Kontanthjælp til faren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2015

female

Anonym skriver:

Hej

vi har snakket om om vi har råd til at flytte sammen nu hvor jeg bærer vores fælles barn..

men jeg kan ikke finde de relevante oplysninger mht. kontanthjælp til min kæreste.. Nogen som kan hjælpe?

oplysninger:

han er 21 år

jeg er gravid i 24. uge

det er hans første barn men mit det tredje

jeg er på SU

hvad kan han få hvis vi ikke bor sammen? Hvad kan han få hvis vi bor sammen?

Vær opmærksom på at du får nogle upræcise svar i din tråd, hvilket skyldes, at den pågældende lovgivning er ganske kompliceret. 

Jeg mangler nogle oplysninger i dit spørgsmål og kan derfor ikke komme med et helt konkret svar. Jeg vælger derfor at gå ud fra, at din kæreste ikke bor hjemme ved sine forældre og ikke har en diagnose. Desuden antager jeg, at han IKKE har en kompetencegivende uddannelse og derfor modtager uddannelseshjælp. Jeg antager desuden, at han er uddannelsesparat.

1. Du behøver ikke bekymre dig om gensidig forsørgelsespligt. Dels fordi din kæreste er under 25, dels fordi reglen herom forsvinder til årsskiftet.

2. Hvis din kæreste flytter ind, mister du dine enlige forsørgertillæg.

3. Vær opmærksom på at der i kontanthjælpssystemet (og uddannelseshjælp) sondres mellem forskellige forsøgerbegreber. Er man fyldt 30 år (eller har en diagnose) får man højere ydelse blot man er forsøger (det vil i realiteten sige blot man har et barn). Er man under 30 - og uden diagnose - kræver den højere ydelse derimod, at man bor sammen med sit barn.

Hvis din kæreste modtager uddannelseshjælp, ikke får aktivitetstillæg vil han - når barnet er født - få omkring 6.000 kr. (Samme ydelse som han får i dag). Flytter I derimod sammen vil han stige til ca 8.000 kr. Dog først når barnet er født, eftersom han ikke er forsøger over for dine særbørn, jf. Kontanthjælpsreglerne.

Jeg ville gerne give et mere præcist svar, men det mangler jeg som sagt nogle oplysninger for at kunne give.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Abracadabra skriver:

Han kunne også få sig et arbejde? Dét var vel det nemmeste. 

Hvad nu hvis han rent faktisk søger nogle, men ikke har fundet det endnu?

Anmeld Citér

17. november 2015

Abracadabra

Saphiira skriver:

Hvad nu hvis han rent faktisk søger nogle, men ikke har fundet det endnu?

Jeg undrede mig nok bare over, at en 21 årig ung mand (eller hans kæreste?) har så lidt tiltro til hans evner, at de regner med, at han fortsat er på kontanthjælp om 3 måneder... Han skal vel have et arbejde, det er vel dét, der er udgangspunktet - ikke at han skal fortsætte på kontanthjælp? 

Hvorfor er jeg den eneste, der tror, at en ung mand kan blive selvforsørgende? 

Anmeld Citér

17. november 2015

Mettefpigen

Abracadabra skriver:

Jeg undrede mig nok bare over, at en 21 årig ung mand (eller hans kæreste?) har så lidt tiltro til hans evner, at de regner med, at han fortsat er på kontanthjælp om 3 måneder... Han skal vel have et arbejde, det er vel dét, der er udgangspunktet - ikke at han skal fortsætte på kontanthjælp? 

Det har da ikk noget at Gøre med at man ikk har tiltro,  me det er derimod godt at være forberedt på at hvis han ikk har et arbejde til den tid....

Anmeld Citér

17. november 2015

Tullemoar

Mettefpigen skriver:

Det har da ikk noget at Gøre med at man ikk har tiltro,  me det er derimod godt at være forberedt på at hvis han ikk har et arbejde til den tid....

Jeg er enig! Jeg synes faktisk, at det er ansvarligt at man tænker længere ind i fremtiden, hvis tingene ikke går, som man håber  

Anmeld Citér

17. november 2015

Sprit25

Abracadabra skriver:

Jeg regner da bestemt også med snart at komme ud af dagpenge systemet, men derfor har jeg da lagt en plan for hvis det nu ikke lykkedes...

Anmeld Citér

17. november 2015

Abracadabra

Jo, men "planen" er hér, at et ungt forældrepar ikke skal bo sammen, fordi det ikke kan betale sig at flytte sammen. Er dét så ansvarligt? 

Moderen skal muligvis bo alene med 3 (!) små børn, fordi økonomien ellers ikke kan hænge sammen - det lyder helt grotesk i mine ører. 

Anmeld Citér

17. november 2015

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Det er du heller ikke - jeg havde samme tanke

+ at jeg aldrig kommer til at forstå at man sætter børn i verden man ikke kan forsørge andet end ved samfundets hjælp.

Der skal en ganske lille reform til og så er det slut med enlige tillæg eller andre goder og så er det slut med at "spekulere" i om man skal være enlig eller ej. 

Anmeld Citér

17. november 2015

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Det er du heller ikke - jeg havde samme tanke

+ at jeg aldrig kommer til at forstå at man sætter børn i verden man ikke kan forsørge andet end ved samfundets hjælp.

Der skal en ganske lille reform til og så er det slut med enlige tillæg eller andre goder og så er det slut med at "spekulere" i om man skal være enlig eller ej. 

Dejligt, at vi da er nogen, der tror på den unge mand!! 

Anmeld Citér

17. november 2015

Tullemoar

Abracadabra skriver:

Dejligt, at vi da er nogen, der tror på den unge mand!! 

Jeg tror/håber da også på han finder noget, men jeg synes, det er fint at have En plan. 

Jeg vil simpelthen ikke dømme folk på om de sætter børn i verden hvor samfundet skal forsørge det, fordi jeg ikke kender til deres situation og ikke alting er sort/hvid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.