Barsel og su mm

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.160 visninger
13 svar
3 synes godt om
15. januar 2016

anjo01

Pyyyh, sikke en masse man skal finde uda f og holde styr på, når man skal på barsel...

Jeg er studerende, og gør min uddannelse færdig til august '16, men har termin i maj '16. 

Jeg har hørt, at jeg kan få dobbelt su i 6 måneder, med start 2 måneder før termin - altså til marts. Studiekontoret på mit uddannelsessted er ikke særlig behjælpelig, da su rådgiveren konstant sidder ved telefonen, for at hjælpe andre studerende fra andre uddannelsessteder - fedt! 
Er der nogen der ved hvor jeg kan søge dette henne? Samtidig skal jeg også forlænge min uddannelse fra juni '16 til august '16, men prøvede at gøre dette inde på borger.dk, tror jeg det var. - Jeg kunne bare ikke få lov til at gøre det! 

Samtidig står jeg og skal på barselsdagpenge bagefter endt uddannelse, da jeg jo ikke har et job. Hvor meget barsel har jeg ret til? er det stadig de 46 uger jeg har ret til, eller mister jeg noget ved at færdiggøre min uddannelse, frem for at tage barsel fra studiet?

Og hvornår skal jeg senest søge hos diverse instanser? Håber der er nogen der kan hjælpe  

- Jeg går forresten på en videregående uddannelse, hvis det gør en forskel

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2016

Kamilla-m

anjo01 skriver:

Pyyyh, sikke en masse man skal finde uda f og holde styr på, når man skal på barsel...

Jeg er studerende, og gør min uddannelse færdig til august '16, men har termin i maj '16. 

Jeg har hørt, at jeg kan få dobbelt su i 6 måneder, med start 2 måneder før termin - altså til marts. Studiekontoret på mit uddannelsessted er ikke særlig behjælpelig, da su rådgiveren konstant sidder ved telefonen, for at hjælpe andre studerende fra andre uddannelsessteder - fedt! 
Er der nogen der ved hvor jeg kan søge dette henne? Samtidig skal jeg også forlænge min uddannelse fra juni '16 til august '16, men prøvede at gøre dette inde på borger.dk, tror jeg det var. - Jeg kunne bare ikke få lov til at gøre det! 

Samtidig står jeg og skal på barselsdagpenge bagefter endt uddannelse, da jeg jo ikke har et job. Hvor meget barsel har jeg ret til? er det stadig de 46 uger jeg har ret til, eller mister jeg noget ved at færdiggøre min uddannelse, frem for at tage barsel fra studiet?

Og hvornår skal jeg senest søge hos diverse instanser? Håber der er nogen der kan hjælpe  

- Jeg går forresten på en videregående uddannelse, hvis det gør en forskel

Du kan kun få dobbel su i seks mdr hvis du starter op igen efter seks mdr

Ellers skal du ta alm su i 12 mdr.

Anmeld Citér

15. januar 2016

anjo01

H-Nielsen skriver:

Du kan kun få dobbel su i seks mdr hvis du starter op igen efter seks mdr

Ellers skal du ta alm su i 12 mdr.

Og hvor/hvornår skal jeg søge dette?

Anmeld Citér

15. januar 2016

Soonmom

Inde på www.su.dk

(du har ret til at gå fra 4 uger før termin og ikke 2 måneder)

Anmeld Citér

15. januar 2016

Tiggi

Spørgsmålet er jo hvornår du faktisk afslutter dit studie. 

Du har 46 ugers barsel på barselsdagpenge hvis du nu var færdiguddannet til fødslen, men ellers derfra mister du en uge pr. uge efter fødslen. Så lad os sige at babyen er 12 uger gammel når du er færdiguddannet (jeg ville godt nok ikke ha' lyst til at studerer med en så lille baby, men min personlige holdning) vil du have 46-12 uger tilbage = 32 uger tilbage.

De første 14 uger af barsel er jo kun dine og kan ikke deles med manden/faren, hvor imod at de sidste 32 jo kan deles frit i mellem jer, men det er jo hvordan i bestemmer jer for at gøre

Du spørger om du mister noget ved ikke at tage barsel på studiet. 

Sådan kan det jo ikke rigtig opdeles, da du jo i den tid du stadig er under uddannelse kan få ekstra SU, hvor imod at du ikke mens du er indskrevet på uddannelse kan få barselsdagpenge så jo før du afslutter uddannelse jo før kan du få barselsdagpenge. 

Anmeld Citér

15. januar 2016

anjo01

Jeg har nogle eksamener jeg skal tage, og har valgt at tage dem jeg kan i maj/juni før han melder sin ankomst, og resten tager jeg så til august. jeg skal altså ikke sidde på skolebænken med en nyfødt, men forberede mig til og tage eksamener. 

Når jeg spørger om jeg mister noget så tænker jeg ikke økonomisk, da jeg kan få næsten det samme ved at tage dobbelt su i måneden som jeg kan få ved barselsdagpenge, som altså er væsentlig mere end almindelig su. Jeg tænker dog på barsel, da jeg jo ikke har lyst til at arbejde hårdt for at afslutte uddannelsen, hvis det så betyder at jeg ikke har ret til særlig meget barsel. kan de første 14 uger ikke flyttes, eller ligger de fast? Og hvem skal jeg evt kontakte, for at finde ud af det?

Anmeld Citér

15. januar 2016

Julemusen

anjo01 skriver:

Jeg har nogle eksamener jeg skal tage, og har valgt at tage dem jeg kan i maj/juni før han melder sin ankomst, og resten tager jeg så til august. jeg skal altså ikke sidde på skolebænken med en nyfødt, men forberede mig til og tage eksamener. 

Når jeg spørger om jeg mister noget så tænker jeg ikke økonomisk, da jeg kan få næsten det samme ved at tage dobbelt su i måneden som jeg kan få ved barselsdagpenge, som altså er væsentlig mere end almindelig su. Jeg tænker dog på barsel, da jeg jo ikke har lyst til at arbejde hårdt for at afslutte uddannelsen, hvis det så betyder at jeg ikke har ret til særlig meget barsel. kan de første 14 uger ikke flyttes, eller ligger de fast? Og hvem skal jeg evt kontakte, for at finde ud af det?

Du får mest barsel ved at tage barsel på su. 12 klip over et år og så færdiggøre uddannelsen med reeksamener i 2017. Du kan, hvis du er studieaktiv søge om miks suklip, hvor du kan få et barselsklip oveni din normale su fra to måneder forud for termin indtil du er færdiguddannet. Derefter vil du komme på barselsdagpenge. Dog vil du miste de første 14 uger, da de skal påbegyndes lige fra fødslen. Så du vil have 32 uger tilbage på barselsdagpenge, som du kan dele med faderen. Og for ar få barselsdagpenge skal du selvfølgelig have været medlem af en akasse det sidste år, og det et dem du skaldede fat i eller udbetaling Danmark såfremt du har spørgsmål. 

Jeg selv blev færdiguddannet i februar 2015. Jeg fødte en søn i januar og fik fra 1. November - 1. Februar udbetalt miks su. Et normalt klip og et barselsklip da jeg netop fortsat læste. Fra 1. Marts modtog jeg barselsdagpenge, son ligger på 14500 før skat i gennemsnit. 

Du skal forberede dig på at det måske ikke er muligt for dig at færdiguddanne dig under graviditeten, hvis der skulle opstå komplikationer eller sygdom. Så vil anbefale dig at tjekke begge muligheder så du ikke begynder at bruge miksklip før du er 100 procent sikker på at blive færdig og bestå til august.

Held og lykke med det! 

Anmeld Citér

15. januar 2016

Kamilla-m

anjo01 skriver:

Og hvor/hvornår skal jeg søge dette?

Jeg mener det er en mdr før termin.

Anmeld Citér

15. januar 2016

Tiggi

anjo01 skriver:

Du skal kontakte udbetaling danmark de kan beregne det præcis for dig og er meget hjælpsomme, men nej de første 14 uger kan ikke flyttes. De første 14 dage er obligatoriske og de næste 12 uger er valgfrie men hvis man ikke holder dem går de tabt. 

Anmeld Citér

15. januar 2016

Soonmom

Men du kan ikke få barselsdagpenge, før du er færdig med din uddannelse (med mindre du har et studiejob ved siden af)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.