Jeg kan godt forstå det er et svært dilemma. Hvordan er jeres boligsituation nu? Bor I okay, eller har I meget svært ved at komme væk?
Vi er selv igang med at kigge på hus, og vi har haft mange af de samme overvejelser som jer. Vores planer var enten at købe et rækkehus og bo der i nogle år mens vi sparede op til drømmehuset. Eller at gå efter en villa hvor vi kunne bo de næste mange år frem, men så måtte vi nok gå på kompromis med nogle ting på grund af budgettet.
Vi var faktisk meget uenige til at starte med - jeg syntes, det ville være fint med et rækkehus og kæresten ville meget bestemt have et fritliggende hus (og masser af plads).
Vi er nu gået helt væk fra tanken om rækkehus efter mange snakke frem og tilbage. Det der endte med at blive afgørende for mig var, at flere af de ting, jeg er rigtig træt af ved at bo i lejlighed følger med et rækkehus. Naboer lige på den anden side af væggen og at skulle være med i en ejerforening. Det sidste har vi desværre ikke så gode erfaringer med, her hvor vi bor nu er der altid nogen der blander sig i ALT - fra om man har husket at få pudset sine vinduer til om man har husket at skrive tidspunkt på, hvornår man har udført viceværtspligter. Jeg kan mærke, at det orker jeg ikke igen, om jeg så ikke pudser mine vinduer i et helt år, skal det altså være min egen sag. Jeg tror, at rækkehus kan være fantastisk hvis man har gode naboer og forfærdeligt hvis man har dårlige. Og det kan man jo desværre ikke vide på forhånd.
Vi har nu fundet HUSET, og det vi ender med at gå på kompromis med er prisen. Det er noget dyrere end vi kunne have ønsket os, men vi kan fint sidde i det alligevel og vi elsker det hus og kan se os selv bo der til vi bliver gamle og grå.
Og så lige en sidste overvejelse jeg synes I skal tage med, hvordan er din jobsituation efter endt uddannelse? Er det nemt at finde noget, eller risikerer I, at du skal gå arbejdsløs noget tid? Og vil du overhovedet kunne få et deltidsjob?
Jeg blev selv færdiguddannet sidste år, og der var ikke et eneste deltidsjob slået op indenfor mit felt. Så jeg arbejder nu 37,5 time om ugen, selvom jeg oprindeligt havde forestillet mig noget i retning af 30 timer.