Lunae skriver:
Hvor er velfærden? Når jeg ser denne video bliver jeg chokeret og skammer mig over, at vi vil byde både jordemødre, men i høj grad også de fødende og deres børn sådanne oplevelser.
Jeg har personligt været én af de kvinder, som klippet refererer til.
Her er min historie:
I 2013 ventede jeg mit andet barn. Til jordemoder tirsdag d. 18 juni er der protein i min urin og jeg bliver derfor sendt videre til Skejby til yderligere undersøgelse. Det viser sig, at jeg har begyndende svangerskabsforgiftning og at min fødsel derfor skal sættes igang. Jeg bliver senere samme dag kontaktet fra fødegangen med en tid til igangsættelse den efterfølgende dag, altså onsdag d. 19 juni 2013. Vi ankommer om formiddagen og får opsat to piller, som skal hjælpe mig med at blive fødeparat. Vi bliver sendt hjem og skal komme igen om eftermiddagen. Senere samme dag vender vi tilbage til sygehuset, hvor jeg bliver tilset. Det viser sig, at jeg har åbnet mig 4 cm (hvilket er det man anser for at være en aktiv fødsel). Under normale omstændigheder ville jeg igen skulle have to piller opsat, men pga travlhed beslutter man, at sende mig hjem igen med beskeden om at tiden er bedre om onsdagen, så hvis der ikke sker noget af sig selv, så skal jeg komme igen torsdag d. 20 juni. Torsdag er vi så igen på besøg på fødegangen af flere omgange og hver gang bliver vi sendt hjem med beskeden om, at der ikke er plads til os - dette på trods af at jeg jo var blevet vurderet til at skulle sættes igang pga svangerskabsforgiftning. Jeg bliver lovet at de vil kontakte mig kl 17 med et tidspunkt i løbet af aften, hvor de har tid til at tage imod mit barn. Da opkaldet kommer, lyder beskeden at de desværre ikke får mulighed for at tage mig ind alligevel, igen pga travlhed. Jordemoderen vælger at sætte mig på en tid den efterfølgende dag, fredag d. 21 juni. Jeg får den allerførste tid i håb om at der endnu ikke er så stor travlhed på afdelingen.
Fredag d. 21 juni ankommer vi på afdelingen og omkring kl 9.00 får jeg prikket hul på vandet. Da der endnu ingen stue er til os, bliver vi opfordret til at sætte os i kantinen og vente. Min fødsel herfra går nogenlunde som planlagt, omend den trækker lidt ud. Lørdag d. 22 juni 2013 kl 00.04 kommer vores søn endelig til verden. Vores jordemoder + jordemoderstuderende, som havde vagtskifte kl 23.00, vælger begge at blive indtil jeg har født og efterfølgende også for at udfylde journaler osv - den dag fik de 3-4 timers overarbejde.
Dette forløb ville jeg ikke ønske for min værste fjende. Det var opslidende, utrygt, grænseoverskridende og helt grundlæggende ikke okay!
Min kritik er på ingen måde rettet mod de jordemødre, som måtte afvise mig og slet ikke den jordemoder + jordemoderstuderende, som var med til min fødsel - da det endelig var min tur til at få en stue og en jordemoder, oplevede jeg kun nærværende og søde personaler. Processen op til var bare under ALT kritik!
Stor medfølelse herfra - det lyder som et meget utrygt forløb! Hvor er sådan en oplevelse bare uværdig for alle parter