Gode råd søges - tisseri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2016

jenny4

Julemusen skriver:

Jeg har selv en søn der lige er blevet 4 år og har ramt trodsalderen og 'jeg bestemmer over mig selv ' alderen  det er godt nok trættende. Han vil ikke gå på toilet når jeg beder ham om det, med forklaring om at han ikke kan mærke at han skal tisse. Også selvom han tydeligt skal tisse og når han efterfølgende sætter sig også skal mere end at tisse .

Jeg har ændret taktikken. Før ville jeg sige at han lige skulle rende ud og tisse inden vi fx skulle over og handle, ud at køre eller hvis der er gået rigtig langt tid siden han havde været der ude. Nu har jeg lavet tissetider i stedet for. Det første om morgenen når man står op er ar sætte sig ud på toilettet. Dernæst før frokost, før eftermiddagsfrugt og inden sengetid. Det er absolut ikke til diskussion. De 4 gange skal han ud og prøve. Det er hjulpet en hel del og han er nu srlv begyndt at gå der ud uden nogen kamp inden spisning mm.da han alligevel skal vaske hænder inden. 

Min søn har også tit dryppet i underbukserne undervejs i hans frustrationer over at skulle blive sendt ud og tisse . Jeg nægter at hjælpe, da han simpelthen skal lære det. Hvis han har tis i bukserne skal han selv tage det hele af og lægge ud i vaskemaskinen ude i gangen. Dernæst skal han srlv hente nyt tøj og tage på. Den proces har han været meget gal over men jeg har bare holdt fast og ladet ham være sur og gal. 

Vil dog sige at jeg gerne går med ud på toilettet hvis han har behov for det! Han skal være tryg ved toiletbesøgene. Her over juleferien er han dog begyndt at rende på eget initiativ og helt alene. Han kalder kun efter hjælp hvis han har lavet nr to. Her er vi dog begyndt med at træne at han srlv skal tørre sig og får et klistermærke i belønning hver gang. Når han har fået 10 klistermærker får han en pakke   Jeg ved at de i børnehaven vil have at de begynder at tørre sig selv når de kommer i ældste gruppen (året før skolestart)  så vi vil gerne gøre det til en lettere proces for ham herhjemme 

Tak for svar - det er helt rart at høre at det ikke kun er her problemet findes. Og ja, det handler nok i høj grad om at bestemme selv. 

Det er en god ide med faste tider, det vil jeg prøve. Vi havde en kort periode hvor han også selv gik derud men det gik fløjten igen, hvorfor ved jeg ikke.

Jeg mistænker også lidt at han har en overaktiv blære for han skal virkelig tit tisse. Om morgenen kan vi godt nå at gå derud tre gange fra han står op til han skal i børnehave. Og jeg har prøvet at lade ham sidde længere men der kommer ikke mere. 20 min efter skal han så igen. jeg har fået ham tjekket for blærebetændelse men den var negativ. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.