Alfabetet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2016

lineog4

MysteriousAngel skriver:

Niks men det bekymrer mig ikke. Hun kan hverken tælle til mere end 20 eller alfabet sangen. Jeg har ikke travlt. Vi bruger mere tid på at lege og bruge vores fantasi. Det andet skal nok komme. 

Skal absolut heller ikke bekymre, min den mindste har lært alfabetet sangen af ???? Måske sine søskende, ikke fra app det er det eneste jeg ved og ikke fra mig  jeg har det med alfabetsangen som med tælleremser og 10-20-30 hvis det er som remser er det bare sjove sange/remser på linie med Jens Hansens bondegård. Det som er det vigtige og som sagtens kan vente til se kommer i skole er de kender bogstavets form, lyd og navn og at de har en forståelse for at tallet fortæller om en mængde. 

Hvis det kommer naturligt i leg - hjemme hos os elsker de store at lege skole med den lille, så fair nok men ville aldrig decideret sætte ind og sige: nu træner vi det og det endda selv om jeg både underviser matematik, dansk og engelsk i indskolingen og derfor har både materialer, uddannelsen mm.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2016

Mamacita til 2 piger

Kan jeres børn alfabetet? 

Min søn på 3 år har lært hele alfabetet ved at bruge en app der hedder ABC Sang  Jeg er en stolt mor  

Hvornår lærte jeres børn at skrive?

Min datter bliver 5 i starten af april. Hun har kunnet alfabetet i 1,5 års tid, skriver alle bogstaverne, kan bogstavernes lyde og kan læse/stave sig til korte ord. Hun kan tælle til så meget hun gider, kender tallene 1-10 og +/- inden for 20 - hun regner på fingrene eller en kugleramme. 

Vi har ikke gjort noget særligt for at hun skulle lære det, hun har bare fået svar på sine spørgsmål. 

Hun er temmelig kvik, og rap i retorikken.  Så nogle gange skal man stå tidligt op for at følge med som forældre - og pædagog i børnehaven.  Men hold op det er underholdende somme tider!! 

Der er meget forskel på børn, så at de ikke kan noget som helst når de starter i skole, så skal de nok lære det. Det udligner sig som regel ved 3. klasse, siger min veninde som er skolelærer. 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Loa

Jeg vil også blære mig...

Min datter er 5,5 år og kan næsten alfabetet, tror overhovedet ikke hun kan sangen, hun kan ikke sidde stille på en stol i mere end 15 sekunder, men til gengæld kan hun koncentrere sig om både at spille på ipad OG sidde på toilettet samtidig

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Loa skriver:

Min datter er 5,5 år og kan næsten alfabetet, tror overhovedet ikke hun kan sangen, hun kan ikke sidde stille på en stol i mere end 15 sekunder, men til gengæld kan hun koncentrere sig om både at spille på ipad OG sidde på toilettet samtidig

Min på 5 kan også klare både toilet og iPad, og han kan få rygpuderne i sofaen til at krølle helt sammen når han har siddet stille 15 sekunder på de puder der er beregnet til at sidde på 

men vil lige sige min datter kunne hverken alfabet eller bogstaver da hun som 6 årig startede i skole, hun var den eneste der skrev sit navn spejlvendt og tegnede som en brækket arm. Men hold kæft hvor jeg kan blære mig med hende, for hun er det smukkeste menneske indeni jeg kender og hun har så mange kompetencer som måske ikke kan måles og vejes og passer i en kasakterskala, men hold da op hvor er jeg verdens mest stolte mor - nå ja og hun går i 6. Klasse og har lært alfabetet og vist nok også de små tabeller, men hun staver stadig som en brækket arm, men hvad...? Hun står gladelig på en scene foran et kæmpe publikum....

Anmeld Citér

3. februar 2016

Loa

lineog4 skriver:

Min på 5 kan også klare både toilet og iPad, og han kan få rygpuderne i sofaen til at krølle helt sammen når han har siddet stille 15 sekunder på de puder der er beregnet til at sidde på 

men vil lige sige min datter kunne hverken alfabet eller bogstaver da hun som 6 årig startede i skole, hun var den eneste der skrev sit navn spejlvendt og tegnede som en brækket arm. Men hold kæft hvor jeg kan blære mig med hende, for hun er det smukkeste menneske indeni jeg kender og hun har så mange kompetencer som måske ikke kan måles og vejes og passer i en kasakterskala, men hold da op hvor er jeg verdens mest stolte mor - nå ja og hun går i 6. Klasse og har lært alfabetet og vist nok også de små tabeller, men hun staver stadig som en brækket arm, men hvad...? Hun står gladelig på en scene foran et kæmpe publikum....

Fedt 

Er sikker på min datter nok skal give mig masser af grunde til at være stolt af hende i hele hendes liv

Anmeld Citér

3. februar 2016

Mamacita til 2 piger

Loa skriver:

Hahahaha! Det er simpelthen det sjoveste.. 

Min datter kom også ud på toilettet med Ipad'en en dag, og da jeg spurgte hvad hun skulle med den var svaret: "Jeg har simpelthen brug for noget underholdning for det tager så lang tid at få prutten ud!" 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Carina:-)

Næ de er snart 4 og går mere op i at finde en pind til mor eller bygge forhindringsbaner med bobles Tror ikke engang de kan tælle til mere end max 10? 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Min søn kunne alfabetet altså genkende alle bogstaverne inden han startede i børnehave og skrive og genkende små ord på to bogstaver.. Han kunne også 25 billogoer/ bilnavne og modeller. Den yngste som starter i bh til sommer har ingen interesse i nogen af tingene endnu og det er helt fint. Børn er forskellige pg heldigvis for det. I øvrigt enig med de andre i at det at man kan alfabetsangen ikke er det samme som at kunne genkende bogstaverne ... De elever jeg har i 0.kl kan også en masse sange udenad men ikke læse teksten eller genkende alle bogstaverne 

Anmeld Citér

3. februar 2016

hautecouture

Jeg terper ikke med vores datter, men bruger energi på det hun selv synes er sjovt. Hun blev bare hurtigt interesseret i tal, bogstaver og farver. Hun kunne alle farver, synge alfabetet og genkende alle bogstaverne (og deres lyde så hun f.eks. kunne sige P som i pude og pølse) samt genkende alle tal fra 0-10 inden hun fyldte 3. Men kun fordi hun synes det var sjovt. Til gengæld gider hun ikke at tegne - så hun har først lige lært at tegne et ansigt og hun er altså næsten 4,5 ..   

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Mulllesmor skriver:

Min søn kunne alfabetet altså genkende alle bogstaverne inden han startede i børnehave og skrive og genkende små ord på to bogstaver.. Han kunne også 25 billogoer/ bilnavne og modeller. Den yngste som starter i bh til sommer har ingen interesse i nogen af tingene endnu og det er helt fint. Børn er forskellige pg heldigvis for det. I øvrigt enig med de andre i at det at man kan alfabetsangen ikke er det samme som at kunne genkende bogstaverne ... De elever jeg har i 0.kl kan også en masse sange udenad men ikke læse teksten eller genkende alle bogstaverne 

Havde din søn en finmotorik så han kunne skrive ord og bogstaver før han blev 3 - så er jeg imponereret ikke over bogstaver osv men finmotorikken - vauw, min på 5 kæmper stadig med at kunne skrive få bogstaver så de er læsbare (er ikke startet i skole). Men før de bliver 3 kunne det med en blyant, mine kunne vist tegne en krussedulle på en god dag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.