Anonym skriver:
Hej
vi har snakket om om vi har råd til at flytte sammen nu hvor jeg bærer vores fælles barn..
men jeg kan ikke finde de relevante oplysninger mht. kontanthjælp til min kæreste.. Nogen som kan hjælpe?
oplysninger:
han er 21 år
jeg er gravid i 24. uge
det er hans første barn men mit det tredje
jeg er på SU
hvad kan han få hvis vi ikke bor sammen? Hvad kan han få hvis vi bor sammen?
Vær opmærksom på at du får nogle upræcise svar i din tråd, hvilket skyldes, at den pågældende lovgivning er ganske kompliceret.
Jeg mangler nogle oplysninger i dit spørgsmål og kan derfor ikke komme med et helt konkret svar. Jeg vælger derfor at gå ud fra, at din kæreste ikke bor hjemme ved sine forældre og ikke har en diagnose. Desuden antager jeg, at han IKKE har en kompetencegivende uddannelse og derfor modtager uddannelseshjælp. Jeg antager desuden, at han er uddannelsesparat.
1. Du behøver ikke bekymre dig om gensidig forsørgelsespligt. Dels fordi din kæreste er under 25, dels fordi reglen herom forsvinder til årsskiftet.
2. Hvis din kæreste flytter ind, mister du dine enlige forsørgertillæg.
3. Vær opmærksom på at der i kontanthjælpssystemet (og uddannelseshjælp) sondres mellem forskellige forsøgerbegreber. Er man fyldt 30 år (eller har en diagnose) får man højere ydelse blot man er forsøger (det vil i realiteten sige blot man har et barn). Er man under 30 - og uden diagnose - kræver den højere ydelse derimod, at man bor sammen med sit barn.
Hvis din kæreste modtager uddannelseshjælp, ikke får aktivitetstillæg vil han - når barnet er født - få omkring 6.000 kr. (Samme ydelse som han får i dag). Flytter I derimod sammen vil han stige til ca 8.000 kr. Dog først når barnet er født, eftersom han ikke er forsøger over for dine særbørn, jf. Kontanthjælpsreglerne.
Jeg ville gerne give et mere præcist svar, men det mangler jeg som sagt nogle oplysninger for at kunne give.
Anmeld
Citér