeg tog Pergotime, men det har nok været 10-12 dage, plus minus. Gonal F var en lille uges tid, op til ægløsningssprøjten.
Jeg fik også tjekket passage, ja, og fik at vide at der var ikke noget at komme efter dér.
Det, vi fik at vide var, at med IUI (som vi var igennem) er succesraten ikke ret høj (12-15%). Men at de par, som henvises til den type behandling, har tæt på 0% chance for at klare det uden hjælp, hvorfor det stadig er en væsentlig forbedring af odds. Virker det ikke efter flere forsøg (de nævnte ikke hvor mange) går man videre til IVF. Det blev så heldigvis ikke nødvendigt for os.
Som jeg forstod det, betyder pco intet for denne type behandling, da æggene stimuleres kunstigt, og man derfor er nogenlunde sikker på en faktisk ægløsning. Den kombinerer man så med en nøje timet insemination af sæd, så man er sikker på at ramme ægløsningen helt præcist. Dermed skulle chancerne i princippet være lige så gode, som hvis man ikke havde PCO overhovedet.
Det, der er tricky ved behandling er, at lægerne er i stand til rigtig meget. De kan, afhængigt af behandling, gøre alt fra "bare" at skabe de bedst mulige betingelser for en graviditet, og så til at sikre at et æg befrugtes, deler sig korrekt, og placeres optimalt i livmoderen. Men, de kan ikke tvinge det til at sætte sig fast. Det er stadig kun naturen, der kan klare den del, og vil det ikke lykkes, er der intet at gøre. Og det var de meget omhyggelige med at forklare os, da vi var til samtale. De kan hjælpe naturen på vej, men de kan ikke skabe mirakler. Og det synes jeg, det er vigtigt at huske, når man kaster sig ud i behandling, for det er hård kost. Selv vores drømme-scenarie kostede stadig mange tårer, usikkerhed og frygt. Og sådan er det bare.
Det er på ingen måde for at male fanden på væggen eller noget, men jeg synes, det er vigtigt at vide, hvad man går ind til.