Teenager - alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2015

bøllen

Tin skriver:

Mine ældste børn er hhv 20,  17 og 14 år.

Den ældste flyttede hjemmefra da hun var lige knap 18 år, og havde aldrig vist interesse for alkohol. Men begyndte selvfølgelig herefter at gå lidt i byen. Hun drikker aldrig meget.

De to drenge på 17 og 14 har aldrig vist den store interesse for det. Ham på 17 har aldrig smagt alkohol fordi han ikke vil og ham på 14 smagte til hans konfirmation, og har siden ikke drukket alkohol.  Så egenlig har jeg aldrig stået i det dilemma. 

MEN stod jeg i det, så kom ham på 14 ikke med,under de forhold du beskriver.  Om han så stampede nok så hårdt i gulvet og kaldte mig alverdens øgenavne. Nej det er alt alt for tidligt at sende dem afsted til noget så løssluppen som du beskriver. De kan ikke selv tage ansvaret og de kender ikke konsekvenserne. Kun hvis jeg vidste at det var ansvarsfulde forældre og at der var sat klare regler op omkring hvad de måtte indtage. Også ville jeg stadig hente ham tidligt.

Synes ikke at de skulle drikke som sådan før de er fyldt 16.

Tak for svar . De har endnu ikke vist den store interesse for alkohol , de har fået lov at smage herhjemme få gang men har takket nej. Men ved jo godt tiden kommer. De har selv snakket om de kammerater som har drukket et stykke tid , og det virker de til at tage afstand fra. Vi har i disse sammenhæng snakket om alkohol . Stoler på dem og tænker de sagtens kan opføre sig forsvarlig - og ville ikke drikke løs. Men syntes bare stadigvæk det er for tidligt at gå til fest og drikke. Syntes de skal prøve hjemme først. Både manden og jeg mener ikke at det pågældende hjem er et godt bud , som første gangs. Der er lavet " regler " men har nok ikke tilliden til det bliver håndhævet og hold nok styr og opsyn derhenne .

i fredags blev den ene hentet derfra , han var kommet galt afsted . Han fortæller de andre var fulde ( uden opsyn ) og ved rammerne i hjemme er noget løsere end jeg syntes om

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2015

bøllen

alenemor42 skriver:

Jamen hun har godtaget det, fordi jeg giver hende nogle ordentlige argumenter for det. Så det ikke bare bliver et forbud bare fordi.

Ja jeg syntes det er meget normalt at tage det op i klassen... det gjorde vi også i min søns klasse han er nu 21, der var holdningen at de godt måtte drikke med undtagelse af mig. Min søn var heldigvis ikke synderligt interesseret i fester og spiritus. Han har et helt normalt forhold til spiritus idag.

Jeg forklarede min datter om at man ikke aner hvad man laver når man får for meget at drikke som så ung og at man kan ende i situationer som man ikke kan overskue konsekvenserne af.

Tak for svar . Vi har haft snakket om alkohol og de viser ikke den store interesse . Vil tage en snak med dem igen og nævne de ting , du også kommer ind på

Anmeld Citér

19. november 2015

bøllen

Benjamins'mor skriver:

1-2 genstande. Og ja, der var altid en voksen til stede.

super tak :-)

Anmeld Citér

19. november 2015

bøllen

Mor11 skriver:

Okay.det er lidt svært at sætte sig ind i uden reel info. Om forældrene er socialt ude at skide og kunne finde på at smutte fra festen eller hvad vi er ude i. Men fair nok. 

Da jeg selv var 14-15 holdt vi altid privatfest og faren (dem vi altid var hos boede hos deres far) sad altid nede i stuen mens vi var på førstesalen. Og hvis der opstod noget, kunne vi gå ned og hente ham. Men han holdt ikke øje med os sådan at han kom op og kiggede. Men vi var nu fornuftige nok til at tænke os om og passe på hinanden, så det var aldrig nødvendigt at hente faren. Jeg vil forsøge at have samme tillid til mine unger. 

Mit spørgsmål gik mere på erfaring fra andre , da jeg selv er lidt splittet på området. Hvornår er det okay de begynder .Grunden til jeg kommer ind på rammerne , er at invitationen gør jeg er nød til at tage stilling. Syntes umiddelbart selv det er for tidligt. 

Og rammerne har alligevel en del betydning for mig når de skal afsted . Men vil ikke sidde og udlægge en familie , vi er nok bare forskellige hvad angår rammerne for de unge :-)

Anmeld Citér

20. november 2015

bøllen

puha, den situation gruer jeg nu altså også lidt for...

Ganske enkelt fordi jeg allerede kan se de delte holdninger i vores ældste søns klasse... Til forældremødet her i 6.klasse (han er 12år) havde vi energidrikke oppe og vende... og der var godt nok delte vande... vi var nogle som absolut ikke mener at det hører sig til i den alder de har nu, nogle som mente det var ok i begrænsede mængder og som gerne ville vide hvis nogle af os andre så dem drikke det, og så dem der rent ud sagt var ligeglade med at få det at vide, fordi de vidste det og kunne ikke se noget problem i det...  Regner med at alkohol politik også skal op og vende, men havde egentlig ikke regnet med før 8.klasse  mindes ikke rigtig det var nødvendigt før dengang jeg gik i folkeskolen... mine forældre har aldrig forbudt mig at smage, og har egentlig nok haft et rimelig løst forhold til det... jeg har bare aldrig selv haft lysten... Så har endnu aldrig prøvet at være fuld  den ældste af mine småbrødre mener jeg var omkring 8.klasse da han begyndte, den næstældste (halvbror) ved jeg ikke hvornår startede men vidst også deromkring... min (halv)lillesøster derimod ved jeg at startede pænt tidligt, og også før konfirmationsalderen... dog mest breezere, mokai og i den dur... men også i rigelige mængderHvilket jeg ikke mener var passende, men når vores far og mine halvsøskendes mor syntes det var fint, så var det begrænset hvad vi kunne gøre...  den yngste af mine brødre (halv) skal først konfirmeres i 2016 (hvis han ønsker det, har ikke rigtig kontakt til min far pt.) så aner ikke hvordan med ham... 

men min umiddelbare holdning er 15+, om det så kommer til at holde må vi tage som det kommer...

Qnuz

Viste jo godt dagen kom på et tidspunkt men havde slet ikke forventet det var NU. De har endnu ikke vist interesse for alkohol , har fået lov at smage lidt herhjemme , men har takket nej . De har længe fortalt om nogle fra klassen som drak og begge givet udtryk for, de ikke syntes om det .

men at de i 8 kl. Bliver inviteret til fest hvor det bliver serveret øl , havde jeg slet ikke set komme .

må indrømme jeg ikke syntes om det . Og syntes det er forkerte signaler de pågældende forældre sender.

vi har snakket om det her til aften og mine tanker blev bekræftiget . De er nogle som ikke må drikke for deres forældre, men der er så lavet en aftale om de ikke behøver aflevere underskrevet  seddel ( som der står på invitationen ) så tvivler godt nok på rammerne til festen 

Anmeld Citér

20. november 2015

Panther

Profilbillede for Panther

Hvornår mine børn vil få lov til at drikke til en privatfest, må jeg være dig svar skyldig, da der (heldigvis) er lang tid til endnu. Kunne forestille mig, at det ville være omkring 15-16 år. Men vil lige tilføje et andet element, der ikke er blevet nævnt endnu i tråden:

De kommer ikke til at få spiritus med! Altså ingen rom&cola, g/t, Breezer etc. Hvis de vil drikke alkohol, så er det øl eller vin. Det er nemmere for dem at kontrollere grundet alkoholprocenten vs mængden (her tænker jeg især ift shots og halve) og derudover camoufleres smagen af alkohol ikke af sukker.

Jeg synes, du skal tage en snak med de andre forældre - ikke fordi, du nødvendigvis skal ændre din holdning, men fordi det jo kan være, at der er mange af dem, der føler det samme som du. På den måde kan I effektivt som samlet flok få "lukket ned" for fester med alkohol et par år endnu - eller alternativt finde nogle rammer og regler, der gør, at I føler Jer trygge ved, at ungerne får en øl eller to.

Anmeld Citér

20. november 2015

bøllen

PUHK skriver:

Hvornår mine børn vil få lov til at drikke til en privatfest, må jeg være dig svar skyldig, da der (heldigvis) er lang tid til endnu. Kunne forestille mig, at det ville være omkring 15-16 år. Men vil lige tilføje et andet element, der ikke er blevet nævnt endnu i tråden:

De kommer ikke til at få spiritus med! Altså ingen rom&cola, g/t, Breezer etc. Hvis de vil drikke alkohol, så er det øl eller vin. Det er nemmere for dem at kontrollere grundet alkoholprocenten vs mængden (her tænker jeg især ift shots og halve) og derudover camoufleres smagen af alkohol ikke af sukker.

Jeg synes, du skal tage en snak med de andre forældre - ikke fordi, du nødvendigvis skal ændre din holdning, men fordi det jo kan være, at der er mange af dem, der føler det samme som du. På den måde kan I effektivt som samlet flok få "lukket ned" for fester med alkohol et par år endnu - eller alternativt finde nogle rammer og regler, der gør, at I føler Jer trygge ved, at ungerne får en øl eller to.

Min tanke er også min 15-16 til fest med alkohol. Jeg har ikke kontakt med de andre forældre , mange kender jeg slet ikke. Hverken børn eller forældre, da der er lavet nye klasser i år , med elever fra anden by. Så ved ski ikke hvordan jeg skulle gribe den an 

Anmeld Citér

20. november 2015

Monski

Jeg synes faktisk at et par genstande som 14-årig er okay. HVIS det er med forældreopsyn. 

Jeg har slet ikke så store børn men kan fortælle at da jeg gik i folkeskole så var der to typer til festen.. Der var dem som godt måtte drikke, men med en begrænsning. Og så var der dem som ikke måtte drikke. Og det var absolut dem som ikke måtte drikke der endte med at være fulde. 

Jeg synes personligt det gælder om at sætte en grænse der både er fornuftig men som også er realistisk for en teenager at holde

i øvrigt kan jeg trøste dig med at drengene ikke var noget nær pigernes niveau når det handlede om alkoholpromille

Anmeld Citér

20. november 2015

bøllen

Monski skriver:

Jeg synes faktisk at et par genstande som 14-årig er okay. HVIS det er med forældreopsyn. 

Jeg har slet ikke så store børn men kan fortælle at da jeg gik i folkeskole så var der to typer til festen.. Der var dem som godt måtte drikke, men med en begrænsning. Og så var der dem som ikke måtte drikke. Og det var absolut dem som ikke måtte drikke der endte med at være fulde. 

Jeg synes personligt det gælder om at sætte en grænse der både er fornuftig men som også er realistisk for en teenager at holde

i øvrigt kan jeg trøste dig med at drengene ikke var noget nær pigernes niveau når det handlede om alkoholpromille

Tak for svar  tror jeg er kommet frem til det jeg nok hele tiden har ment, at 14 år er for tidligt ( for hvad jeg syntes ) til at skulle drikke til fest . De må gerne smage / drikke når tiden kommer men ikke før de er lidt ældre .

Anmeld Citér

20. november 2015

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Jeg er af den mening, at forbud ikke gør noget godt... Og hvis man stoler på sine poder, så kan man godt give dem lidt råderum... Det har vi altid praktiseret herhjemme... Min den store er 16 om lidt... Fik lov til at drikke et par genstande som 14 til privatfester... Og vi har selv holdt fest, hvor hun inviteret veninder med, som fik lov til at drikke max 3 genstande... Det er gået over alt forventning og de drak ikke altid til max... 

Her i huset har det bevirket, at vi kan stole på hende, at hun altid åben fortæller hvad der foregår med ALT.. Fordi vi netop også fortæller at hun har et medansvar til at vi lærer at stole på hende og på den måde har hun fået lov til mere og mere, fordi hun holder ord.. 

jeg tror ganske enkelt ikke at vejen frem er et total forbud, idet det så bliver meget mere spændende.. Og de skal nok finde en måde at gå bag om ryggen, hvis de finder det så interessant, at det bare skal afprøves... Jeg er vokset op med et NEJ til alt indtil jeg var næsten 18.. Og tog det næsten overhånd... Derfor praktisere jeg det ikke her i hytten... Alt med måde som man siger... Og så synes jeg det er fedt med den fortrolighed, at hun altid har lyst til at fortælle livligt om alt, fordi hun ikke bliver mødt med sure miner og en løftet pegefinger... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.