Er så skuffet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2015

Oktober12

MoarMoar skriver:

Banken skal vel ikke bestemme hvornår i skal have er barn? Heller ikke for 1 2/2 år siden? Hvor gik ikke bare i gang hvis I ønskede er barn? 

Men jeres økonomi skal vel altid kunne bære et barn, hvis det er der er planen i forbindelse med hus købt. Banken er vel bare realistisk? 

Nej, og set i bagklogskabens lys skulle vi bare havde fuldt vores drøm og mavefornemmelse, men min kæreste er meget fornuftig anlagt og har været meget bange for vi ikke kunne låne til et hus i en rimeligt afstand til begge vores forældre 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2015

Babilooo

Hvis I selv vurderer det er realistisk skal banken ikke bestemme det, så længe at du ikke er gravid.

Men jeg havde aldrig selv nævnt  for en bank men blot selv haft det i min egen hovedregning.

Anmeld Citér

19. december 2015

Hønsemor

elb1210 skriver:

Åhhh jeg er SÅ frustreret! 

For næsten 1 1/2 år siden skrev jeg et indlæg om, at min kæreste og jeg havde måtte udskyde PB da banken havde rådet os til det. De mente ikke vi ville kunne låne til et hus når vi er færdigt uddannet ( på det tidspunkt havde vi 2 1/2 år tilbage) hvis vi valgte at få et barn mens vi var studerende. Da det beløb vi ville kunne låne er baseret på vores indkomst, økonomi og vores rådighedsbeløb ville vi selvsagt kunne låne en del mindre hvis vi var 3 i stedet for 2 personer i husholdningen. PB blev derfor udskudt til uddannelsen og hus var på plads. 

I går var vi så i banken for at få et billede af, hvor meget vi skal havde opsparet og ville kunne låne om et års tid. Vi snakker selvfølelig om vores fremtidsplaner. Det skal lige siges at vi ALDRIG har lagt skjul på vi gerne vil have børn, hverken ved det første møde for 1 1/2 eller det vi havde for 9 måneder siden. Da vi nævner det igen til mødet i går siger bankrådgiveren "Jamen så sætter jeg jeres rådighedsbeløb til at et barn indgår i beregningerne". Jeg var ved at falde ned af stolen! Vi har MED VILJE udskudt PB for at kunne låne mere og kunne købe i den by vi drømmer om og for hvad?! Ingen verdens nytte! 

Og så kunne man selvfølelig sige "Hvad venter i på! Klart, parat, baby start!", men ironisk nok er dette det værste tidpunkt jeg potientielt kunne blive gravid. Skæbnen er nemlig den at hvis jeg blev gravid i morgen  (hvilket ikke sker) falder det sammen med vores sidste semester hvor vi skal afslutte 4 fag + skrive bachelor. Og så kan vi næsten lige så godt vente til vi er færdige februar 2017 

Åh hvor jeg ikke ved hvad vi skal gøre lige nu! Tankerne har fløjet rundt i mit hoved det sidste døgns tid, har næsten ikke kunne sove og min kæreste har været på arbejde siden før jeg vågnede i morges og kommer ikke hjem før sent i aften så vi har ikke engang kunne snakke det igennem! Men har aftalt at vi sætter os ned og snakker om det i aften når han kommer hjem 

Undskyld for det lange indlæg, men var simpelthen nødt til at dele de sidste 1 1/2 års frustrationer med jer  Tak fordi i lytter 

Synes egentlig det jeres bank gør, virker rimelig fornuftigt.. Men når det er sagt så:

Kan jeg snakke om dårlig timing.. Da jeg opdagede jeg var gravid, havde min mand og jeg kun været kærester i 3 mdr, jeg havde 5 dage forinden startet på uddannelse, men vi valgte at beholde den lille, skæbnen ville dog at jeg blev så syg som følge af graviditeten at jeg var indlagt on/off i 9 mdr og blev smidt af min uddannelse! Jeg startede efter barsel og lidt andre ting op på uddannelse igen, men endnu en gang var jeg blevet gravid og vi valgte endnu en gang at beholde, igen blev jeg syg som følge af graviditeten og valgte derfor at sætte min uddannelse på standby til efter barsel..

idag snart 6 år efter vi opdagede første graviditet, står jeg med to børn, en mand, en uddannelse der er færdig gjort med topkaraktere selvom jeg måtte kæmpe mod en udsmidning pga. fravær igen pga. meget syge børn, vi lever meget stramt økonomisk (vi kan kun lige få det til at løbe rundt) da jeg desværre er kommet til skade og pt ikke står til at kunne varetage et job..

men vi lever, vi er glade, vi har et hjem, vi er mætte, vi har tøj på kroppen og vi har hinanden!

Det jeg blot vil fortælle dig er at man ikke kan planlægge sig frem til eller igennem alt.. Ja det er hårdt at studere med børn, men det kan lade sig gøre, og hånden på hjertet, det er der tiden til barnet er der (føler jeg!).. Ingen kan fortælle dig hvilken graviditet du vil få og ej heller barn..

følg jeres mavefornemmelse og stol på at den vil give jer svaret

Anmeld Citér

20. december 2015

Vivienne

Bankmanden gør jo kun sit arbejde og i den sidste ende gør han det jo også for jeres skyld. 

I skal være klar over hvad det koster at have et barn. Den "udgift" SKAL med i beregnelsen, når man ønsker at købe et hus, og hvis I har løftet tanken om at I planlægger barn i fremtiden, så er det jo klart at han tager det med i beregningen. 

Og det skal I kun være glade for, da han vil spare jer for en mulig økonomisk krise. 

I mine øjne er det en fornuftig bankmand I har fået jer. Ikke en der lover jer det ene og det andet, bare fordi han kan se at I muligvis kan komme i klemme på et eller andet tidspunkt og at han kan tjene på jer. 

Mit forslag er at spørge ham at lave 2 beregninger: med og uden barn, så I kan se den reelle forskel der er. 

Desuden kan I ringe til andre banker og spørge om en samtale angående lån, og så vælge den Bank/løsning I synes bedst om. 

Det gjorde vi nemlig

Held og lykke 

Anmeld Citér

20. december 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg tænker egentlig også, at det er en god ting at regne med, så bliver man ikke overrasket!

hellere være sikker på, at man kan bære det end man køber et hus og man ikke kan!

Anmeld Citér

20. december 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Som andre siger er det i princippet en fordel at regne barn med med det samme. Problemet er bare at mange bankers krav om rådighedsbeløb er langt højere end hvad folk reelt har brug for! 

Tag et kig på jeres nuværende økonomi og se hvad jeres rådighedsbeløb er og om det er fint at leve for på den lange bane også. Og så læg ca 1000kr oveni til barn (tøj, bleer - det er højt sat i min verden). Så kan i vurdere om i vil have banken til at regne barn med eller ej. For hvis i nu lander på fx 10.000 og tænker der så er fint med luft, er der jo ingen grund til at banken siger 13.000  

Anmeld Citér

20. december 2015

lineog4

Kan sagtens forstå du er skuffet over I ikke bare fulgte jeres ønske for 1 1/2 år siden fremfor at planlægge ud i en fremtid som man alligevel ikke kender men kun kan gisne om. 

Men ville nu ikke være skuffet over banken regner på et realistisk rådighedsbeløb, for det koster jo at have børn. Og det er fantastisk at have lidt luft i økonomien til ikke at blive fanget i hverdagens trummerum uden mulighed for forandring. 

Jeg har selv været planlæggeren hvor billedet af fremtiden så og sige var tegnet: 2 børn, karriere og og og. Sidder nu på selvvalgt nedsat tid med 3 levende børn og en på kirkegården, sadlet helt om i forhold til arbejde og lært at jeg ikke kan planlægge med sikkerhed men jeg kan have drømme og forsøge at realisere dem. Og jo jeg skal også være realistisk men jeg skal se på udfordringerne og tænke om de kan ændres fordi jeg ønsker noget, og jeg skal forstå jeg får ikke alt hvad jeg ønsker mig. Egentlig meget godt at lære inden man får børn, for en af de ting der er med børn er de en kæmpe overraskelse hver evig eneste dag, og de følger ikke planlægningen og fremtidsbillederne, men ændrer dem hele tiden til det bedre. 

Så ærligt spring ud i det, hvorfor ikke... Måske går der 2 år før du er gravid og så er du både uddannet og måske i arbejde. Måske går der en måned og hvad så, så skriver du din bachelor med et barn... Og ja det bliver ikke i huset, men det bliver i jeres arme....

Anmeld Citér

20. december 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
elb1210 skriver:

Åhhh jeg er SÅ frustreret! 

For næsten 1 1/2 år siden skrev jeg et indlæg om, at min kæreste og jeg havde måtte udskyde PB da banken havde rådet os til det. De mente ikke vi ville kunne låne til et hus når vi er færdigt uddannet ( på det tidspunkt havde vi 2 1/2 år tilbage) hvis vi valgte at få et barn mens vi var studerende. Da det beløb vi ville kunne låne er baseret på vores indkomst, økonomi og vores rådighedsbeløb ville vi selvsagt kunne låne en del mindre hvis vi var 3 i stedet for 2 personer i husholdningen. PB blev derfor udskudt til uddannelsen og hus var på plads. 

I går var vi så i banken for at få et billede af, hvor meget vi skal havde opsparet og ville kunne låne om et års tid. Vi snakker selvfølelig om vores fremtidsplaner. Det skal lige siges at vi ALDRIG har lagt skjul på vi gerne vil have børn, hverken ved det første møde for 1 1/2 eller det vi havde for 9 måneder siden. Da vi nævner det igen til mødet i går siger bankrådgiveren "Jamen så sætter jeg jeres rådighedsbeløb til at et barn indgår i beregningerne". Jeg var ved at falde ned af stolen! Vi har MED VILJE udskudt PB for at kunne låne mere og kunne købe i den by vi drømmer om og for hvad?! Ingen verdens nytte! 

Og så kunne man selvfølelig sige "Hvad venter i på! Klart, parat, baby start!", men ironisk nok er dette det værste tidpunkt jeg potientielt kunne blive gravid. Skæbnen er nemlig den at hvis jeg blev gravid i morgen  (hvilket ikke sker) falder det sammen med vores sidste semester hvor vi skal afslutte 4 fag + skrive bachelor. Og så kan vi næsten lige så godt vente til vi er færdige februar 2017 

Åh hvor jeg ikke ved hvad vi skal gøre lige nu! Tankerne har fløjet rundt i mit hoved det sidste døgns tid, har næsten ikke kunne sove og min kæreste har været på arbejde siden før jeg vågnede i morges og kommer ikke hjem før sent i aften så vi har ikke engang kunne snakke det igennem! Men har aftalt at vi sætter os ned og snakker om det i aften når han kommer hjem 

Undskyld for det lange indlæg, men var simpelthen nødt til at dele de sidste 1 1/2 års frustrationer med jer  Tak fordi i lytter 

Øh altså I vil gerne have børn og jeres bank vil så medregne udgiften til et barn - om jeg begriber hvad der får dig til at falde af stolen?? Det er vanvittigt dyrt at have og få børn - alene pasning små 4.000 kr/mdr - det SKAL man da regne ind i sit budget?? 

Anmeld Citér

20. december 2015

FruK

Vel egentlig meget fornuftigt af banken, at de regner evt kommende udgifter med - det andet ville jo give et urealistisk billede af jeres rådighedsbeløb med børn.

Men... Hvis drømmen er børn, så ville jeg nok gøre det omvendt. Få børn når I selv føler at det passer i jeres liv. Og så se på bagefter, om der er råd til drømmehuset med det samme, eller det måske skal vente lidt. Man kan sagtens få børn i mindre end drømmehuset. 

Anmeld Citér

20. december 2015

Oktober12

Tusind tak for alle jeres svar, er virkeligt dejligt der er så mange der vil hjælpe  Tror dog nogen af jer har misforstået hvad jeg mente. Vi ved godt at det mest fornuftige er at et barn medregnes, ellers kommer vi nemlig til at sidde rigtigt stramt i det økonomisk. Jeg er som sådan ikke sur over at hun medregner det, da det er for vores eget bedste og det netop er det mest forsvarlige fra bankens side når de ved vi gerne vil have et barn. Med det sagt er jeg sur over, at banken netop vidste dette og for 1 1/2 år og igen så sent som for 9 måneder siden rådet os til at vente med at få børn til vi havde hus da vi derved kunne udregne rådighedsbeløbet udfra kun 2 personer. Så det jeg er en smule skuffet over er ikke at banken medregner et barn i vores rådighedsbeløb, men at de har rådet os til noget andet for at vi netop IKKE skulle medregne det. I vores bank regner de med 11.000 for to voksne og 2.500 pr. barn. Tror jeg fik formuleret det lidt kringlet i indlægget 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.