Anonym skriver:
Jeg blev steriliseret for 6 mdr siden. Jeg var helt ok med ikke at få flere børn, da min krop tog valget, pga svangerskabsforgiftning, bækkenløsning, og kejsersnit. Mine egne praktiserende læger var klare i mæglet, lige indtil sidste samtale hvor overlægen ikke ville svare konkret og spurgte om jeg ikke ville have flere børn, og snakkede om dødsfald af et af mine børn som om jeg skulle erstatte med et nyt barn
det satte mange tanker igang og har gjort jeg er trost og vemodig ved tanken om ikke at opleve de fantastiske ting. Alle de dårlige ville jeg ikke have ifen og måske det også handler om alt det jeg brændende ønskede men ikke fik, bla nyde en graviditet, vaginal fødsel, amning der fungere osv
disse ting ville jeg ikke få uanset, men selvom jeg ikke skal have flere og er taknemmelig for mine unger, nager det mig, og ved ikke hvordan jeg skal arbejde med det. Folk forstår bare ikke hvordan lysten til flere kan være der, så snart man har over gennemsnittet.
Jeg har virkelig brug for lidt opmuntring og komstuktive råd. Negative kommentarer frabeder jeg, da jeg har rigeligt af den slags. Det ændrer desværre ikke på følelserne og forståelsen for at have andre ønsker end de fleste og samtidig bearbejde det tab af de ønskede oplevelser.
Har modtaget så mange kommentarer om det at jeg ikke har kunnet amme trods mine kampe og vilje, og kommentarer om jeg da ikke har født mine børn fordi de kom til verden ved kejsersnit og på så mange områder har ofret.
Selvom sterilisation var det rigtige for mig, har jeg stadig en form for sorg overfor det
Først lige et 
De følelser vi har omkring børn, hvor mange man skal/vil/kan få er noget der ligger meget dybt i de fleste af os (tror jeg). Mange af os har en forestiling om hvor det hele skal forgå osv.
For dig tror jeg det er vigtigt at du gør det helt klart om dine følelser kommer af "alt det du ikke fik og oplevede med de børn du har" eller om det er kommet af nogle forventninger som omverdenen har til hvordan det hele skal være. Mange føler sig desværre utilstrækkelig fordi amningen ikke fungere og de måtte "nøjes" med MME, den først tid var ikke lykkelig, men hård pga sygdom, manglende søvn osv.
Du skal fremhæve alt det positive ved dine tidligere graviditeter, fødsler og amninger osv. De er der...de er måske bare druknet lidt i negative tanker, som har det med at "overrule" alt så man faktisk glemmer de gode ting. Måske du skal skrive det ned så det ikke bare lige forsvinder igen, måske finde nogle skønne billeder frem som kan hjælpe dig til at huske det gode.
Glem den overlæges dumme kommentar om "erstatte" et barn...det kan man ALDRIG uanset hvor mange børn man så får efterfølgende for man mangler jo stadig det man havde!
Jeg håber du kan finde roen og glæden igen og komme dig over din sorg.
Knus