Først og fremmest er jeg ked af dit tidlige tab...
Vi har netop været til begravelse i tirsdags, hvor vi sagde farvel til min kærestes farfar - altså min datters Oldefar. Og vi havde hende med i kirken.
Inden vi tog afsted om morgenen forklarede jeg, at vi skulle i kirke og høre musik, og så sige farvel til Oldefar. Tror det handler om at gøre det så simpelt som muligt...de behøver ikke de store forklaringer. Vi fortalte at der godt kunne være folk der græd, fordi de savner Oldefar, men at det var helt okay.
Vi havde aftalt med familien at det var okay hun snakkede i kirken (det bryder altså også den hårde stemning, at høre en barn stille nysgerrige spørgsmål).

Og det gik rigtig fint! Jeg sad med hende, da min kæreste skulle have lov at koncentrere sig om at sige farvel...og hun sad lige så fint og stille under hele prædiken. Hun kunne hurtigt fornemme at man skulle være stille, og tyssede faktisk på sin bedstemor, der ville vise hende at der var sommerfugle i kirken. He he.
Når der skulle synges lyttede hun begejstret og vi hviskede sammen om alle de flotte blomster og alterbordret. Da de nærmeste græd kiggede hun lige på mig, for at sikre det var okay...og jeg sørgede for at smile til hende og love at vi gav dem et knus udenfor. Så var det ligesom okay.
Da hendes far græd lidt, fik han tørret kinderne og et stort kys - og det udløste flere små grin i kirken. Dejlig befriende.
Børn kan sagtens deltage i den slags, man skal bare holde det på et niveau de forstår. Tror måske det er svært for en 3-årig at forstå alt det med himmel og jord. Så vi sagde bare farvel, men det er nok forskelligt fra barn til barn.
Tror dog alle børn har godt af at prøve det...men kan jo evt. aftale hvem der kan gå ud med barnet, hvis det bliver for overvældende.
- RumlesMor
Anmeld