Boliglån - hvem skal officielt godkende det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2015

Heksemutter

God-mor skriver:

Vi har lige været møllen igennem og skal flytte ind i drømmehuset på tirsdag 

Vi har dog valgt et fastforentet lån på 3 procent og havde selv 7 procent af købesummen. Vi skulle have 10.500 i rådighedsbeløb til 2 voksne og 1 barn som minimum. Så 5400 lyder ikke af meget og jeg mener at reglerne er blevet sådan at man skal kunne sidde med et fastforentet lån, som det er i dag. Hæng mig dog ikke op på det, men mener at have læst det. 

Men det er realkredit der endelig skal godkende jer efter at banken har godkendt jer. Men jeg ved også at rådighedsbeløb kan være individuelt da nogle familier bruger meget og nogle familier knap så meget. De kigger også på om der er udsigt til lønstigninger osv. 

Held og lykke :-)

Og tillykke med, at I har fået drømmehuset. Det må være skønt!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2015

God-mor

Heksemutter skriver:

Tak for svar.

Ja, det kan sagtens være, at reglerne er sådan i dag - da vi købte lejlighed for fem år siden havde vi min svigerfar til at kautionere, så derfor slap vi nok afsted med at låne en del mere, end hvad man ellers kan få lov til.

Vi kan i følge egne beregninger godt lige få råd til at sidde med et rentetilpasningslån med afdrag og bibeholde vores nuværende rådighedsbeløb på 13.000 (jeg fik vist skrevet 14.000 til en anden, men det rigtige beløb er 13.000). Vi er enige om, at vi ikke vil have mindre til rådighed end vi har nu. Vi er 2 voksne og 1 barn.

Jeg er bare så træt af, at skulle vente helt til næste uge på at få afklaring. Og så synes jeg også, at mødet var lidt forvirrende. På den ene side, var bankmanden super positiv og snakkede om hvor god og solid vores økonomi var, og samtidig fremviser han et rådighedsbeløb på 55000 kr., som vi jo hverken vil kunne leve eller dø af. Jeg havde nok en forestilling om, at man enten bliver afvist direkte af banken eller får lov at låne. Ikke denne her underlige mellemting hvor banken lader til at være all in, men det beregnede rådighedsbekøb er virkelig lavt 

Jeg havde lagt en buget selv og kigget alle poster igennem en gang til og så set hvor i kan spare. Der er heller ingen grund til at sætte 12 procent af til pension, hvis i fantisk kun vil sætte det halve ind, det må gøre lidt ved rådighedsbeløbet. Kan godt forstå der er langt tid til næste uge og man vil så gerne have en afklaring. Vi gik selv flere dage i uvished. Vi fik nej i første bank og ja i den næste. Så i kan også forhøre jer hos flere banker. Jeres nuværende rådighedsbeløb lyder meget fornuftig i hvert tilfælde, det er nogenlunde det samme vi har. Men hvis bankmanden var overvejende positiv kan det ikke have set helt skidt ud, fordi nogle bliver også afvist med det samme. Håber i får jeres drøm opfyldt. 

Anmeld Citér

12. december 2015

Heksemutter

God-mor skriver:

Jeg havde lagt en buget selv og kigget alle poster igennem en gang til og så set hvor i kan spare. Der er heller ingen grund til at sætte 12 procent af til pension, hvis i fantisk kun vil sætte det halve ind, det må gøre lidt ved rådighedsbeløbet. Kan godt forstå der er langt tid til næste uge og man vil så gerne have en afklaring. Vi gik selv flere dage i uvished. Vi fik nej i første bank og ja i den næste. Så i kan også forhøre jer hos flere banker. Jeres nuværende rådighedsbeløb lyder meget fornuftig i hvert tilfælde, det er nogenlunde det samme vi har. Men hvis bankmanden var overvejende positiv kan det ikke have set helt skidt ud, fordi nogle bliver også afvist med det samme. Håber i får jeres drøm opfyldt. 

Ja, jeg tænker også, at det kommer til at se lidt pænere ud, når det kun er 6% af vores løn der kommer til at gå til pension. Og så er der også nogle forsikringer vi sparer, fordi de er inkluderet i min pesionsordning på jobbet (som jeg melder mig til fra næste måned - jeg ville egentlig først have gjort det til sommer hvor jeg stiger i løn, og så er jeg ikke så gammel endnu).

Men vi må jo væbne os med tålmodighed. Her i dag er jeg egentlig rimelig positiv, jeg går ud fra, at vi er godkendt af banken, når de sender sagen videre til vurdering af realkredit. Og når jeg bruger den simple beregner (løn før skat, udbetaling, gæld) på realkreditsinstituttets hjemmeside, står der, at vi kan låne til et hus, der koster 3.050.000 kr, og drømmehuset er til salg for 3.000.000 kr. Så helt skidt kan det jo ikke se ud 

Anmeld Citér

18. december 2015

Heksemutter

Efter en del mailen frem og tilbage omkring rettelser i budgettet, kom der endeligt svar fra banken idag.

Vi er godkendt!

Så nu kan vi endelig byde på drømmehuset. Jeg er bare så glad!

Anmeld Citér

18. december 2015

alenemor42

Heksemutter skriver:

Efter en del mailen frem og tilbage omkring rettelser i budgettet, kom der endeligt svar fra banken idag.

Vi er godkendt!

Så nu kan vi endelig byde på drømmehuset. Jeg er bare så glad!

Stort tillykke 

Og Glædelig jul 

Anmeld Citér

18. december 2015

5timesacharm..right?

stort tillykke

Anmeld Citér

19. december 2015

Heksemutter

Tak skal I have. Det er den bedste julegave man kunne tænke sig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.