pigegruppe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2015

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Hvis du vil konfrontere dem med deres datters adfærd, vil jeg i hvert tilfælde være godt forberedt på at de kan reagere ved at blive meget vrede på budbringeren og føle det som et angreb. Det er så følsomt. De vil nok også undre sig over hvorfor pædagogerne ikke har sagt det, og stille tvivl ved om det overhovedet er så slemt nu pædagogerne ikke mener det er nødvendigt at fortælle dem noget. Er det pædagogerne der har fortalt dig hvordan pigegruppen fungere i børnehaven eller er det din datter der fortæller? 

For et halvt år siden var der nogen andre pædagoger på stue og de sagde at der er en dronning Osv.  Men de nye snakker lidt udenom problemet. Specielt den ene kan tale sig udenom alt. Min datter fortæller også om hvad der sker. Lederen i institutionen har sagt at der er en dronning på et tidspunkt.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2015

Loa

Puha den er svær, for min første tanke når jeg læser hvad du skriver er, årh hvor får jeg ondt i hjertet. For jeg ved min datter kan være meget dominerende (nok ikke lige såå slemt der, men alligevel) og for pokker hvor ville jeg blive ked af at folk så/snakkede om hende sådan. 

Jeg er helt med på at der er et problem, jeg mener dog bestemt at forældrene på en eller anden måde skal inddrages, for jeg tænker da ikke at der er nogen forældre der ønsker deres datter skal opfører sig sådan/opfattes sådan af andre børn og forældre.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jeg føler ikke de gør så meget for hoffet. For hvis dronningen siger at du ikke må lege med mig hvis du går ud og tisser. Og pædagogerne efterfølgende siger på stuen at sådan må man ikke sige. Jamen så finder dronningen bare på noget nyt at sige, som f.eks. at hvis du ikke har hvid kjole på så må du ikke lege med mig og sådan bliver det ved og ved uden der bliver gjort noget konkret for hverken dronningen eller hoffet.  Men når det er sagt så forstår jeg ikke man ikke vil sige noget til dronningens forældre og gøre dem opmærksomme på problemet med Deres datter. Vi har fået at vide at det er os forældre der selv skal henvende os til dronningens forældre og fortælle om problemet.  

Det er netop pointen. Det nytter ikke noget at fortælle dronningen hvad hun ikke må. Hun finder en anden vej. Det er hun jo nødt til.

Jeg tror det er vigtigt at tænke på disse problemer som et problem i fællesskabet, ikke et problem med det enkelte barn. Jeg tror faktisk ikke det særlig tit er sjovt at være dronningen. Det er en meget stressende position, hvor hun hele tiden skal holde øje og styre, men aldrig rigtig får nære, ægte relationer til de andre piger. Et eller andet sted skal hun indarbejdes, ikke modarbejdes. Giver det mening?

Jeg synes det lyder lidt underligt at pædagogerne opfordrer jer til at løse det fuldstændig uden om institutionen, men hvis det er der den ender, synes jeg du skal prøve at tage en anden hat på. Fortæl forældrene at du nogengange oplever noget uligevægt i pigegruppen. Som om deres pige er lidt isoleret og dominerende. Du har tænkt over om det måske ville være en god idé med nogle legeaftaler de to piger imellem, så de kan få en god relation sammen som kan bringes ind i pigegruppen.

Måske er forældrene allerede opmærksomme på at deres pige har nogle problemer ...

Eksperten jeg fortalte om, sagde faktisk at det første og bedste våben mod denne type gruppedynamik er legeaftaler på kryds og tværs. Også med de børn der ikke er en del af dynamikken. Det vil  skabe et rum, hvor det er nemmere for din pige at sige fra, for så leger hun da bare med Amalie istedet. No problem.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

nielsen80

Jeg er enig med mange kommentar, men må så også sige, som mor til en stille og forsigtig pige, hvor ville jeg blive ked af, hvis pædagoger ignoreret, at nye 2 piger konsekvent blev holdt udenfor.

Selvfølgelig skal man fokussere på hoffet, men man skal da også hjælpe dronningen. De ER små piger her, man skal da ikke give op på dronningen og sige " sådan vil hun altid være". I vores børnehave gør man meget ud af at fortælle børnene, hvad det vil sige at være en god ven. Oplever de voksne adfærd, som ikke er det man tillægger en god ven, som f.eks " du må ikke lege med, hvis du har hvid t-shirt", så bliver det da påtalt. Jeg er dybt uforstående overfor man ikke gør det og ikke mener det er nødvendigt.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Skouboe

God-mor skriver:

Tænker du at vejen frem er at frosset "dronningen" ude? 

Nej, overhovedet ikke, børn skal ikke fryses ude. Jeg tror at vejen frem er at styrke nogle legerelationer mellem nogle af de andre piger, så de bliver bedre til at bakke hinanden op og sige fra overfor den dominerende pige, således at gruppedynamikken bliver mere ligeværdig.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Jeg er enig med mange kommentar, men må så også sige, som mor til en stille og forsigtig pige, hvor ville jeg blive ked af, hvis pædagoger ignoreret, at nye 2 piger konsekvent blev holdt udenfor.

Selvfølgelig skal man fokussere på hoffet, men man skal da også hjælpe dronningen. De ER små piger her, man skal da ikke give op på dronningen og sige " sådan vil hun altid være". I vores børnehave gør man meget ud af at fortælle børnene, hvad det vil sige at være en god ven. Oplever de voksne adfærd, som ikke er det man tillægger en god ven, som f.eks " du må ikke lege med, hvis du har hvid t-shirt", så bliver det da påtalt. Jeg er dybt uforstående overfor man ikke gør det og ikke mener det er nødvendigt.

Jeg forstår godt det med de stille børn. Det er også lidt der jeg har svært ved at forstå man kun skal tage fat på hoffet. For står man med et barn som dette vil det jo være enormt grænseoverskridende og svært at skulle sige fra overfor en som er meget dominerende.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

God-mor

Skouboe skriver:

Nej, overhovedet ikke, børn skal ikke fryses ude. Jeg tror at vejen frem er at styrke nogle legerelationer mellem nogle af de andre piger, så de bliver bedre til at bakke hinanden op og sige fra overfor den dominerende pige, således at gruppedynamikken bliver mere ligeværdig.

Okay så forstår jeg :-) og helt enig. 

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Pikku Myy

Jeg forstår godt det med de stille børn. Det er også lidt der jeg har svært ved at forstå man kun skal tage fat på hoffet. For står man med et barn som dette vil det jo være enormt grænseoverskridende og svært at skulle sige fra overfor en som er meget dominerende.

Jeg tror simpelthen du misforstår. Det er jo ikke fordi man skal acceptere at de snakker grimt til hinanden og lignende. De almindelige spilleregler skal overholdes. Men, som du også selv skriver, så løser det ikke noget ved dynamikken. Hun finder bare en anden måde at dominere på. Og det gør hun fordi hun har brug for det, for ellers har hun ikke en plads og hvad er hun så? Derfor nytter det heller ikke noget at udpege hende som synderen og gå i gang med at forklare hende hvor "forkert" hun opfører sig og dermed er.

Det der beviseligt virker, er at styrke hofdamerne og skabe nogle rammer hvor de vil formå at sige fra. Ikke overfor pigens person, men det hun gør.

Har du tænkt over at det kan være denne pige potentielt vil kunne være en fantastisk veninde til dit barn, hvis bare hun kommer ud af sine mønstre?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.