svigerfamilie, jul og besøg - og hvor længe!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.439 visninger
12 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. december 2015

mette_s

Så er det snart jul og det afføder det årlige dilemma og anledning til konflikter: hvor længe skal man være på julebesøg?? Min mands familie bor i Jylland (vi bor i kbh) og vi holder i år hos dem (hvert andet år hos mine her i kbh). Jeg har foreslået 4 overnatninger, men det synes min mand er alt for lidt, nu hvor vi endelig er på besøg hos dem. JEG kan dog slet ikke overskue at være der længere end det - ved jeg ender med at få pip! Vi har to mindre børn og jeg synes det er riiiigelig i forhold til at vi skal bo rigtig mange mennesker i et mindre hus. Hans søskende og familier kommer også og bor der, så der sover mennesker i alle værelser og på alle sofaer, så der er ikke mange muligheder for ro når der er mennesker overalt. Jeg sover altid rigtig dårligt når vi er der, da der er meget lydt. Så jeg tænker at vi efter 4-5 dage er klar til at komme hjem til vores egen seng, puslebord, børnenes værelser, legetøj etc. Jeg vil hellere have 4-5 kvalitetsdage i stedet for at trække den til man bliver rigtig irriteret. Jeg ville også have det på samme måde hvis vi skulle sove hos mine forældre flere dage - eller det tror jeg, men ved det ikke, da vi altid har boet tæt på hinanden. Er det strengt over for min mand - eller er det fair nok at han også må lytte til mit behov??

(vi har altid samme dilemma om sommeren, hvor vi besøger dem i sommerhus! her er jeg dog helt ok med at blive længere for både vores, børnene og bedsteforældrenes skyld, da man er mere ude og laver ting, nyder det gode vejt - og ikke bare sidder indendørs i flere dage mange mennesker).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg syntes selv 4 dage lyder af meget så syntes på ingen måde du er urimelig. 

Jeg havde selv tænk vi ville komme den 24 om formiddagen og tage hjem den 26 om eftermiddagen da jeg selv ville have fået nok især med 2 små børn uden deres faste baser og ting. 

Anmeld Citér

10. december 2015

God-mor

mette_s skriver:

Så er det snart jul og det afføder det årlige dilemma og anledning til konflikter: hvor længe skal man være på julebesøg?? Min mands familie bor i Jylland (vi bor i kbh) og vi holder i år hos dem (hvert andet år hos mine her i kbh). Jeg har foreslået 4 overnatninger, men det synes min mand er alt for lidt, nu hvor vi endelig er på besøg hos dem. JEG kan dog slet ikke overskue at være der længere end det - ved jeg ender med at få pip! Vi har to mindre børn og jeg synes det er riiiigelig i forhold til at vi skal bo rigtig mange mennesker i et mindre hus. Hans søskende og familier kommer også og bor der, så der sover mennesker i alle værelser og på alle sofaer, så der er ikke mange muligheder for ro når der er mennesker overalt. Jeg sover altid rigtig dårligt når vi er der, da der er meget lydt. Så jeg tænker at vi efter 4-5 dage er klar til at komme hjem til vores egen seng, puslebord, børnenes værelser, legetøj etc. Jeg vil hellere have 4-5 kvalitetsdage i stedet for at trække den til man bliver rigtig irriteret. Jeg ville også have det på samme måde hvis vi skulle sove hos mine forældre flere dage - eller det tror jeg, men ved det ikke, da vi altid har boet tæt på hinanden. Er det strengt over for min mand - eller er det fair nok at han også må lytte til mit behov??

(vi har altid samme dilemma om sommeren, hvor vi besøger dem i sommerhus! her er jeg dog helt ok med at blive længere for både vores, børnene og bedsteforældrenes skyld, da man er mere ude og laver ting, nyder det gode vejt - og ikke bare sidder indendørs i flere dage mange mennesker).

4-5 dage må være nok. Som du selv så fint skriver så bliver de 4 dage forhåbentlig ren kvalitetstid, men strækker det sig over en uge eller længere så tror jeg, at der vil begynde at opstå uverensstemmelser, hvis du har svært ved at kaperer et så langt besøg. Din mand må så blive et par dage mere eller besøge dem en anden gang et par dage selv, hvis han gerne vil have mere tid sammen med dem. Jeg forstår godt at han gerne vil være sammen med sine forældre, men han må acceptere at det så nogle gange bliver alene. 

Anmeld Citér

10. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg er helt enig med dig. Men vil det være en mulighed at manden og den store tog afsted et par dage før? 

Anmeld Citér

10. december 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg synes det er lang tid at være hos et sæt familiemedlemmer - især i julen da man skal besøge alle og alle skal besøge én selv. 

Vi tager hjem til min far(også i Jylland) i år og er der fra d 23. Og kører hjem d 25. Skal nemlig arbejde d 26 og frem. Men selv hvis ikke, var der alle mulige andre der også skulle besøges. 

Synes måske at det er en smule snæversynet af din mand ikke at kunne se I andres behov -især når der er børn også. 

Håber at I løser problemet

Anmeld Citér

10. december 2015

2721

Jeg syntes også 4 dage lyder af meget. Personligt ville jeg slet ikke kunne gøre det. Jeg forstår godt at din mand gerne vil nyde tiden med sin familie, men 4 dage i julen er da langtid bruger I så også 4 dage minimum sammen med din familie hvert andet år?

Anmeld Citér

10. december 2015

Tip!

Vi bliver mange i juledagene. 

Den 23-25 kommer min svigerinde, svoger og deres børn. 5 i alt.. 

Vi er 6 til hverdag, så de par dage er vi 11 i huset.. 

Men det gør ikke os så meget, da vi har 284 kvm at boltre os på. 

Anmeld Citér

10. december 2015

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
mette_s skriver:

har du snakket med din mand om hvor mange dage det er han ønsker?

personligt vil jeg også mene at 4 overnatninger er fint når i skal være mange sammen.

har i evt mulighed for at besøge andre så i får lidt frirum i dagene i er afsted. Eller lave noget med jeres børn alene

Anmeld Citér

10. december 2015

L-mor

mette_s skriver:

Jeg synes fire dage til jul lyder fint. Og som flere andre har foreslået, synes jeg, du skal opfordre din mand til at tage derover evt. sammen med jeres ældste fx et par forlængede weekender om året.

Anmeld Citér

16. december 2015

mette_s

TAK for jeres input. Og opbakning så jeg ikke skal gå og føle mig som hende den onde kæreste :-)

Det er endt med de 4 overnatninger. Men mest fordi jeg simpelthen nægtede at det skulle være mere - ikke fordi min mand forstår det. Hmmm nu håber jeg at han, når de 4-5 dage er gået, selv har det fint med at komme hjem til de faste rammer og vores base (selvom han nok aldrig ville indrømme det!). Men det kunne selvfølgelig være rart at vi havde en enighed om det, så vi ikke igen igen skal tage diskussionen næste gang vi holder jul hos hans forældre.

Jeg vil også, som flere af jer har foreslået, opfordre ham til at tage på weekendbesøg med vores store dreng et par gange om året, så han ikke føler en 'forpligtigelse' til at julebesøgene skal vare en evighed.... :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.