Anonym skriver:
De seneste to år har vi kigget på hus. Vi kan låne omkring 2 mil. da jeg stadig er studerende (færdig til sommer) Når jeg er færdig, vil lånebeløbet ændre sig til 2,6-2,8 mil.
Vi har snakket om vores ønsker et utal af gange, men rækkefølgen svinger hele tiden. Tingene på vores ønskeseddel er:
• beliggenhed i den by vi bor i
• budget på 2-2,4 mil, så der stadig er luft i økonomien, når jeg kommer i job.
• min. 130 kvm
• min. 4 værelser
• 2 badeværelser
• helst 1 plan
• fritliggende hus
• vi vil gerne ændre stil, men ikke en helt stor renovering
• stor have
Vi er klar over, at vi ikke kan få det hele og skal derfor prioritere. Nu har vi så fundet et enderækkehus på 170 kvm. Det er 2 plan og har de værelser, som vi skal bruge. Det koster 2,1 mil.
Der er jo bare det, at vi helst ville have en fritliggende villa og et hus i ét plan.
Vi er i vildrede - økonomisk ville det give os en kæmpe frihed, da huset er i den lave ende af vores budget. Vi ville kunne komme på ferier, weekendture i Lalandia, jeg ville kunne arbejde deltid så længe børnene er små, vi vil have råd til et barn mere - altså en masse fordele, MEN tror vi at vi kan blive lykkelige der? (Ret svært spørgsmål, men hvor er I selv gået på kompromis i forhold til huskøb eller fik i alt i drømte om?)
Vores anden mulighed er at blive ved med at kigge (vi har kigget i 2 år) og se om der dukker et perfekt hus op (har min tvivl - villaerne er sjældent store nok, indenfor vores budget)
Jeg ville ikke nøjes med 130 kvm, det er alt for småt, og I vil lynhurtigt mangle plads, det er en klassisk begynderfejl.
Jeg kender ikke jeres område, men I skal nok være realistiske omkring økonomisk formåen og så være klar over, at bankens betingelser kan ændre sig fra måned til måned, det vil sige, at selvom det er deres holdning nu, så er det ikke sikkert, at I rent faktisk kan låne mere, når jeres indtægt stiger, det er ikke alene jeres forbrug og indtægter, der er medbestemmende, det kan være det generelle økonomiske marked, der lige pludselig dikterer, at jeres låneberegning skrider, bare så I ikke blåøjet tror, at I kan langtidsplanlægge på den måde.
Derudover er lånebetingelserne ændret fra januar, således at I selv skal stille med en betydelig udbetaling, så forhør jer i banken, så I ikke går og tror, men ved i stedet for.
Vi har ALTID købt efter 1 indtægt + 1 dagpenge, hvilket giver os et solidt økonomisk råderum, det kan anbefales.