Om det er det værd kommer jo meget an på hvad man vil opnå.
Og at få svar på en klage om den er officiel eller blot en personlig kan være utrolig svært.
Vi valgte efter Lia ikke at klage officielt, for hvad kunne vi opnå, sket var sket og vi fik af hospitalet at vide de havde taget proceduren op til revision (holdt så vist kun kort tid for der er jo også økonomi i det). Vi kunne have klaget over de valgte at sende os hjem med et barn der var for syg til livet.
Derimod klagede jeg over Roskilde brandvæsen ikke officielt men et personligt brev hvor jeg forklarede hvordan jeg havde oplevet situationen (fik senere medhold SF hospitalet på en del af det). Kort fortalt er historien, at efter vi ringede 112 kom der selvsagt en ambulance og to ambulanceførere. Jeg fortæller dem Lia har været uden åndedrat og hun har været meget blå. På det tidspunkt ligger hun i noget alla natostilling, min mand har fået hende til at trække vejret igen men kun overfladisk og hun er helt hvid (med ligpletter på lårene). De siger: hun er da ikke blå, men har en fin farve og hun trækker da fint vejret. Desværre er proceduren sådan vi skal tage jeg med når det er så lille et barn, men det er virkelig spild af tid, så husl at pakke noget varmt tøj for I er hjemme om en time og der er der ingen ril at køre jer. De tager os med uden udrykning og tager ingen prøver på hende, jeg får senere at vide de ringer et spædbarn ind der har det godt og hvor mor fastholde hun har haft respirationsbesvær, derfor bliver vi på hospitalet mødt af en sygeplejerske på en stue der ikke er klar til et meget sygt barn. Jeg husker stadig turen omkring skadestuen til børneakut, hvor de går langsomt, joker og svinger med liften og jeg havde lyst til at hive liften ud af deres hænder og løbe. Da vi kommer til afdelingen var hun næsten død og alt går utrolig stærkt, fra en sygeplejesker til 3 læger og 4 sygeplejersker, er brændende håndklæde i en mikrobølgeovn fordi de ikke havde fået en varmekasse fra neonetal og ja i det hele taget stor alvor.
Nå som du kan læse er det den eneste flig hvor jeg stadig har en stor bitterhed og mit hjerte gallopere bare det jeg skal skrive det her. Men pointen er der skrev jeg til Roskilde brandvæsen og fik et svar, er svar der gjorde så ondt, et svar så jeg tænkte jeg skulle aldrig have klaget. For en ting var hvad de havde gjort, en anden ting var de ikke ville erkende det. De var selvsagt bange for den officielle klage, så havde de erkendt på skrift så havde jeg haft en sag (ville jeg have haft alligevel for hospitalet havde samme historie som mig og fortalte de havde indkaldt dem samtale både fordi det skal man når en patient dør, men også for at fortælle deres handlinger havde været under alt kritik).
Så det jeg ville skrive, det er svaret kan være hårdt, svaret kan rippe op, svaret kan sende en ned i kulkælderen. Her 9 år efter er jeg stadig bitter og ked af deres svar. Jeg valgte ikke at gå videre havde simpelthen ikke overskuddet og hvorfor skulle jeg. Men jeg har en kæmpe mistillid til Roskilde brandvæsen, sker der noget med mit barn kører jeg hellere selv, og jeg kan stadig få et gip ved en ambulance især hvis den kører forbi vores hjem og tænke om det er de to der sidder i ambulancen og om de nogensinde overvejede at se kunne have været skyld i et barns død (var de ikke for hun ville stadig have været død, men en anden historie og samme handling så kunne de have været....)
Anmeld
Citér