50 jordemødre: de har knækket os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2015

Fine_007

Lunae skriver:

Hvor er velfærden? Når jeg ser denne video bliver jeg chokeret og skammer mig over, at vi vil byde både jordemødre, men i høj grad også de fødende og deres børn sådanne oplevelser.
Jeg har personligt været én af de kvinder, som klippet refererer til.

Her er min historie:
I 2013 ventede jeg mit andet barn. Til jordemoder tirsdag d. 18 juni er der protein i min urin og jeg bliver derfor sendt videre til Skejby til yderligere undersøgelse. Det viser sig, at jeg har begyndende svangerskabsforgiftning og at min fødsel derfor skal sættes igang. Jeg bliver senere samme dag kontaktet fra fødegangen med en tid til igangsættelse den efterfølgende dag, altså onsdag d. 19 juni 2013. Vi ankommer om formiddagen og får opsat to piller, som skal hjælpe mig med at blive fødeparat. Vi bliver sendt hjem og skal komme igen om eftermiddagen. Senere samme dag vender vi tilbage til sygehuset, hvor jeg bliver tilset. Det viser sig, at jeg har åbnet mig 4 cm (hvilket er det man anser for at være en aktiv fødsel). Under normale omstændigheder ville jeg igen skulle have to piller opsat, men pga travlhed beslutter man, at sende mig hjem igen med beskeden om at tiden er bedre om onsdagen, så hvis der ikke sker noget af sig selv, så skal jeg komme igen torsdag d. 20 juni. Torsdag er vi så igen på besøg på fødegangen af flere omgange og hver gang bliver vi sendt hjem med beskeden om, at der ikke er plads til os - dette på trods af at jeg jo var blevet vurderet til at skulle sættes igang pga svangerskabsforgiftning. Jeg bliver lovet at de vil kontakte mig kl 17 med et tidspunkt i løbet af aften, hvor de har tid til at tage imod mit barn. Da opkaldet kommer, lyder beskeden at de desværre ikke får mulighed for at tage mig ind alligevel, igen pga travlhed. Jordemoderen vælger at sætte mig på en tid den efterfølgende dag, fredag d. 21 juni. Jeg får den allerførste tid i håb om at der endnu ikke er så stor travlhed på afdelingen.
Fredag d. 21 juni ankommer vi på afdelingen og omkring kl 9.00 får jeg prikket hul på vandet. Da der endnu ingen stue er til os, bliver vi opfordret til at sætte os i kantinen og vente. Min fødsel herfra går nogenlunde som planlagt, omend den trækker lidt ud. Lørdag d. 22 juni 2013 kl 00.04 kommer vores søn endelig til verden. Vores jordemoder + jordemoderstuderende, som havde vagtskifte kl 23.00, vælger begge at blive indtil jeg har født og efterfølgende også for at udfylde journaler osv - den dag fik de 3-4 timers overarbejde.

Dette forløb ville jeg ikke ønske for min værste fjende. Det var opslidende, utrygt, grænseoverskridende og helt grundlæggende ikke okay!

Min kritik er på ingen måde rettet mod de jordemødre, som måtte afvise mig og slet ikke den jordemoder + jordemoderstuderende, som var med til min fødsel - da det endelig var min tur til at få en stue og en jordemoder, oplevede jeg kun nærværende og søde personaler. Processen op til var bare under ALT kritik!

Stor medfølelse herfra - det lyder som et meget utrygt forløb! Hvor er sådan en oplevelse bare uværdig for alle parter 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2015

Mami

Puha, flashbacks til min egen fødsel hvor der i den grad manglede  hænder: 

Blev fejl behandlet et utal af gange på Herlev,

Jeg lå på gangen med blod og vand fossende ned af lårene i uge 29 - ingen stuer ledige. 

sad i et vente værelse og skreg på fulde gardiner med en anden kvinde hvis vand var gået og løb ned på gulvet og udover stolen. Fordi min moderkage rev sig løs - det blev først opdaget efter Ks for der var ingen ledige til at scanne mig. resultatet var min søn blev født med massiv blodmangel. 

Så måtte jeg vente 4 timer på Ks i ulidelige smerter - der var ikke nogen operations stuer ledige. 

Fik efterfølgende en grim blærer infektion - tilbageløb i karteteret - der var ikke nogen til at hjælpe med at skifte pose. 

Måtte ikke følge min døde søn til kapellet på riget - der var ingen til at gå med og sikkerheden procedurer krævede tilstedeværelse af personale. 

Anmeld Citér

23. oktober 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mami skriver:

Jeg lå på gangen med blod og vand fossende ned af lårene i uge 29 - ingen stuer ledige. 

sad i et vente værelse og skreg på fulde gardiner med en anden kvinde hvis vand var gået og løb ned på gulvet og udover stolen. Fordi min moderkage rev sig løs - det blev først opdaget efter Ks for der var ingen ledige til at scanne mig. resultatet var min søn blev født med massiv blodmangel. 

Så måtte jeg vente 4 timer på Ks i ulidelige smerter - der var ikke nogen operations stuer ledige. 

Fik efterfølgende en grim blærer infektion - tilbageløb i karteteret - der var ikke nogen til at hjælpe med at skifte pose. 

Måtte ikke følge min døde søn til kapellet på riget - der var ingen til at gå med og sikkerheden procedurer krævede tilstedeværelse af personale. 

Puha hvor forfærdeligt! Kæmpe kram

Anmeld Citér

23. oktober 2015

januar16

Mami skriver:

Anmeld Citér

23. oktober 2015

Lunae

Fine_007 skriver:

Stor medfølelse herfra - det lyder som et meget utrygt forløb! Hvor er sådan en oplevelse bare uværdig for alle parter 

Det var en meget hård proces. Man går ud fra at de beslutter sig for igangsættelse, fordi det er bedst for mor og barn - at det så udsættes i tre dage er selvfølgelig utrygt.

Når det så er sagt, så havde jeg en ok fødsel, da jeg endelig kom igang og både jordemoder og studerende var meget sympatiske og professionelle

men mange tak for omsorgen <3

Anmeld Citér

23. oktober 2015

Mum33

Det er så uhyggeligt. Er der nogen der har hørt om man kan "købe" private jordmødre eller på andet måde betale sig fra hjælp i situationen? Ved godt at man ikke burde tænke på den måde, men skal vi have en mere, så vil jeg gerne undgå denne situation. 

Anmeld Citér

24. oktober 2015

GrønStjerne

Abemor skriver:

Det er så uhyggeligt. Er der nogen der har hørt om man kan "købe" private jordmødre eller på andet måde betale sig fra hjælp i situationen? Ved godt at man ikke burde tænke på den måde, men skal vi have en mere, så vil jeg gerne undgå denne situation. 

Ja det kan man. Har selv haft et efterfødselsforløb hos dem der hedder Maies, det kan varmt anbefales men det koster selvfølgelig en del at booke en Jm til fødselsforløb.. 

Det er synd med de forhold der er nu, det er utilstedeligt..

Anmeld Citér

24. oktober 2015

Mum33

GrønStjerne skriver:

Ja det kan man. Har selv haft et efterfødselsforløb hos dem der hedder Maies, det kan varmt anbefales men det koster selvfølgelig en del at booke en Jm til fødselsforløb.. 

Det er synd med de forhold der er nu, det er utilstedeligt..

Hvad betalte du og hvor meget var de med? Overvejer virkelig 

Anmeld Citér

24. oktober 2015

Carina:-)

Jeg bliver helt glad for at jeg har diabetes

Under mine fødsler har der altid været jordemor og fødsellæge på stuen fra start til slut.

Så en fordel ved at have en kronisk sygdom er der da.....

Men har da godt hørt fra veninder / fam at alm fødende har ikke samme privillige og at mange især førstegansfødende har haft utrygge forløb og en måtte endda få far til at løbe efter hjælp fordi der ikke kom nogen selv efter de havde rykket i snoren flere gange og barnet var på vej ud.

Anmeld Citér

24. oktober 2015

Mami

Carina:-) skriver:

Jeg bliver helt glad for at jeg har diabetes

Under mine fødsler har der altid været jordemor og fødsellæge på stuen fra start til slut.

Så en fordel ved at have en kronisk sygdom er der da.....

Men har da godt hørt fra veninder / fam at alm fødende har ikke samme privillige og at mange især førstegansfødende har haft utrygge forløb og en måtte endda få far til at løbe efter hjælp fordi der ikke kom nogen selv efter de havde rykket i snoren flere gange og barnet var på vej ud.

Jeg er også kronisk syg og begge mine fødsler var præmature (uge 32 og 29) og ja du kan læse forløbet længere oppe.. Det er desværre ingen garanti. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.