elb1210 skriver:
Åhhh jeg er SÅ frustreret!
For næsten 1 1/2 år siden skrev jeg et indlæg om, at min kæreste og jeg havde måtte udskyde PB da banken havde rådet os til det. De mente ikke vi ville kunne låne til et hus når vi er færdigt uddannet ( på det tidspunkt havde vi 2 1/2 år tilbage) hvis vi valgte at få et barn mens vi var studerende. Da det beløb vi ville kunne låne er baseret på vores indkomst, økonomi og vores rådighedsbeløb ville vi selvsagt kunne låne en del mindre hvis vi var 3 i stedet for 2 personer i husholdningen. PB blev derfor udskudt til uddannelsen og hus var på plads.
I går var vi så i banken for at få et billede af, hvor meget vi skal havde opsparet og ville kunne låne om et års tid. Vi snakker selvfølelig om vores fremtidsplaner. Det skal lige siges at vi ALDRIG har lagt skjul på vi gerne vil have børn, hverken ved det første møde for 1 1/2 eller det vi havde for 9 måneder siden. Da vi nævner det igen til mødet i går siger bankrådgiveren "Jamen så sætter jeg jeres rådighedsbeløb til at et barn indgår i beregningerne". Jeg var ved at falde ned af stolen! Vi har MED VILJE udskudt PB for at kunne låne mere og kunne købe i den by vi drømmer om og for hvad?! Ingen verdens nytte!
Og så kunne man selvfølelig sige "Hvad venter i på! Klart, parat, baby start!", men ironisk nok er dette det værste tidpunkt jeg potientielt kunne blive gravid. Skæbnen er nemlig den at hvis jeg blev gravid i morgen (hvilket ikke sker) falder det sammen med vores sidste semester hvor vi skal afslutte 4 fag + skrive bachelor. Og så kan vi næsten lige så godt vente til vi er færdige februar 2017 
Åh hvor jeg ikke ved hvad vi skal gøre lige nu! Tankerne har fløjet rundt i mit hoved det sidste døgns tid, har næsten ikke kunne sove og min kæreste har været på arbejde siden før jeg vågnede i morges og kommer ikke hjem før sent i aften så vi har ikke engang kunne snakke det igennem! Men har aftalt at vi sætter os ned og snakker om det i aften når han kommer hjem 
Undskyld for det lange indlæg, men var simpelthen nødt til at dele de sidste 1 1/2 års frustrationer med jer
Tak fordi i lytter 

Kan da godt forstå dine frustrationer, men jeg kan faktisk ikke forstå, hvorfor I ikke fra starten af fik regnet børn med i rådighedsbeløbet for halvandet år siden. Hvis planen er at få børn mens man sidder i et belånt hus, så synes jeg da det er relevant at få regnet det med ind i økonomien. Også selvom i måske ville kunne låne en halv million mindre. Der er ikke noget værre end at sidde i et stort fint hus men ikke have råd til sjov og spas eller at sende børnene i dagpleje, børnehaven mm. Institutionspladser koster jo mellem 2000-7000 kr i måneden, alt efter hvor man bor. Ved os i Aalborg koster det 2600 kr for en dagplejeplads mens min veninde giver 6800 kr på Sjælland for en vuggestue plads. Det er virkelig relevante at få talt den udgift med.
Jeg har selv fået to børn under uddannelse. En under min bachelor og en under min kandidatuddannelse. Kan kun anbefale det, da man får helt/delvis økonomiske friplads til pasningen. Og man har tiden til ungerne i hverdagen og når de er syge. Fik min første da jeg var 21, nr 2 da jeg var 24 år. Og vi bøvlede med at blive gravide anden gang. Det tog knap to år.
Jeg blev færdiguddannet for 7 måneder siden, hvorefter jeg har holdt barsel med min yngste og venter nr tre efter nytår. Så er på barselsdagpenge. Vi bor i lejlighed indtil jeg er færdig med næste barsel og kommer i arbejde. Jeg er lykkelig over ikke at eje men leje i denne periode, da der ikke pludselig kommet uforudsete udgifter på hus/vedligeholdelse. Og fordi jeg bare kan ringe til min udlejer hvis noget går i stykker
ville da få stress over at skulle vedligeholde hus og have oven i at have tre små børn. Så jeg glæder mig til om 1-2 år når vi skal købe hus med lidt større børn
godtnok skal vi have et højere rådighedsbeløb, men det er jo reelt nok når børnene koster det de gør. Så vil jeg hellere låne mindre og købe mindre så der er råd til mine børn kan komme på ferie, til fritidsaktiviter mm 
Held og lykke med hus og baby planlægningen!