Vil også sige at hvis det er noget nyt, skulle du få tjekket ører.
min dreng fra 25/2 (termin 4/3) gør det samme, det er bare desværre ikke nyt, jeg kører på 8 mdr uden søvn.....
jeg kan heller ikke rigtig få ham til at spise grød/mos - han VIL SELV, og har endelig fået lært at tygge så han kan få brød osv. Men vil ikke have jeg mader ham, desværre har han men han endnu ikke motorikken til at få maden ind i munden selv. Og vælling vil han heller ikke, så det er svært at gøre ham ordentlig mæt. Så derfor er han naturligvis sulten om natten.
Der ligger et spring lige her omkring - de siger det er terminsdatoen der tæller, men jeg er noget i tvivl for min dreng er krop umulig for tiden...:
Iagttage, sammenligne og klassificere
Det næste spring er “en verden af kategorier”. Dit barn skal lære, at en stor hund er forskellig fra en hest. Og at en sort- og hvidplettet kat ikke er en ko. For at han kan lære dette, skal der kigges på og sammenlignes en masse ting, og han vil elske at tage med dig på opdagelse i den vide verden i denne periode.
Husk: Den første fase (den irritable periode) af dette spring i verden af kategorier er aldersrelateret og forudsigelig, og begynder i omkring 34. uge. De fleste børn begynder anden fase af springet i 37. uge (se definitionen af “Spring” i Vidunderlige Uger ABC). Den indledende opfattelse af kategoriernes verden sætter gang i en udvikling af en lang række globale koncepter som f.eks. “dyr”. Dog bliver de første kategorier erhvervet gennem korrigerende feedback, forsøg og fejlslagne eksperimenter i at sammenligne ting og lære kategoriernes ligheder og forskelle. Konsekvensen er, at der måske er mange uger og endda måneder mellem to babyer, der lærer dette specifikke koncept. Evner og aktiviteter bliver nævnt i denne app i den tidligst mulige alder, de kan vise sig, så du kan følge og genkende dem. (De kan være elementære først). På den måde kan du respondere på og gøre dit barns udvikling lettere.
Anmeld
Citér