Umotiveret og speciale-eksamen torsdag!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2016

Tiggi

Hvordan var i motiveret til at skrive opgaven færdig? :-) 

Jeg skal afleverer mit speciale d. 15. Februar. :-s 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2016

FrkNibe

jeg ville forsøge at stille lignende spørgsmål:

Hvad kunne jeg ellers have gjort?

Hvis jeg skal arbejde videre fra de resultater jeg er nået frem til, hvordan kunne det så se ud?

Måske starte oplægget med hvad kom jeg frem til i min undersøgelse og så snakke videre derfra.

Er der nogle andre metoder, der kunne bidrage til projektet eller måske andre fagprofessioner.

Altså nu aner jeg jo ikke noget om de to uddannelser og hvad i har valgt at skrive om, men det er nogle af de spørgsmål jeg måske ville stille mig selv og så lave et oplæg ud fra.  ved ikke om det kan bruges...

Anmeld Citér

26. januar 2016

ErDuHerIkkeSnart

ModerNatur skriver:

Åh i dag er bare en af de der dage..

Jeg afleverede mit speciale d. 15/1 og skal så op og forsvare det på torsdag.. I den forbindelse skal jeg lave et mundligt oplæg på ca 10 min, hvorefter der er spørgerunde.. Og nu sidder jeg her, ungerne er afleveret, jeg har drukket 1 ltr kaffe og er simpelthen BLANK! 

Der kommer ingen tanker, jeg kan ikke fokusere på for 20. gang at læse specialet igennem.. Jeg kan faktisk slet ikke fokusere på at læse noget som helst.. For søren hvor er jeg bare ugidelig - og jeg er så tæt på! Kom nu altså!

Er der nogen der har nogle gyldne råd til hvordan jeg får sparket til mig selv? Nogen der har haft det på samme måde?

Jeg plejer at være velforberedt og få gode karaktere.. lige nu gider jeg slet ikke? hva i alverden sker der dog!  

Det er altid ok at holde en pause. Hellere det end at sidde og gå kold af frustration. Selv havde jeg en vildt fed specialeproces og afleverede med højt humør - og så gik jeg ellers fuldstændig død og kunne slet ikke trække mig selv op til forsvaret.

Det jeg selv gerne vil høre, når jeg som eksaminator (dog på en helt anden uddannelse) møder den studerende ved eksamensbordet, er:

- De centrale fund - hvad bidrager du med?

- Hvordan er du gået frem metodisk - hvorfor - og var der andre muligheder - hvad havde de bidraget med?

- Hvorfor er de teoretiske perspektiver valgt - hvad kunne man alternativt have gjort og hvad havde det givet?

- Hvad ville du arbejde videre med, givet at du skulle fortsætte projektet?

... så er de 10 minutter hurtigt gået. Brug ikke for længe på at referere selve projektet, brug mere krudt på at folde ud og perspektivere.

Held og lykke!

Anmeld Citér

26. januar 2016

januar16

ModerNatur skriver:

Jeg synes tværtimod at mine "fridage" har gjort mig doven og ligeglad.. det er helt godnat.. 

Jeg er i gang med laborant-uddannelsen og skal starte på DTU på mandag, så jeg vil egentlig bare have det her overstået.. Tror ikke ligefrem det hjælper på det med den holdning.. 

Ja og jeg skal; -Bidrage med noget nyt og spændende 

- Huh??

Nu har jeg så ikke rigtigt haft fri da jeg så bare har arbejdet. Så er heldigvis ikke nået at falde helt ned i dybet.

Jeg synes  min specialeskrivning gik fint. Havde 'kontortid' som blev brugt ret fornuftigt og kunne så holde fri når jeg var hjemme. Lige den sidste uge inden aflevering hvor den skulles rettes var jeg dog ikke vildt motiveret. Lige pt skal forsvaret bare overståes.....

Anmeld Citér

26. januar 2016

Ønsker en lille spire..

ModerNatur skriver:

Tusind tak for dit svar.. 

Jeg har godt nok overvejet om jeg skulle løbe en tur, men man føler jo lidt at man "burde" lave noget fornuftigt ikke?.. Åh hvor er det svært!! 

Rigtig gode råd! Jeg vil forsøge om det kan hjælpe mig på vej 

Hvor dejligt at du kunne bruge det!  Men jeg kan helt sikkert godt forstå at det er svært at komme i gang. Det lidt lige som oprydning eller opvasken.. Lige pludselig får man lyst til at få det ordnet.. Så lige pludselig kommer det bare til og du får lyst til at blive færdig med det! Wait for it!! 

Anmeld Citér

26. januar 2016

ModerNatur

FrkNibe skriver:

jeg ville forsøge at stille lignende spørgsmål:

Hvad kunne jeg ellers have gjort?

Hvis jeg skal arbejde videre fra de resultater jeg er nået frem til, hvordan kunne det så se ud?

Måske starte oplægget med hvad kom jeg frem til i min undersøgelse og så snakke videre derfra.

Er der nogle andre metoder, der kunne bidrage til projektet eller måske andre fagprofessioner.

Altså nu aner jeg jo ikke noget om de to uddannelser og hvad i har valgt at skrive om, men det er nogle af de spørgsmål jeg måske ville stille mig selv og så lave et oplæg ud fra.  ved ikke om det kan bruges...

Helt klart rigtig gode råd.. Jeg har både i mit afleverede speciale perspektiveret en hel del, og indrager også ting til min mundtlige præsentation omkring dette emne..

Jeg tror måske jeg er på rette vej, for har gjort alt du har forslået.. Det virker bare så "tynd".. 

Måske jeg bare ikke tror nok på mig selv og mit "værk"...

Anmeld Citér

26. januar 2016

ModerNatur

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det er altid ok at holde en pause. Hellere det end at sidde og gå kold af frustration. Selv havde jeg en vildt fed specialeproces og afleverede med højt humør - og så gik jeg ellers fuldstændig død og kunne slet ikke trække mig selv op til forsvaret.

Det jeg selv gerne vil høre, når jeg som eksaminator (dog på en helt anden uddannelse) møder den studerende ved eksamensbordet, er:

- De centrale fund - hvad bidrager du med?

- Hvordan er du gået frem metodisk - hvorfor - og var der andre muligheder - hvad havde de bidraget med?

- Hvorfor er de teoretiske perspektiver valgt - hvad kunne man alternativt have gjort og hvad havde det givet?

- Hvad ville du arbejde videre med, givet at du skulle fortsætte projektet?

... så er de 10 minutter hurtigt gået. Brug ikke for længe på at referere selve projektet, brug mere krudt på at folde ud og perspektivere.

Held og lykke!

Jeg har det præcis som dig! ALT var bare helt perfekt og det kørte på skinner under hele laboratorie-forløbet og nu er det bare som om nogen har piftet ballonen.. 

Wow! Jeg fik lige "rykket" det hele rundt så at sige.. Det var virkelig et godt og brugbart råd, der fik oversat alle mine "jeg tror nok at jeg vil" til at være "SÅDAN og SÅDAN med dette resultat, der kunne have været optimere ved hjælpe af dette" FEDT!!! 

Anmeld Citér

26. januar 2016

ModerNatur

januar16 skriver:

Nu har jeg så ikke rigtigt haft fri da jeg så bare har arbejdet. Så er heldigvis ikke nået at falde helt ned i dybet.

Jeg synes  min specialeskrivning gik fint. Havde 'kontortid' som blev brugt ret fornuftigt og kunne så holde fri når jeg var hjemme. Lige den sidste uge inden aflevering hvor den skulles rettes var jeg dog ikke vildt motiveret. Lige pt skal forsvaret bare overståes.....

Jeg tror også at den del med at jeg har brugt SÅ meget krudt på noget, og nu er så tæt på, det gør bare det hele lidt mere "trægt" Det er virkelig de sidste kramper nu..

Jeg tror også jeg fokuserer ALT for meget på jobstart mandag!

Anmeld Citér

26. januar 2016

ModerNatur

Ønsker en lille spire.. skriver:

Hvor dejligt at du kunne bruge det!  Men jeg kan helt sikkert godt forstå at det er svært at komme i gang. Det lidt lige som oprydning eller opvasken.. Lige pludselig får man lyst til at få det ordnet.. Så lige pludselig kommer det bare til og du får lyst til at blive færdig med det! Wait for it!! 

Hehe.. Jah og det er også på de tidspunkter man føler sig motiveret, at man får skrevet de ting der flytter tanker og resultaterne.. Ikke når man presser sig selv.. 

Anmeld Citér

26. januar 2016

FrkNibe

Helt klart rigtig gode råd.. Jeg har både i mit afleverede speciale perspektiveret en hel del, og indrager også ting til min mundtlige præsentation omkring dette emne..

Jeg tror måske jeg er på rette vej, for har gjort alt du har forslået.. Det virker bare så "tynd".. 

Måske jeg bare ikke tror nok på mig selv og mit "værk"...

Så tænker jeg, at du er på rette vej ja og jeg tænker at det kan virke tyndt, fordi du jo kender stoffet ud og ind, og har arbejdet intensivt med det over en længere periode så det jo klart - for så er du jo en ekspert på dit eget emne og projekt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.