Hvornår kontakte lægen vdr. vandrejournal?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.707 visninger
21 svar
9 synes godt om
2. januar 2016

Risse

Hej derude

Jeg er i dag 5+0 og venter bare spændt på at det bliver mandag så jeg kan kontakte fertilitetsklinikken og meddele det positive resultat, når de er tilbage fra juleferie. 

Men hvad så? Hvornår kontakter man egen læge og laver vandrejournal osv? Og hvornår skal tiden ligge? Jeg tænker kan jeg godt ringe på mandag 5+2 og bestille en tid til - det ved jeg ikke, uge 6? Eller hvordan foregår det?

Og hvad sker der egentlig til den første samtale? Og hvad skal der stå i vandrejournalen? 

På forhånd tak for alle jeres svar 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2016

Dorthe1986

I en uge 8-9 stykker. Det var det ved mig i 2010 hvor jeg ventede min søn og i denne graviditet var jeg til første lægesamtale da jeg var 8+2. Men ring da bare på mandag og sig hvor langt du er så finder de en tid ��  

Mit første besøg fik jeg taget blodtryk og skulle aflevere urinprøve osv. Så skal bmi udregnes osv og der skal udfyldes oplysninger om hvor du ønsker at føde dit arbejde faderens arbejde osv. Det er mest en masse spørgsmål �� 

Anmeld Citér

2. januar 2016

Risse

I en uge 8-9 stykker. Det var det ved mig i 2010 hvor jeg ventede min søn og i denne graviditet var jeg til første lægesamtale da jeg var 8+2. Men ring da bare på mandag og sig hvor langt du er så finder de en tid ��  

Mit første besøg fik jeg taget blodtryk og skulle aflevere urinprøve osv. Så skal bmi udregnes osv og der skal udfyldes oplysninger om hvor du ønsker at føde dit arbejde faderens arbejde osv. Det er mest en masse spørgsmål �� 

Tak for svar! Jeg troede at det var meget tidligere og at første skanning var i uge 8, men det er bare super! Så prøver jeg at ringer jeg derned mandag og hører ad 

Hvad skal de bruge BMI til? 

Anmeld Citér

2. januar 2016

Dorthe1986

Risse skriver:

Tak for svar! Jeg troede at det var meget tidligere og at første skanning var i uge 8, men det er bare super! Så prøver jeg at ringer jeg derned mandag og hører ad 

Har du været i fertilitetsbehandling? Så får du måske en tidlig scanning. Jeg har selv været til en masse tidlige skanninger i den her graviditet men det skyldtes noget helt andet :-) men ellers er der jo nf scanning omkring uge 12. Jeg skal til min 15. Januar :-) 

Bmi bruger de til at se om man er i risiko for graviditetsbetinget sukkersyge, så skal man have sådan en test for det senere i graviditeten.

Anmeld Citér

2. januar 2016

MsGadgaard

På min læges hjemmeside skriver de, at de tilbyder første graviditetsundersøgelse i uge 9. Men tror det er ret forskelligt fra læge til læge.

Har selv bestilt en tidlig scanning hos en privat klinik når jeg er 7+1 

Anmeld Citér

2. januar 2016

Becks

Risse skriver:

Første scanning ligger mellem 11 og 13 uge, der er det nf.. Så får du én igen omkring 20 uge, som er md scanning..

Det er dit fødested som tilbyder dette..

Scanning i uge 7, får du på klinikken, fordi du har været i behandling :)

Ved første lægesamtale, fik jeg taget urinprøve, BP., BT. og blev målt og vejet..

De skal bruge din BMI, dels for at tjekke du ikke er i risiko for at udvikle graviditets diabetes, men også så de kan se hvor meget du tager på i graviditeten :)

Hvis du har et højt BMI bliver du tilbudt en glukosebelastning senere i graviditeten, det samme hvis I, i familien har én der lider af diabetes..

Når du har fået oprettet din vandrejournal, får du efter nogle dage brev fra det fødested du har valgt, samt et brev med en tid fra en jm. 

Hver obs. på, at i nogle regioner skal du selv bestille tid til doubletest (BP. som skal tages inden nf scanningen) og selv bestille tid til nf. over nettet.. Men spørg lægen om dette :)

Så skal du til 2 lægesamtale omkring uge 25 og til 3 lægesamtale omkring uge 32 :)

Anmeld Citér

2. januar 2016

Yoggibear

Risse skriver:

Hej derude

Jeg er i dag 5+0 og venter bare spændt på at det bliver mandag så jeg kan kontakte fertilitetsklinikken og meddele det positive resultat, når de er tilbage fra juleferie. 

Men hvad så? Hvornår kontakter man egen læge og laver vandrejournal osv? Og hvornår skal tiden ligge? Jeg tænker kan jeg godt ringe på mandag 5+2 og bestille en tid til - det ved jeg ikke, uge 6? Eller hvordan foregår det?

Og hvad sker der egentlig til den første samtale? Og hvad skal der stå i vandrejournalen? 

Den fertilitetsklinik jeg er tillnyttet har fortalt mig at det er forskelligt hvornår den første lægesamtale. Jeg har lige selv snakket med min og han ville gerne se mig i uge 6-7 sagde han.

tillykke med det positive resultat 

Anmeld Citér

2. januar 2016

Yoggibear

Risse skriver:

Hej derude

Og bare et undrende spørgsmål. Hvis du har været i fertilitesbehandling og du ved du er 5+0 har de så ikke taget en blodprøve på dig og ved det allerede ?

jeg er selv i fertilitetsbehandling og vi har fået taget blodprøve mellem jul og nytår hvor klinikken ringede til os og gav os svaret. Vi skal til net idlig scanning i starten af februar ... Er så vidt jeg kan regne 5+0 i morgen

Anmeld Citér

2. januar 2016

anjo01

Risse skriver:

Hej derude

Hvis jeg var dig ville jeg spørge klinikken. Jer var tilknyttet Horsens, og der fik jeg at vide at de syntes jeg skulle vente til jeg havde været til ts. Og stort tillykke med graviditeten! 

Anmeld Citér

3. januar 2016

Risse

Dorthe1986 skriver:

Har du været i fertilitetsbehandling? Så får du måske en tidlig scanning. Jeg har selv været til en masse tidlige skanninger i den her graviditet men det skyldtes noget helt andet :-) men ellers er der jo nf scanning omkring uge 12. Jeg skal til min 15. Januar :-) 

Bmi bruger de til at se om man er i risiko for graviditetsbetinget sukkersyge, så skal man have sådan en test for det senere i graviditeten.

Tak for svar! Ja vi har været i fertilitetsbehandling. Dette var vores første fryseforsøg så vi er meget glade for at det er gået så godt mod al forventning! 

Men jeg troede nemlig at man fik sådan en skanning i omkring uge 7-9 for at se hjerteblink? Men det er måske kun hvis man er i behandling? Og er det i så fald noget man skal spørge om? 

Uuuh, ved min bmi ligger under de 30, men også kun lige - tror du at det går? Er så ked af at jeg har taget så meget på,  og behandling og den stress der følger med det har ikke lige frem hjulpet  og har da virkelig ikke brug for flere bekymringer! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.