Panisk over at skulle tørre sig selv, what to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.466 visninger
16 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. oktober 2015

Loa

Isabella på 5 år har aldrig været super begejstret for at tørre sig selv efter hun har tisset, men har dog gjort det. (Hun siger det er fordi hun ikke gider vaske hænder &nbsp

Men nu, lige pludselig, er hun panisk for at gøre det. Vi havde en episode i går hvor hun har tisset (og hun holder sig normalt læææænge - formodentlig for at undgå at tørre sig) og beder mig om at tørre hende. Jeg siger hun godt kan selv, og hun går helt bananas. Først sur, derefter ked og hysterisk. Græder som pisket og kommer med 1.000 dårlige undskyldninger.
Længe efter gør hun det endelig selv, men i stedet for at tørre sig almindeligt, lægger hun papiret ned mellem benene og slår sig selv (formodentlig i frustration over at skulle gøre det selv - men alligevel )

Det piner mig SÅ meget at se hende sidde der og græde sine små øjne ud, men samtidig bør jeg vel heller ikke tørre hende når hun er 5 år?  Hendes far mener bestemt IKKE at vi skal hjælpe hende, og mener bare hun er doven... Jeg synes dog alligevel at det virker som om der vitterligt er noget inde i hovedet på hende, der gør at det er svært for hende, med den reaktion hun kommer med.

Gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2015

Anonym

Loa skriver:

Isabella på 5 år har aldrig været super begejstret for at tørre sig selv efter hun har tisset, men har dog gjort det. (Hun siger det er fordi hun ikke gider vaske hænder &nbsp

Men nu, lige pludselig, er hun panisk for at gøre det. Vi havde en episode i går hvor hun har tisset (og hun holder sig normalt læææænge - formodentlig for at undgå at tørre sig) og beder mig om at tørre hende. Jeg siger hun godt kan selv, og hun går helt bananas. Først sur, derefter ked og hysterisk. Græder som pisket og kommer med 1.000 dårlige undskyldninger.
Længe efter gør hun det endelig selv, men i stedet for at tørre sig almindeligt, lægger hun papiret ned mellem benene og slår sig selv (formodentlig i frustration over at skulle gøre det selv - men alligevel )

Det piner mig SÅ meget at se hende sidde der og græde sine små øjne ud, men samtidig bør jeg vel heller ikke tørre hende når hun er 5 år?  Hendes far mener bestemt IKKE at vi skal hjælpe hende, og mener bare hun er doven... Jeg synes dog alligevel at det virker som om der vitterligt er noget inde i hovedet på hende, der gør at det er svært for hende, med den reaktion hun kommer med.

Gode råd?

Hej

Det lyder virkelig ikke godt. Har du fået undersøgt om hun har ondt? Evt. Blærebetændelse, svamp eller lign.?

evt. Tal med hende om, hvorfor hun ikke vil have det? Jeg tænker der er noget hun ikke kan forklare og derfor udtrykker sig hysterisk.

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Loa

Anonym skriver:

Hej

Det lyder virkelig ikke godt. Har du fået undersøgt om hun har ondt? Evt. Blærebetændelse, svamp eller lign.?

evt. Tal med hende om, hvorfor hun ikke vil have det? Jeg tænker der er noget hun ikke kan forklare og derfor udtrykker sig hysterisk.

Hun siger:

1. hendes fingre kan ikke tåle det - de kan kun tåle vand.

2. det er nemmere at få os til det ( )

HVIS vi så endelig har tørt hende, så ændrer humøret sig med det samme - og så er der intet i vejen.

Jeg synes nu ikke det virker som om hun har ondt - hun siger at i børnehaven får hun de voksne til det - så jeg synes virkelig det lyder psykisk.... (Hvis man kan kalde det det...)

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Bshizzle

Nu skriver du at det er fordi hun ikke vil vaske hænder? 

- Evt prøv og sætte en pakke vådservietter ved vasken?  

Hvad gør hun når hun ik er hjemme og i forældre ik er hos hende? 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Julemusen

Det lyder i mit hoved som en temperament sag! Min nevø ville fx ikke vaske hår i en længere periode. Han kunne gå helt i kulkælderen når han fik at vide at han skulle i bad for så skulle han jo også have vasket hår. Han var 6 år. Min niece ville i en periode ikke bære sin tallerken af bordet og skabte sig som jeg ved ikke hvad. Forældrene holdte fast i at de sku hun også måtte hun altså bare skabe sig den time bagefter som hun nu gjorde. Det tog nogle måneder før hun præsterede at tage sin tallerken af uden at gøre det til en konflikt.

Hvis jeg var jet ville jeg, alt efter temperament, bare holde fast i at hun skal tørre sig selv og skal vaske fingre. Og så må hun skabe sig. Og vasker hun ikke fingre inden i spiser til aften? Det gør vi her og det bryder sammenhængen mellem fingervaskeriet og toiletbesøget. 

Ellers ville jeg lave en pointtavle  hvor hun for hvert toiletbesøget har tørret sig uden brok får en stjerne. Efter hver 10. stjerner kan hun få fx en slikkepind/sodavandsis. Efter 50 en gave.

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Carina:-)

Lille pige altså 

Det gør helt ondt at læse ,så kan godt forstå du som hendes mor er ked af det.

Jeg har ingen gode råd ,men ville ringe til sp for at bede om hjælp 

Synes ikke det lyder som "alm" hysteri også fordi hun er 5 og dermed kan kommunikere.

Men tænker ( uden at vide det) at måske det er en fobi af en art eller en tvangstanke og at I skal have lidt proff øjne på . 

For det der med at hun nærmest stod og slog sig selv og er helt lettet bagefter det er overstået får mig til at tænke at det ikke bare er pige nykker . 

Har du snakket med børnehaven? 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Chellie

Ville det være en ide, at gøre det til en regel, at hun skal vaske fingre, ligemeget hvem, der har tørret hende? Så er dét i hvert fald pillet væk som mulig faktor? Og hvad siger børnehaven? Jeg tænker også, det nok er en temperaments-ting, men jeg har ikke børn endnu, så jeg skal ikke gøre mig for klog?

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Ciss

Hvis det er sådan, at de voksne i børnehaven tørrer hende, så tror jeg, I bliver nødt til at tage en snak med dem, så I får koordineret jer, så det bliver ens ude og hjemme. Hvis hun er vant til, at de voksne i børnehaven bare gør det, er det helt sikkert også vanskeligere for hende at forstå og akseptere, at de voksne hjemme ikke vil have det på den måde.

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Loa

Carina:-) skriver:

Lille pige altså 

Det gør helt ondt at læse ,så kan godt forstå du som hendes mor er ked af det.

Jeg har ingen gode råd ,men ville ringe til sp for at bede om hjælp 

Synes ikke det lyder som "alm" hysteri også fordi hun er 5 og dermed kan kommunikere.

Men tænker ( uden at vide det) at måske det er en fobi af en art eller en tvangstanke og at I skal have lidt proff øjne på . 

For det der med at hun nærmest stod og slog sig selv og er helt lettet bagefter det er overstået får mig til at tænke at det ikke bare er pige nykker . 

Har du snakket med børnehaven? 

Det var lige præcis den der med at hun slog sig selv i skridtet jeg virkelig undrede mig over og tænkte at jeg ikke brød mig om at se.

Det må jo heller ikke være sjovt for hende når hun ligefrem slår sig selv i frustration

Men ved vitterligt ikke om det "bare" er hysteri, for i dag har hun tørret sig selv uden problemer samt vasket hænder 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Mor i Aarhus

Loa skriver:

Gode råd?

Det lyder virkelig ikke rart. 

Vi har lavet en uanset-hvem-der-har-tørret-skal-basse-også-selv-vaske-hænder-regel og det har sammen med "sjov" sæbe hjulpet. Sjov sæbe består af et styks kokos-sæbe, og to stykker fra Badeanstalten i flotte farver og mønstre på et fad. Nu hygger hun med at vaske hænder og de bliver godt sæbet ind og duftet til. En træls toilet situation er nu skiftet ud med en hyggestund. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.