Hvornår kontakte lægen vdr. vandrejournal?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2016

Risse

MsGadgaard skriver:

På min læges hjemmeside skriver de, at de tilbyder første graviditetsundersøgelse i uge 9. Men tror det er ret forskelligt fra læge til læge.

Har selv bestilt en tidlig scanning hos en privat klinik når jeg er 7+1 

Tillykke med graviditeten og tak for svar!

Jeg har nemlig tjekket min læges hjemmeside og der står ingen ting, desværre  

Jeg troede simpelthen at det var standard, men i og med alle kalder det en tidlig skanning kan jeg regne ud at det er det desværre ikke, øv! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2016

Risse

Becks skriver:

Første scanning ligger mellem 11 og 13 uge, der er det nf.. Så får du én igen omkring 20 uge, som er md scanning..

Det er dit fødested som tilbyder dette..

Scanning i uge 7, får du på klinikken, fordi du har været i behandling :)

Ved første lægesamtale, fik jeg taget urinprøve, BP., BT. og blev målt og vejet..

De skal bruge din BMI, dels for at tjekke du ikke er i risiko for at udvikle graviditets diabetes, men også så de kan se hvor meget du tager på i graviditeten :)

Hvis du har et højt BMI bliver du tilbudt en glukosebelastning senere i graviditeten, det samme hvis I, i familien har én der lider af diabetes..

Når du har fået oprettet din vandrejournal, får du efter nogle dage brev fra det fødested du har valgt, samt et brev med en tid fra en jm. 

Hver obs. på, at i nogle regioner skal du selv bestille tid til doubletest (BP. som skal tages inden nf scanningen) og selv bestille tid til nf. over nettet.. Men spørg lægen om dette :)

Så skal du til 2 lægesamtale omkring uge 25 og til 3 lægesamtale omkring uge 32 :)

Mange tak for dit svar! 

Er det alle som er i behandling der får sådan en skanning? Og er det også i det offentlige? Vi går på OUH...

Hvad er BT? Og hvo mange flasker blod skal de bruge? Haaader at få taget blodprøver 

Men tak! Min farfar har det der hammwlmands diabetes men han er også meget stor og min svigerfar har den 'rigtige'... 

Men tak for de gode råd! Vil da helt sikkert huske at forhøre mig om, om jeg skal skal bestille tiderne eller om de kommer af sig selv

Anmeld Citér

3. januar 2016

Becks

Risse skriver:

Mange tak for dit svar! 

Er det alle som er i behandling der får sådan en skanning? Og er det også i det offentlige? Vi går på OUH...

Hvad er BT? Og hvo mange flasker blod skal de bruge? Haaader at få taget blodprøver 

Men tak! Min farfar har det der hammwlmands diabetes men han er også meget stor og min svigerfar har den 'rigtige'... 

Men tak for de gode råd! Vil da helt sikkert huske at forhøre mig om, om jeg skal skal bestille tiderne eller om de kommer af sig selv

Alle som er i behandling, enten i det private eller offentlige får en scanning omkring 7 uge ☺️

Det er for at tjekke hvor mange fostre der er, om der er hjerteblink og om det sidder i livmoderen.. ☺️

Bt er blodtryk, det vil du få målt på alle læge og jordemoderbesøg..

Tror ikke du slipper for glukosebelastningen så, når din farfar har diabetes 2.. 

Og tillykke med graviditeten ❤️

Anmeld Citér

3. januar 2016

Risse

Yoggibear skriver:

Og bare et undrende spørgsmål. Hvis du har været i fertilitesbehandling og du ved du er 5+0 har de så ikke taget en blodprøve på dig og ved det allerede ?

jeg er selv i fertilitetsbehandling og vi har fået taget blodprøve mellem jul og nytår hvor klinikken ringede til os og gav os svaret. Vi skal til net idlig scanning i starten af februar ... Er så vidt jeg kan regne 5+0 i morgen

Tusind tak for svar og lykønskningerne 

Jeg synes også at have hørt at folk kom ret tidligt til lægesamtale men var ikke sikker. Nu har al fokus det sidste stykke tid jo gået på rent faktisk at kunne blive gravid og er flyttet i mellemtiden så der er en masse nyt at skulle forholde sig til.

Men nej, på ouh har der været helt lukket i julen så alle skulle tage en hjemme test og melde svaret i morgen - der bliver nok ret travlt på telefonen i morgen tænker jeg... 

Men nej jeg ved at jeg i dag er 5+1 fordi jeg ved at min blasto var 5 dage gammel da jeg fik lagt den op d. 17. Hvorfor min testdag også af klinikken blev sat til d. 26. Hvor jeg så ville være 4+0. 

Men tillykke med graviditeten! Ved du om der er oprettet en termins gruppe herinde? 

Anmeld Citér

3. januar 2016

Risse

anjo01 skriver:

Hvis jeg var dig ville jeg spørge klinikken. Jer var tilknyttet Horsens, og der fik jeg at vide at de syntes jeg skulle vente til jeg havde været til ts. Og stort tillykke med graviditeten! 

Jeg spørger også i morgen og så ringer jeg bagefter til min læge og hører ad. Spurgte egentlig også mest herinde for at høre hvad jeg kunne forvente 

Hvad er ts? Og tak!

Anmeld Citér

3. januar 2016

Risse

Becks skriver:

Alle som er i behandling, enten i det private eller offentlige får en scanning omkring 7 uge ☺️

Det er for at tjekke hvor mange fostre der er, om der er hjerteblink og om det sidder i livmoderen.. ☺️

Bt er blodtryk, det vil du få målt på alle læge og jordemoderbesøg..

Tror ikke du slipper for glukosebelastningen så, når din farfar har diabetes 2.. 

Og tillykke med graviditeten ❤️

Endnu en gang tak for svar! Så tør jeg godt glæde mig til den tidlige skanning alligevel! 

Mit blodtryk har altid været meget flot så og ligget lavt så det er jeg ikke så nervøs for 

Men øv at min farfars diabetes skal gå ud over mig. Spiser næsten ingen sukker eller kulhydrater, så det er da super ærgerligt at jeg så skal igennem det...

Men tak! Det er så stort! 

Anmeld Citér

3. januar 2016

Yoggibear

Risse skriver:

Tusind tak for svar og lykønskningerne 

Jeg synes også at have hørt at folk kom ret tidligt til lægesamtale men var ikke sikker. Nu har al fokus det sidste stykke tid jo gået på rent faktisk at kunne blive gravid og er flyttet i mellemtiden så der er en masse nyt at skulle forholde sig til.

Men nej, på ouh har der været helt lukket i julen så alle skulle tage en hjemme test og melde svaret i morgen - der bliver nok ret travlt på telefonen i morgen tænker jeg... 

Men nej jeg ved at jeg i dag er 5+1 fordi jeg ved at min blasto var 5 dage gammel da jeg fik lagt den op d. 17. Hvorfor min testdag også af klinikken blev sat til d. 26. Hvor jeg så ville være 4+0. 

Men tillykke med graviditeten! Ved du om der er oprettet en termins gruppe herinde? 

Ja den følelse kender jeg alt for godt. Vi har også brugt længe på det så nu begynder al frygten at komme. Der er også dage, hvor jeg tænker at, det er noget jeg drømt. 

Ahh ok. Det giver bedre mening. Jeg er tilknyttet Hvidovre og der var biokemisk åbent for blodprøvetagning og klinikken åben for tilbagemeldning af svar. 

Tillykke med det og flytningen.

ja der er oprettet en september gruppe. Har ikke turde melde mig ind endnu.

Anmeld Citér

3. januar 2016

anjo01

Risse skriver:

Jeg spørger også i morgen og så ringer jeg bagefter til min læge og hører ad. Spurgte egentlig også mest herinde for at høre hvad jeg kunne forvente 

Hvad er ts? Og tak!

Terminsscanning

Anmeld Citér

3. januar 2016

Risse

Yoggibear skriver:

Ja den følelse kender jeg alt for godt. Vi har også brugt længe på det så nu begynder al frygten at komme. Der er også dage, hvor jeg tænker at, det er noget jeg drømt. 

Ahh ok. Det giver bedre mening. Jeg er tilknyttet Hvidovre og der var biokemisk åbent for blodprøvetagning og klinikken åben for tilbagemeldning af svar. 

Tillykke med det og flytningen.

ja der er oprettet en september gruppe. Har ikke turde melde mig ind endnu.

Ja nu hvor man har kæmpet sådan sætter frygten for at miste jo ind. Men vi forsøger så vidt muligt at holde hovedet koldt og siger hele tiden til mig selv at nu er jeg gravid til det modsatte er bevist. Når det så er sagt så er hver dag jo en sejr når man er i behandling! 

ja okay, det lyder som om der er lidt andre forhold der, men det er jo også et kæmpe sted så vidt jeg husker? 

Men jeg har testet hver dag indtil nu (havde lige fået en kæmpe sending tests hjem) og dt hjælper ret meget at teste hver morgen se se stregen komme frem med det samme 

Hahaha tak, flytningen var nu for noget tid siden, men har stadig måtte skifte læge midt under udredningen så kender ikke min nye læge så godt. Men synes nu indtil videre at jeg har været ret heldig 

Pyyh nej det er også svært, om man skal. Der er jo desværre nogen der mister, omvendt tror jeg at første Trimester er super sjovt at snakke med andre om 

Anmeld Citér

3. januar 2016

Yoggibear

Risse skriver:

Ja nu hvor man har kæmpet sådan sætter frygten for at miste jo ind. Men vi forsøger så vidt muligt at holde hovedet koldt og siger hele tiden til mig selv at nu er jeg gravid til det modsatte er bevist. Når det så er sagt så er hver dag jo en sejr når man er i behandling! 

ja okay, det lyder som om der er lidt andre forhold der, men det er jo også et kæmpe sted så vidt jeg husker? 

Men jeg har testet hver dag indtil nu (havde lige fået en kæmpe sending tests hjem) og dt hjælper ret meget at teste hver morgen se se stregen komme frem med det samme 

Hahaha tak, flytningen var nu for noget tid siden, men har stadig måtte skifte læge midt under udredningen så kender ikke min nye læge så godt. Men synes nu indtil videre at jeg har været ret heldig 

Pyyh nej det er også svært, om man skal. Der er jo desværre nogen der mister, omvendt tror jeg at første Trimester er super sjovt at snakke med andre om 

Det lyder som en god ide. Synes dog det er nemmere sagt end gjort. Måske er der alligevel noget godt ved at hverdagen starter igen i morgen. 

Det er ret stort ja. Mener at huske at det er Danmarks største fødested. 

Haha. Det kunne være jeg skulle gøre det samme. 

Jep. Har du tilmeldt dig?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.