Pligter og lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2016

lineog4

Mine unger får lommepenge uafhængigt af om de laver noget eller ej. At hjælpe til her hjemme er noget man gør fordi vi er en familie og ikke fordi man får penge. 

Dog tyede jeg til det da jeg var alene med dem i 3 mnd for der havde jeg brug for deres hjælp, hver dag skulle de tage ud og hjælpe med at sætte i opvaskemaskinen, så fik de to gange bonus: en mor der havde tid til et spil og penge i en bøtte så de sparede op til fredagsslik. Der var aldrig en dag hvor jeg måtte undlade at lægge penge i bøtten, men jeg tror egentlig også de havde gjort det uden penge - men nej hvor var de stolte når de gik ned og blandede slik for deres EGNE penge 

nu får de "kun" lommepenge. Den store (12 snart 13) får 200 kr om måneden, mellemste får 20 om ugen og den mindste (5) får 10 om ugen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2016

alenemor42

Her har der aldrig været lommepenge for pligter.

Der er opgaver der skal løses/gøres fordi vi er en familie... dække bord, tømme opvasker, ud med skraldespanden, gøre rent og rydde op på eget værelse osv.

Men har givet mine børn lommepenge så de kunne have deres egne penge og spare op eller købe noget. De er opdraget med at finde et fritids job når de var gamle nok (hvis det er til at få)

Tror jeg startede da de var 6 år med 20 kr om ugen. Dog kunne de ønske at tjene lidt ekstra på ekstra ordinære opgaver.

Anmeld Citér

26. januar 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har vi ik faste pligter der ska udføres, men vi forventer at de hjælper med de ting vi ber dem om.

Thea på 7 år, får 20 kr hver fredag, som hun må bruge i boden på skolen. De penge der er tilbage ( hvis der er nogen ) ska enten i hendes pung eller sparebøsse. De penge må hun så bruge på ting hun gerne vil ha.

Alberte på 3 1/2 år, har heller ik fast noget hun ska hjælpe med, men hun er feks god til at hjælpe med at lave aftensmad, sætte på bordet osv. Til gengæld er hun første ved at fatte konceptet "at rydde op" Hun får ik fast noget, men før mere løst hen af vejen lidt møntet til hendes pung/sparebøsse. Vh stine

Anmeld Citér

27. januar 2016

Bshizzle

Min dreng på 10 år har allerede lært det med at tjene lommepenge siden han var 6 år 

Men som årene er gået, så er det blevet en vane for ham at lave mange af tingene uden at be om lommepenge for det 

Her var det mere for at lære ham hvordan tingene forgår. 

Han laver f.eks: 

Lufter hunden om morgen. (Åbner døren ud til haven)

Går ud med skraldeposen. 

Tømmer opvaskemaskinen. 

Tømmer Vaskemaskinen + Hænger op. 

Skifte Sengetøj på hans seng. 

Vaske Gulv / Støvsuge / Tørre af. 

Hente noget inde i Netto/Fakta. 

Tørre Spisebordet af. 

Gøre klar til morgenmad + ta af bordet igen. 

(Og Nej.. Dette er selvfølgelig ik noget han gør hver dag)  

- Hans Lillebror på 4 år følger trop og hjælper med mange af disse ting idag. 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Ciss

Jeg betaler ikke mine børn for at hjælpe til hjemme.

De får lidt lommepenge hver lørdag, men det er uafhængig af deres indsats i det huslige.

Jeg er alene med to stk på 6 og 8 år.

Jeg beder dem om at hjælpe mig med forskellige ting i løbet af ugen, og jeg forventer, at de gør det. Som regel går det helt fint, hvis ikke de er meget trætte. En del gange kommer de selv og spørger, om der er noget, de kan hjælpe med.

Deres favoritopgaver: Vaske op, vaske vasken på badet, støvsuge, vaske skabene på køkkenet, feje foran hoveddøren, hænge vasketøj op, dække bord.

Tillægsopgaver: Gå ud med affaldsposen, gå ud med genbrugspapir, rydde op (den er aldrig populær ), aftørre køkkenbordet, bære ting ind fra bilen.

De har rigtig meget lyst til at vaske vinduer, men det er lidt vanskeligt siden de er såpas små endnu, at de ikke når op.

Anmeld Citér

27. januar 2016

sne190810

Vi gør, som så mange andre, ikke så meget med at koble daglige opgaver i hjemmet fast med penge. 

Har tre piger på hhv. 5 og 6 år i huset, og de hjælper med at lægge deres tøj til vask efter endt dag, evt lægge tøj sammen og tilbage i skabet, hvis det ikke skal til vask. De bærer ud, nogle gange kun hen tallerken, men tit hele bordet. De tømmer opvaskeren (især nu her fordi jeg er forholdvis højgravid og ikke kan bukke mig så forfærdeligt meget) men det har vi faktisk gjort til en leg, sådan at jeg tager tid på, hvor hurigt de kan tømme den og stille tingene på plads. De har de lidt en fest med :-p udover rydder de selvfølgelig op på legeværelset (ikke en diciplin de mestrer på nogen måde, men vi voksne hjælper også til og lærer dem lidt for hver gang, at ting feks ikke ryddes op ved at blive lastet hen i hjørnet)

hvis de får lommepenge (de går ikke rigtig op i det endnu som sådan) er det feks når jeg gør hovedrent, så kan jeg finde på at sige hvis de vasker gulvet med mig, eller/og tørre alle listerne af i hele lejligheden, kan de få en femmer til sparebøssen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.