Anonym skriver:
Vi er i f.behandling og i slut november havde vi et IVF forsøg med negativ udgang. Vi besluttede at holde en pause over jul og nytår. Jeg har drukket vin. Røget smøger. I dag gør musklerne over bryster ondt og jeg forsøger at finde en grund. Kigger i kalenderen. Min mens skulle nogenlunde været kommet i torsdags. Hm
jeg tager en test. På aftenurin. Urinen stod i et stykke tid bagefter og i træk(åbent vindue) - manden sagde jeg skulle tage en ny. Den var svagere. Men har falkeblik og kan godt fange den og i negativ lyser den op.
Jeg har seriøst givet den gas i denne måned. Og mon det kan være noget fra første IVF forsøg selvom jeg blødte?
Den anden streg kan godt komme, hvis man venter længe. Det betyder ikke at prøven er positiv. Desuden kan graviditetsprøver være usikre, når de tages for tidligt i en graviditet. 14 dage efter ægløsning med koncentreret morgen urin er det sikreste.
Ens menstruationscyklus kan ændre sig lidt efter hormonstimulation ved IVF. Derfor kan du ikke bruge din få dage forsinkede menstruation til noget. Hvis du skulle være gravid, så er det vigtigt du holder op med at udsætte dig selv for skadelige stoffer som tobak og alkohol.
Fostre tager mest skade af excessiv alkohol forbrug i løbet af de første 3 måneder af graviditeten, hvor alle organer udvikles. En genstand om dagen tror jeg ikke har nogen påviselig skade på fostre. Men selvom det ikke er påviselig kan fostre godt tage skade. Det er mest hjernen, der tager skade i form af adfærdsvanskeligheder, ADHD osv. Alkohol er jo et giftigt opløsningsmiddel.
Tobaksrygning under graviditet giver lavere fødselsvægt og risiko for for tidlig fødsel. Udover dette ved jeg ikke om det kan give risiko for andre komplikationer eller skader. Jeg tror, at man kan sige, at alkohol er værre end tobak. Og mængden af forbruget hænger sammen med sværhedsgraden af skaderne.
Du kan læse mere om disse emner ved at gå ind på Google > skriv Google scholar i søgefeltet > skriv alcohol and pregnancy eller tobaco and pregnancy. Der vil du få alle dine spørgsmål besvaret. Og bliv ikke al for bekymret. Jeg tror ikke du har drukket og røget så meget, at et evt. foster kunne have taget skade. Bare stop med alkohol og rygning til du er sikker på om du er gravid eller ej.
Vi vil jo alle sammen gerne give vores børn den bedste start på livet :-)
Anmeld
Citér