lineog4 skriver:
At være lærer i gamle dage er lidt som du beskriver, jo jeg havde så lidt mindre undervisningstimer, men fx forældresamarbejde, projektforberedelsen osv var den samme om jeg var på fuld eller nedsat tid, og da jeg selv skulle styre mit arbejde så jeg leverede varen, ja så har jeg nok arbejdet en del "gratis" og ved da jeg sagtens kunne lægge lige så mange timer som en på fuldtid. Men jeg havde en skemafri dag, som jeg de fleste uger selv kunne bestemme over: vil jeg arbejde eller i ZOO. Nu er jeg mere "normal" og placerer alle mine timer på skolen, så nu kan jeg virkelig mærke jeg er på nedsat tid i forhold til en på fuldtid. Så jeg forstår sagtens din bekymring, kommer jeg ikke bare til at arbejde det samme for mindre løn, der kræver det jo der bliver indgået en aftale om kvantummet af opgaver.
Nej vi er vist ikke så tjekkede, har slet ikke talt om pension.
Har en søster, der er lærer på nedsat tid( godt nok på et gymnasium, det er vist det samme). Hun siger nødagtigt det samme som dig, hun kan bedre mærke den nedsatte tid efter reformen.
I mit tilfælde er det dog ikke antal af opgaver,mere omfanget af de opgaver, man har. Får man for eksempel ansvaret for et projekt, så skal man forvente presperioder med mere end 37 timer. Min bekymring er, at nedsat tid så gør, at jeg ikke kan tage ansvaret for projektet, hvorfor en sådan beslutning ville betyde en del i en karrieremæssig sammenhæng. Jeg ville simpelthen ikke kunne udfylde min nuværende funktion. Og sætter man sig selv på standby i nogle år, er det meget lidt sikkert, man senere kan vende tilbage på fuldt blus, da man simpelthen ikke ses som relevant i forhold til den udvikling, der konstant sker.
På den anden side har jeg nogle gang lyst til at gøre det alligevel - simpelthen for at få mere tid. Savner tit mine aftener, hvor man bare kan slappe af og se tv, eller læse en god bog. Ville desuden elske at have tid til mere motion, veninder m.m. Det er klart, når man skal hente en 2 timer fra arbejdsdagen om aften, grundet man stadig gerne vil hente datteren i ordentlig tid, så er der ikke meget til overs til andet. Men synes det er SÅ svært for elsker mit arbejde, og ville ikke elske alternativet med mindre ansvar og mindre spændende opgaver.
helt ok med pension, jeg er lidt nørdet og meget påpasselig på det punkt