Jeg vælger lige at være anonym af hensyn til mit barns børnehave.
Da jeg henter mit barn i børnehaven i dag, får jeg at vide at hun er lige gået på legepladsen.
Da jeg kommer ud, finder jeg hende i fær med at plukke græs. Jeg spørg hvad hun laver, hun svare at det er til den lille pindsvineunge som de andre (mindre børn) har fanget i en mælkekasse.
Jeg går med hende hen til de andre børn, som ganske rigtig har fanget et lille bitte pindsvin i en mælkekasse, så den ik ka stikke af.
I kassen er den dækket af en lille bunke vådt sand og noget græs. En lille pige kommer hen med en drikkedunk og hælder hurtigt vand ned over ungen. Jeg skynder mig at tage drikkedunken fra hende og siger at det må hun sørme ikke gøre, da det er synd for ungen og at den kan dø af det. Hun siger at det må hun i hvert fald gerne, for den skal mærke hvordan regn mærker.
Jeg ender med at tage ungen op, som forøvrigt er helt kold og våd, fordi jeg tænker at de i hvert fald ikke skal være alene med den unge og at så kan jeg da aflevere den ved en dyrelæge.
Vi kommer ind på stuen, hvor jeg gør 2 voksende opmærksom på at børnene altså leger med ungen og at jeg tager den med mig.
Straks begynder de at sige at uha nej børnene altså ikke har rørt ved ungen, og at den bor med sin familie under børnehaven legehus. Jeg gør opmærksom på at det altså ik er ok at de leger med den, ligemeget hvor den bor og pludselig står der 4 voksende som ikke mener at børnene har gjort noget forkert, fordi de jo havde været udenfor for 15 min siden ( i den jeg kom) for at sige at de ik måtte røre den.
Jeg fortæller at jeg da ellers lige har set at 3 børn, har dækket den i sand og græs og at en har hældt vand på den.
Den ene som jeg ellers er rigtig glad for blev ved med at sige at nu snakkede vi jo altså ikke om dyremishandling osv da de jo kun havde leget med den. Her var jeg så bare nød til at gentage at der var jeg så bare ikke enig.
Det endte med at jeg gav en medhjælper ungen, så han kunne sætte den ned under legehuset til sin familie, men nu tænker jeg bare hele tiden på den stakkels unge.
Er det mig der tager fejl og gør et stort nummer ud af ingenting, eller har jeg ret i at være lidt små vred over at de voksende faktisk godt vidste at børnene legede med en pindsvineunge og slet ik holdte øje med dem?