50 jordemødre: de har knækket os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.209 visninger
19 svar
9 synes godt om
21. oktober 2015

Spirrevip

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2015

Spirrevip

Et par minutter henne i videoen, er der en af jordemødrene der siger, at det er rent held at alle mødre og børn overlevede.... det er jo forfærdeligt  

Anmeld Citér

21. oktober 2015

Anna2706

Slet ikke i orden... Hvor er det forfærdeligt, at på en arbejdsplads som denne, hvor der netop skal være tid og hænder nok, ikke har det... :-( 

Anmeld Citér

21. oktober 2015

MortilM

Ved slet ikke hvad jeg skal sige... Kan vist kun glæde mig over at jeg havde en skøn fødsel og en skøn jordemor som var på stuen når jeg havde brug for det!! 

Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet og det er desværre langt fra kun jordmødrene der oplever dette... Frygter faktisk også at skulle tilbage på arbejde efter endt barsel  

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Lunae

Hvor er velfærden? Når jeg ser denne video bliver jeg chokeret og skammer mig over, at vi vil byde både jordemødre, men i høj grad også de fødende og deres børn sådanne oplevelser.
Jeg har personligt været én af de kvinder, som klippet refererer til.

Her er min historie:
I 2013 ventede jeg mit andet barn. Til jordemoder tirsdag d. 18 juni er der protein i min urin og jeg bliver derfor sendt videre til Skejby til yderligere undersøgelse. Det viser sig, at jeg har begyndende svangerskabsforgiftning og at min fødsel derfor skal sættes igang. Jeg bliver senere samme dag kontaktet fra fødegangen med en tid til igangsættelse den efterfølgende dag, altså onsdag d. 19 juni 2013. Vi ankommer om formiddagen og får opsat to piller, som skal hjælpe mig med at blive fødeparat. Vi bliver sendt hjem og skal komme igen om eftermiddagen. Senere samme dag vender vi tilbage til sygehuset, hvor jeg bliver tilset. Det viser sig, at jeg har åbnet mig 4 cm (hvilket er det man anser for at være en aktiv fødsel). Under normale omstændigheder ville jeg igen skulle have to piller opsat, men pga travlhed beslutter man, at sende mig hjem igen med beskeden om at tiden er bedre om onsdagen, så hvis der ikke sker noget af sig selv, så skal jeg komme igen torsdag d. 20 juni. Torsdag er vi så igen på besøg på fødegangen af flere omgange og hver gang bliver vi sendt hjem med beskeden om, at der ikke er plads til os - dette på trods af at jeg jo var blevet vurderet til at skulle sættes igang pga svangerskabsforgiftning. Jeg bliver lovet at de vil kontakte mig kl 17 med et tidspunkt i løbet af aften, hvor de har tid til at tage imod mit barn. Da opkaldet kommer, lyder beskeden at de desværre ikke får mulighed for at tage mig ind alligevel, igen pga travlhed. Jordemoderen vælger at sætte mig på en tid den efterfølgende dag, fredag d. 21 juni. Jeg får den allerførste tid i håb om at der endnu ikke er så stor travlhed på afdelingen.
Fredag d. 21 juni ankommer vi på afdelingen og omkring kl 9.00 får jeg prikket hul på vandet. Da der endnu ingen stue er til os, bliver vi opfordret til at sætte os i kantinen og vente. Min fødsel herfra går nogenlunde som planlagt, omend den trækker lidt ud. Lørdag d. 22 juni 2013 kl 00.04 kommer vores søn endelig til verden. Vores jordemoder + jordemoderstuderende, som havde vagtskifte kl 23.00, vælger begge at blive indtil jeg har født og efterfølgende også for at udfylde journaler osv - den dag fik de 3-4 timers overarbejde.

Dette forløb ville jeg ikke ønske for min værste fjende. Det var opslidende, utrygt, grænseoverskridende og helt grundlæggende ikke okay!

Min kritik er på ingen måde rettet mod de jordemødre, som måtte afvise mig og slet ikke den jordemoder + jordemoderstuderende, som var med til min fødsel - da det endelig var min tur til at få en stue og en jordemoder, oplevede jeg kun nærværende og søde personaler. Processen op til var bare under ALT kritik!

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Tøs85

Spirrevip skriver:

Hvad synes I? Er det ikke grufuldt?

http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/danmark/jordemoedre-om-livet-paa-foedegangen-det-har-simpelthen-knaekket-os 

Skræmmende og man føler sig ikke særlig tryg ved kommende fødsel!

Anmeld Citér

22. oktober 2015

januar16

Det er så skræmmende.

Men også ret provokerende at der laves kampagner for at vi skal få flere børn og starte tidligere, samtidig med at der bliver skåret så meget på velfærden. "Knald for Danmark - men vi sparer lige, så kryds fingre for de har tid til dig på fødegangen". Og overarbejde er da dyrere en ekstra hænder...?

Også det de er begyndt at snakke om med pasningsmuligheder aften og weekend så vi kan arbejde mere. Ugh det kan få mit pis i kog. Men det er en hel anden debat.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Bshizzle

Det er skræmmende og slet ikke i orden!! 

Kender en JM, og derfor kommer dette ikke som en overraskelse at alle de JM fortæller dette i videoen. 

Jeg kan huske til min sidste fødsel, at jeg mødt ind på sygehuset.. Fik den besked at de havde SÅ travlt og at jeg helst ikke skulle gå i fødsel nu her... 

Det var lidt sent at sige.. 10 min efter fik jeg pressetrang! 

Jeg oplevede at jeg kunne høre en masse støj og forvirring ude på gangen og at min JM gik fra den ene dør til den anden.. 

Men hatten af for dem!! Min JM var dér under hele presse-perioden og var så positiv og snakkede roligt 

Anmeld Citér

22. oktober 2015

Spirrevip

Jeg synes at mange forløb, lyder så skræmmende. Vi skal have flere børn, vi skal være yngre, samtidig arbejde mere, og uddanne os bedre.. Hvordan pokker får vi det til at hænge sammen? Jeg må indrømme, at selvom jeg endnu ikke er gravid, så frygter jeg allerede min fødsel. Ikke smerterne, eller selve fødslen, men det at man kan risikere at være helt alene, fordi der ikke er hænder nok. Jeg burde virkelig ikke frygte sådan noget allerede, men vi ved jo alle, at tingene kun forværres, når der ikke kan skydes flere penge i puljen.

Anmeld Citér

22. oktober 2015

MorTil3+

Kan helt klart nikke genkendende til deres travlhed. Mit vand gik en torsdag og blev først sat i gang om søndagen da der var for travlt på fødeafd. Og en jm studerende der gik i panik da jeg besvimede (hun var alene inde hos mig)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.