Boliglån - hvem skal officielt godkende det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.798 visninger
16 svar
5 synes godt om
11. december 2015

Heksemutter

Vi har lige været til møde i banken i dag, da vi har fundet et hus, vi gerne vil købe.

Vi føler desværre ikke, at vi helt har fået noget endeligt svar. Bankmanden sagde, at vi økonomisk var meget solide, og at han gerne vil have os som kunder.

Samtidig fremlagde han et huskøbs-budget med 5400 kr. i rådighedsbeløb. Det lyder jo ikke af meget, og han fortalte, at vi ville skulle skrive under på, at vi vil kunne klare os for det beløb. Reelt vil vi dog have langt mere, da hans budget var lavet ud fra et 3% realkreditlån og vi ønsker et rentetilpasningslån.

Vi fik at vide, at han ville gå videre med det og give os endelig besked i næste uge.

Er der nogen, der har forstand på det med banker? Er vi mon købt eller solgt?

Det skal måske lige nævnes, at vi selv har de 20% af købssummen, og derfor kun skal låne i realkredit.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2015

SabinaMortensen

Heksemutter skriver:

Vi har lige været til møde i banken i dag, da vi har fundet et hus, vi gerne vil købe.

Vi føler desværre ikke, at vi helt har fået noget endeligt svar. Bankmanden sagde, at vi økonomisk var meget solide, og at han gerne vil have os som kunder.

Samtidig fremlagde han et huskøbs-budget med 5400 kr. i rådighedsbeløb. Det lyder jo ikke af meget, og han fortalte, at vi ville skulle skrive under på, at vi vil kunne klare os for det beløb. Reelt vil vi dog have langt mere, da hans budget var lavet ud fra et 3% realkreditlån og vi ønsker et rentetilpasningslån.

Vi fik at vide, at han ville gå videre med det og give os endelig besked i næste uge.

Det skal måske lige nævnes, at vi selv har de 20% af købssummen, og derfor kun skal låne i realkredit.

Hej .

Vi står selv i huskøb. Vi har et rådighedsbeløb på 12.000, hvor én af os er på dagpenge, fordi jeg skal på barsel med nr 2 barn om lidt. Når jeg er i job har vi rådighedsbeløb på 15.000+ .. et rådighedsbeløb på 5.400 lyder af urealistisk lidt? 

Anmeld Citér

11. december 2015

Heksemutter

SabinaMortensen skriver:

Hej .

Vi står selv i huskøb. Vi har et rådighedsbeløb på 12.000, hvor én af os er på dagpenge, fordi jeg skal på barsel med nr 2 barn om lidt. Når jeg er i job har vi rådighedsbeløb på 15.000+ .. et rådighedsbeløb på 5.400 lyder af urealistisk lidt? 

Ja, det er selvfølgelig alt for lidt. Dels havde han fundet nogle udgifter, som vi ikke selv havde haft med. Nogle af dem var reelle nok, men andre var ikke - f.eks havde han budgetteret med, at vi begge skulle sætte 12% af vores løn ind til pension, og det er altså ikke noget vi har tænkt os lige pt., kun ca. det halve.

Og så regner vi med at vælge et RTL-kort lån uden afdrag, så vi kan lave en ordentlig opsparing. Dette vil forøge vores rådighedsbeløb med ca 4500 i forhold til det han har regnet på.

Vores egen udregning af rådighedsbeløb hedder 17.000 kr. Med de ekstra udgifter han havde fundet, bliver det nok omkring 14.000 kr., men det er jo stadig pænt. Og så er det endda ikke talt med, at jeg får en lønstigning på 4000 kr. pr. måned til juli.

Men igen, hans beregninger så jo helt anderledes ud, så jeg ved ikke rigtig, hvor vi står 

Anmeld Citér

11. december 2015

FruStolpe

Et ærligt bud er at hvis i i bankens udregning kun har 5400 i rådighedsbeløb, så tror jeg næppe at et realkredit institut godkender lånet... 

Der kan jo være ubekendte, men som tommelfinger regl skal man ha 5000 pr voksen og så omkring 2000 pr barn 

Anmeld Citér

11. december 2015

SabinaMortensen

FruStolpe skriver:

Et ærligt bud er at hvis i i bankens udregning kun har 5400 i rådighedsbeløb, så tror jeg næppe at et realkredit institut godkender lånet... 

Der kan jo være ubekendte, men som tommelfinger regl skal man ha 5000 pr voksen og så omkring 2000 pr barn 

Vi fik at vide, 8500 for to voksne og 1500 pr barn..

Anmeld Citér

11. december 2015

Heksemutter

FruStolpe skriver:

Ja, det er også det jeg er lidt bange for.

Jeg synes virkelig det er svært at finde rundt i. Jeg kan ikke forstå, at man SKAL lægge budget udfra et 3% realkreditlån med afdrag - hvis vi regner med sådan et lån på vores nuværende ejerlighed ville vores rådighedsbeløb også kun hedde 7000 kr., selvom det reelt er ca. 14.000. Så det er jo en ret stor forskel. Men vores bankrådgiver sagde, at han var nødt til at lægge budget ud fra et lån med afdrag.

Anmeld Citér

11. december 2015

FruStolpe

SabinaMortensen skriver:

Vi fik at vide, 8500 for to voksne og 1500 pr barn..

Det er som sagt også kun en tommelfingerregel 

Anmeld Citér

11. december 2015

Heksemutter

Op.

Evt. nogen der arbejder i en bank og kan give lidt afklaring på måden man regner på?

Anmeld Citér

11. december 2015

God-mor

Heksemutter skriver:

Vi har lige været møllen igennem og skal flytte ind i drømmehuset på tirsdag 

Vi har dog valgt et fastforentet lån på 3 procent og havde selv 7 procent af købesummen. Vi skulle have 10.500 i rådighedsbeløb til 2 voksne og 1 barn som minimum. Så 5400 lyder ikke af meget og jeg mener at reglerne er blevet sådan at man skal kunne sidde med et fastforentet lån, som det er i dag. Hæng mig dog ikke op på det, men mener at have læst det. 

Men det er realkredit der endelig skal godkende jer efter at banken har godkendt jer. Men jeg ved også at rådighedsbeløb kan være individuelt da nogle familier bruger meget og nogle familier knap så meget. De kigger også på om der er udsigt til lønstigninger osv. 

Held og lykke :-)

Anmeld Citér

11. december 2015

Heksemutter

God-mor skriver:

Vi har lige været møllen igennem og skal flytte ind i drømmehuset på tirsdag 

Vi har dog valgt et fastforentet lån på 3 procent og havde selv 7 procent af købesummen. Vi skulle have 10.500 i rådighedsbeløb til 2 voksne og 1 barn som minimum. Så 5400 lyder ikke af meget og jeg mener at reglerne er blevet sådan at man skal kunne sidde med et fastforentet lån, som det er i dag. Hæng mig dog ikke op på det, men mener at have læst det. 

Men det er realkredit der endelig skal godkende jer efter at banken har godkendt jer. Men jeg ved også at rådighedsbeløb kan være individuelt da nogle familier bruger meget og nogle familier knap så meget. De kigger også på om der er udsigt til lønstigninger osv. 

Held og lykke :-)

Tak for svar.

Ja, det kan sagtens være, at reglerne er sådan i dag - da vi købte lejlighed for fem år siden havde vi min svigerfar til at kautionere, så derfor slap vi nok afsted med at låne en del mere, end hvad man ellers kan få lov til.

Vi kan i følge egne beregninger godt lige få råd til at sidde med et rentetilpasningslån med afdrag og bibeholde vores nuværende rådighedsbeløb på 13.000 (jeg fik vist skrevet 14.000 til en anden, men det rigtige beløb er 13.000). Vi er enige om, at vi ikke vil have mindre til rådighed end vi har nu. Vi er 2 voksne og 1 barn.

Jeg er bare så træt af, at skulle vente helt til næste uge på at få afklaring. Og så synes jeg også, at mødet var lidt forvirrende. På den ene side, var bankmanden super positiv og snakkede om hvor god og solid vores økonomi var, og samtidig fremviser han et rådighedsbeløb på 55000 kr., som vi jo hverken vil kunne leve eller dø af. Jeg havde nok en forestilling om, at man enten bliver afvist direkte af banken eller får lov at låne. Ikke denne her underlige mellemting hvor banken lader til at være all in, men det beregnede rådighedsbekøb er virkelig lavt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.