Kan man godt sige tillykke ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

959 visninger
15 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. december 2015

Anonym trådstarter

Jeg fortalte tidligere i dag en ven at jeg havde købt en ny jakke. Hans kommentar var  tillykke.

kan man godt sige det, er det den rigtige måde at bruge ordet på ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg fortalte tidligere i dag en ven at jeg havde købt en ny jakke. Hans kommentar var  tillykke.

I sådan en sammenhæng tror jeg det er ironisk. Altså at din kammerat tænker det er ligegyld viden at du har fået ny jakke.

Anmeld Citér

1. december 2015

Englehår

Profilbillede for Englehår
Anonym skriver:

Jeg ville opfatte det som om at vedkommende var ligeglad.

Så nej, det er vel egentlig ikke korrekt brug af ordet.  Vel nærmest en smule sarkastisk 

Anmeld Citér

1. december 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Det er sarkastisk ment.....ligesom når folk siger "og?", altså at det er fuldstændig ligegyldig viden, som man ikke kan bruge til noget som helst.

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I sådan en sammenhæng tror jeg det er ironisk. Altså at din kammerat tænker det er ligegyld viden at du har fået ny jakke.

Det var netop også min tanke. Han er ikke dansk og prøvede derfor at forklare ham at det kunne virke provokerende og nemt opfattes som ironisk. Det er han slet ikke enig i. Kan ikke finde noget konkret om hvilken sammenhæng man siger tillykke i der siger at jeg har ret. 

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Det er sarkastisk ment.....ligesom når folk siger "og?", altså at det er fuldstændig ligegyldig viden, som man ikke kan bruge til noget som helst.

Præcis det samme som jeg sagde til ham at jeg opfattede det som, da han sagde tillykke til mig.

Men han er ikke dansk og jeg kan ikke finde noget konkret der siger at det er en forkert måde at bruge ordet på.

Anmeld Citér

1. december 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Præcis det samme som jeg sagde til ham at jeg opfattede det som, da han sagde tillykke til mig.

Men han er ikke dansk og jeg kan ikke finde noget konkret der siger at det er en forkert måde at bruge ordet på.

Så vil det faktisk være rigtig synd for ham, hvis han bliver opfattet som uforskammet, når han bare forsøger at være venlig med en lykønskning.

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Så vil det faktisk være rigtig synd for ham, hvis han bliver opfattet som uforskammet, når han bare forsøger at være venlig med en lykønskning.

Ja lige præcis. Derfor ville jeg gerne kunne vise ham at man ikke kan bruge ordet på den måde.

En ting er at han sagde det til mig, jeg kender ham så godt at jeg ved der ikke var nogle negative tanker bag. Men tænker at en anden nemt kunne opfatte det negativt. 

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym

Hvis han ikke er dansk så prøver han nok at oversætte noget fra hans eget sprog til dansk. 

Når feks vi i vores familie får noget nyt og vi fortæller det til hinanden så bliver det sagt tillykke. Og ment på en høflig måde.. 

Ved ikke hvor han kommer fra, men kan forestille mig at det er fra de steder hvor man siger tillykke til personen når det får noget nyt. 

Anmeld Citér

1. december 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis han ikke er dansk så prøver han nok at oversætte noget fra hans eget sprog til dansk. 

Når feks vi i vores familie får noget nyt og vi fortæller det til hinanden så bliver det sagt tillykke. Og ment på en høflig måde.. 

Ved ikke hvor han kommer fra, men kan forestille mig at det er fra de steder hvor man siger tillykke til personen når det får noget nyt. 

Han er araber men taler flydende dansk. Er opvokset i dk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.