Kan man godt sige tillykke ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. december 2015

Babysoon

Det er faktisk helt normalt i mellemøstlig kultur at man siger tillykke når folk har købt noget Jeg er selv gift ind i en kurdisk familie og de siger tillykke. Ikke ment provokerende. Men hvis man fx viser noget frem man er glad over at have købt, så siger de tillykke, da det jo er en glædelig ting. Det gør danskere jo også ved huskøb, bilkøb osv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2015

Anonym

Anonym skriver:

Han er araber men taler flydende dansk. Er opvokset i dk.

Ja okay, jamen det er et høfligt ord som araber bruger så tror det er ment på en god måde.. 

Når jeg får nye ting blir der altid sagt tillykke  

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Babysoon skriver:

Det er faktisk helt normalt i mellemøstlig kultur at man siger tillykke når folk har købt noget Jeg er selv gift ind i en kurdisk familie og de siger tillykke. Ikke ment provokerende. Men hvis man fx viser noget frem man er glad over at have købt, så siger de tillykke, da det jo er en glædelig ting. Det gør danskere jo også ved huskøb, bilkøb osv.

Der kan man bare se.

Hehe jeg tror heller ikke at det var for at være uhøflig. Jeg kender ham så godt at jeg ved det ikke var negativt ment, men jeg ved også at mange danskere ville opfatte det anderledes end mig.

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja okay, jamen det er et høfligt ord som araber bruger så tror det er ment på en god måde.. 

Når jeg får nye ting blir der altid sagt tillykke  

Er slet ikke i tvivl om at det var ment på en god måde fra hans side af. Men er ret sikker på at en del ville føle sig stødt, derfor ville jeg gerne prøve at forklare hvorfor.

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar. Det hjalp mig til at få ham overbevist om at det nemt kunne opfattes negativt. 

Jeg tror det kommer sig af at danskere benytter sig så meget af sarkasme som vi gør og som nogle har skrevet er det ganske normalt at sige sådan i nogle mellemøstlige lande. 

Anmeld Citér

2. december 2015

Patriark

Anonym skriver:

Jeg fortalte tidligere i dag en ven at jeg havde købt en ny jakke. Hans kommentar var  tillykke.

kan man godt sige det, er det den rigtige måde at bruge ordet på ?

Det kan man sagtens.

Når folk får nye job eller børn siger vi jo også tillykke.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.