Holdning til sort arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

792 visninger
17 svar
28 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. februar 2016

nielsen80

Vi står og skal lave en total renovering af køkken/alrum og stue. I den forbindelse har vi indsamlet tilbud fra forskellige håndværkere til diverse opgave.

Det der undrer mig er, at flere af dem allerede i første møde snakker om " på regning" og "udenfor regning". Vel og mærke håndværkere vi ikke kender. Havde de kendt mig, ville de vide, at jeg har lidt skarpe holdninger til sort arbejde! 

Det overrasker mig, det er så normalt. Hvad er jeres holdning, bruger I sort arbejde eller kunne I finde på det? Og hvorfor/hvorfor ikke?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2016

Bshizzle

Vi står og skal lave en total renovering af køkken/alrum og stue. I den forbindelse har vi indsamlet tilbud fra forskellige håndværkere til diverse opgave.

Det der undrer mig er, at flere af dem allerede i første møde snakker om " på regning" og "udenfor regning". Vel og mærke håndværkere vi ikke kender. Havde de kendt mig, ville de vide, at jeg har lidt skarpe holdninger til sort arbejde! 

Det overrasker mig, det er så normalt. Hvad er jeres holdning, bruger I sort arbejde eller kunne I finde på det? Og hvorfor/hvorfor ikke?

Ja! Jeg ville til enhver tid ta imod sort arbejde.. 

Jeg ville osse selv udføre små opgaver selv. 

Men jeg ville ALDRIG hyre en mand til sort arbejde hvis det er store projekter i ens hus..

Der er for mange penge i det, og vil derfor gerne ha sikkerhed i dette. 

Anmeld Citér

2. februar 2016

GrønStjerne

Jeg ville heller aldrig gøre det, men det overrasker mig ikke at det er blevet nævnt... især i den branche er der virkelig meget sort arbejde.. 

Anmeld Citér

2. februar 2016

Carina:-)

Jeg er dybt imod sort arbejde og socialt bedrageri i det hele taget

Arbejder selv som selvstændig i en branche med masser af sort arb og bliver spurgt jævnligt både af ansatte og kunder om det er noget vi gør i 

Og hver eneste gang kan jeg med god samvittighed sige nej.

Synes det er problematisk at der er folk der sidder og kæfter allerhøjest når der sker reformer inden for f.eks kontanthjælp ,folkeskoler ,ældrepleje osv osv 

Samtidig med at de uden at blinke ville udføre og får udført sort arb.

De burde jo kunne forstå at tingene hænger sammen - skal der penge ud skal der også penge ind-

Og jo det koster sindssygt mange penge omkring 50 milliarder hvert eneste år...

Så herfra er det at min holdning er at jeg betaler min skat ( også topskat) hver eneste måned og håber  ( naivt...) at de fleste har samme holdning som mig.

Anmeld Citér

2. februar 2016

nielsen80

Carina:-) skriver:

Jeg er dybt imod sort arbejde og socialt bedrageri i det hele taget

Arbejder selv som selvstændig i en branche med masser af sort arb og bliver spurgt jævnligt både af ansatte og kunder om det er noget vi gør i 

Og hver eneste gang kan jeg med god samvittighed sige nej.

Synes det er problematisk at der er folk der sidder og kæfter allerhøjest når der sker reformer inden for f.eks kontanthjælp ,folkeskoler ,ældrepleje osv osv 

Samtidig med at de uden at blinke ville udføre og får udført sort arb.

De burde jo kunne forstå at tingene hænger sammen - skal der penge ud skal der også penge ind-

Og jo det koster sindssygt mange penge omkring 50 milliarder hvert eneste år...

Så herfra er det at min holdning er at jeg betaler min skat ( også topskat) hver eneste måned og håber  ( naivt...) at de fleste har samme holdning som mig.

Glad for jeg ikke er den eneste, der er i samme naive tro. Troede vitterligt ikke det var SÅ udbredt, at man tilbyder det til folk bare sådan.

Anmeld Citér

2. februar 2016

lineog4

Hmm har en gang som pure ung serveret sort. 

Min kære husbond har lavet små vennetjenester alla monteret en afbryder for min mor og fået 100 kr (han ville såmænd have gjort det gratis). 

Men som udgangspunkt ville jeg aldrig hyre nogle sort og vil aldrig igen servere sort (vil slet ikke serverer igen har jeg ikke ben til mere ). Betaler med glæde min skat og betalte gerne et procentpoint mere hvis jeg vidste der hjalp de som trænger eller til bedre skoler, daginsitutioner mm. Synes jeg får en masse for pengene...! 

Anmeld Citér

2. februar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Stort nej tak herfra - ville ikke hverken tage imod eller udbyde sort arbejde. Finder det grundlæggende umoralsk og tror egentlig på at det giver rigtig god mening at vi alle betaler til fælleskassen

Anmeld Citér

2. februar 2016

MomInTheMaking

nielsen80 skriver:

Har ikke noget imod sort arbejde, hvis det er småting. Har da fået skiftet blandingsbatteri og hjælp til at sætte et vindue i af nogen håndværkervenner, hvor vi gav lidt for det, det har jeg ingen kvaler med.

Større ting vil jeg altid gøre på den "rigtige" måde.

...men nej, med mindre beløb er jeg godt nok ligeglad.

Anmeld Citér

3. februar 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg er også gråzonen.

ville aldrig hyre en ukendt håndværker eller få lavet større ting sort.

men har det lidt anderledes med vennetjenester for det er i princippet sort arbejde, når man giver en god middag og 500kr til en håndværker ven for at ordne en lille ting. Men der har jeg nok en bagatel grænse for det skal altså også være muligt at hjælpe hinanden, og give en gave som tak for hjælpen.

men lige så snart vi snakker størrelse projekter eller organiseret sort arbejde (hyre en man ikke kender), så sætter jeg en stopper. Det er jo i sidste ende kun en selv man snyder både i form af højere skat og dårligere velfærd. Men som sådan også i form af at man frasiger sig klagemuligheder og garantier, og der kan besparelsen hurtigt blive dyr. Personligt ville jeg aldrig hyre en håndværker, der spurgte om det skulle være med eller uden regning heller ikke til at gøre det Hvidt.

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym

Jeg ville både udføre sort arbejde, og tage i mod sort arbejde. 

det røre mig ikke så dybt... :-) 

men lige med hensyn til håndværker, kan man jo trække håndværker fradrag, så der tænker jeg ikke det er skide smart at gøre det ''udenfor regningen'' ;-) samt så går garantien sikkert af det sorte arbejde. :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.