Kontanthjælp og gift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2015

Anonym

Gensidig forsørgerpligt gælder altså stadig for gifte, men bare ikke samlevende mere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2015

Anonym

GF for samlevende er ikke endegyldigt trukket tilbage så jeg ville ikke regne med det endnu.

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

Anonym skriver:

Hej. 

Jeg søgte kontanthjælp i går/i dag (fik ansøgnings skemaet i går). 

Jeg er blevet smidt ud af skolen pga. for meget fravær (har været sygemeldt med en depression). 

Jeg er gift, og jeg ved at jeg bliver trukket noget pga. min mands løn. 

Men, hvad er kontanthjælps satsen og hvordan fungere det med at blive trukket? Hvor meget bliver man trukket når han tjener for meget osv? Jeg er under 25, hvis det har nogen betydning. 

Så vidt jeg lige kan google mig frem til, vil din sats komme til at ligge på omkring 6900,- (men er altså ikke 100% sikker).

Jeres samlede indtægt må så være 13800,- (2 x din sats), derefter modregnes din mands løn krone for krone. Dog er der et timefradrag på din mands løn på 25 kr, op til 160 timer pr måned. Så hvis din mand har et almindeligt fuldtidsarbejde, vil timefradraget komme til at ligge omkring 4000,-. Altså må I tilsammen have en indtægt på omkring 17800,- før skat, førend at de begynder at modregne.

Gav det mening?

Anmeld Citér

10. december 2015

Anonym trådstarter

Elgaard73 skriver:

Så vidt jeg lige kan google mig frem til, vil din sats komme til at ligge på omkring 6900,- (men er altså ikke 100% sikker).

Jeres samlede indtægt må så være 13800,- (2 x din sats), derefter modregnes din mands løn krone for krone. Dog er der et timefradrag på din mands løn på 25 kr, op til 160 timer pr måned. Så hvis din mand har et almindeligt fuldtidsarbejde, vil timefradraget komme til at ligge omkring 4000,-. Altså må I tilsammen have en indtægt på omkring 17800,- før skat, førend at de begynder at modregne.

Gav det mening?

Synes jeg kunne læse mig frem til at satsen for forsørger var 9xxx,- 

Min mand har et job på 34 t/u og så har han lige fået et andet job ved siden af på normalt 13-14 timer hver søndag. Så omkring 47/48 t/u for fremtiden. 

Anmeld Citér

10. december 2015

CutieKiwi

Gensidig forsørgerpligt gælder når man er gift. Uanset alder.

Er man gift er man gift 

Anmeld Citér

10. december 2015

Elgaard73

Anonym skriver:

Synes jeg kunne læse mig frem til at satsen for forsørger var 9xxx,- 

Min mand har et job på 34 t/u og så har han lige fået et andet job ved siden af på normalt 13-14 timer hver søndag. Så omkring 47/48 t/u for fremtiden. 

Okay, havde ikke lige fanget at du var forsørger. Jamen så må I have ca 9600 x 2. Samt timefradraget på de omkring 4000 (man kan højst få for 37,2 timer/ugen). Så I må have omkring 23000,- før skat til sammen, førend at I bliver modregnet i din KH.

Anmeld Citér

10. december 2015

Anonym trådstarter

CutieKiwi skriver:

Gensidig forsørgerpligt gælder når man er gift. Uanset alder.

Er man gift er man gift 

Det er også det jeg spørger udfra i min tråd, hvor meget man bliver trukket når man er gift. 

Det er andre der skriver det ikke gælder fra januar, men på beskæftigelses ministeriet står der at det stadig gælder for gifte.

Anmeld Citér

10. december 2015

Anonym trådstarter

Elgaard73 skriver:

Okay, havde ikke lige fanget at du var forsørger. Jamen så må I have ca 9600 x 2. Samt timefradraget på de omkring 4000 (man kan højst få for 37,2 timer/ugen). Så I må have omkring 23000,- før skat til sammen, førend at I bliver modregnet i din KH.

Okay, tak for svar.  

Er ikke vant til at skrive som anonym, når jeg skriver som alm-bruger kan man se jeg har børn. Så det tænkte jeg ikke lige over at få med. 

Anmeld Citér

11. december 2015

CutieKiwi

Anonym skriver:

Det er også det jeg spørger udfra i min tråd, hvor meget man bliver trukket når man er gift. 

Det er andre der skriver det ikke gælder fra januar, men på beskæftigelses ministeriet står der at det stadig gælder for gifte.

Det er også en forvirrende verden af regler at finde rundt i. Det Elgaard73 skriver lyder meget rigtigt i mine ører.

Det der forsvinder til januar er den gensidige forsørgerpligt for samlevende. Dvs fx kærestepar der bor sammen uden at være gift.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.