Når Mor mister modet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

577 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. oktober 2015

Anonym trådstarter

Jeg har forandret mig meget de sidste par år, fordi en kronisk sygdom tapper mig for energi og overskud. Jeg er ikke særligt ramt af sygdommen, arbejder fuldtid, men har brug for meget hvile og er blevet mere indadvendt med kolossalt behov for ro og forudsigelighed. 

Det er frygteligt svært for mig at tackle det, jeg nok tidligere ville opfatte som små bump på vejen. Min voksne datter har knas i sit parforhold, og i stedet for at støtte hende ved at bevare overblikket og indgyde hende mod, bliver jeg så berørt af det, at jeg græder og bekymrer mig på hendes vegne. Nu har min mand så ladet en bombe falde: Han er led og ked af det job, han har haft i mange år, og vil søge noget andet. Jeg kan tydeligt se, høre og mærke, at nu, hvor han har sat ord på det, er han trængt og virkelig ked af det. Indtil nu har han holdt facaden og bidt tingene i sig, men nu er han virkelig ked, mut og vred. 

Jeg har ondt af ham og kan godt se, han har brug for at finde noget nyt. Men inderst inde er jeg også så vred på ham, fordi han giver mig bekymringer og skaber utryghed. Det er ikke spor fair af mig, men jeg HAR ikke mere at give af, og jeg VIL bare have ro og tryghed i mit liv. Det har altid været mig, der havde overblikket herhjemme og som fandt overskud og ressourcer til at sprede optimisme og kampånd. Nu føler jeg, at min mand og børnene bare tager og tager og tager uden at se på mig, at jeg ikke har flere kræfter og ikke kan give dem den omsorg og opbakning, jeg altid har leveret. Og det er jo ikke hverken min datters eller min mands skyld, at de har det svært lige nu. Men jeg BLIVER vred og modløs, og jeg bekymrer mig uafbrudt og har ondt af mig selv. 

Hvordan overlever man at gå fra at være klippen, der holder alting sammen, til at være svag og ude af stand til at indgyde mod og skabe overblik? Jeg har mest lyst til at gemme mig under dynen og føler slet ikke, der er noget at glæde sig over og glæde sig til. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg tænker, at du ikke kan gøre andet end at være ærlig om hvordan du har det. Pas på dig selv og lad være at yde mere end du kan lige nu. Så er der andre der må tage over. Har desværre ingen gyldne råd. Men har før oplevet kvinder som har ydet en masse igennem årernes løb som så bliver meget skuffede når de selv har brug for omsorg og ikke får særlig meget igen af det de har givet ud.

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Loa

Årh jeg ville ønske jeg havde svaret til dig, men ville bare ikke gå uden at fortælle at du var hørt.

Synes det er super flot du siger det højt og ønsker at få hjælp, inden det bliver for meget for dig.
Ingen er supermennesker, så selvfølgelig kan du heller ikke bære din families byrder på dine skuldre gennem hele livet

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har forandret mig meget de sidste par år, fordi en kronisk sygdom tapper mig for energi og overskud. Jeg er ikke særligt ramt af sygdommen, arbejder fuldtid, men har brug for meget hvile og er blevet mere indadvendt med kolossalt behov for ro og forudsigelighed. 

Det er frygteligt svært for mig at tackle det, jeg nok tidligere ville opfatte som små bump på vejen. Min voksne datter har knas i sit parforhold, og i stedet for at støtte hende ved at bevare overblikket og indgyde hende mod, bliver jeg så berørt af det, at jeg græder og bekymrer mig på hendes vegne. Nu har min mand så ladet en bombe falde: Han er led og ked af det job, han har haft i mange år, og vil søge noget andet. Jeg kan tydeligt se, høre og mærke, at nu, hvor han har sat ord på det, er han trængt og virkelig ked af det. Indtil nu har han holdt facaden og bidt tingene i sig, men nu er han virkelig ked, mut og vred. 

Jeg har ondt af ham og kan godt se, han har brug for at finde noget nyt. Men inderst inde er jeg også så vred på ham, fordi han giver mig bekymringer og skaber utryghed. Det er ikke spor fair af mig, men jeg HAR ikke mere at give af, og jeg VIL bare have ro og tryghed i mit liv. Det har altid været mig, der havde overblikket herhjemme og som fandt overskud og ressourcer til at sprede optimisme og kampånd. Nu føler jeg, at min mand og børnene bare tager og tager og tager uden at se på mig, at jeg ikke har flere kræfter og ikke kan give dem den omsorg og opbakning, jeg altid har leveret. Og det er jo ikke hverken min datters eller min mands skyld, at de har det svært lige nu. Men jeg BLIVER vred og modløs, og jeg bekymrer mig uafbrudt og har ondt af mig selv. 

Hvordan overlever man at gå fra at være klippen, der holder alting sammen, til at være svag og ude af stand til at indgyde mod og skabe overblik? Jeg har mest lyst til at gemme mig under dynen og føler slet ikke, der er noget at glæde sig over og glæde sig til. 

Hvor kan jeg bare sætte mig ind i det du beskriver. Kæmpe kram herfra. Døjer selv med kroniske smerter, og havde før et mega stort overskud og overblik. Ting som er erstattet af helt andre ting. Kender ikke løsningen. Men kram til dig

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Anonymor10

Anonym skriver:

Jeg tænker meget om du har meldt ud hvordan du har det? Jeg kender det lidt fra den anden side, hvor min mor virkelig giver alt af sig selv både hjemme og på job. Og hun føler det er hendes lod at gøre. Helt få, få gange har hun meldt ud at hun an hun ikke mere og der er ikke noget hun kan gøre for mig i en situation, selv om det går hende rigtigt meget på og hun ville ønske hun kunne hjælpe. Jeg tror du skal gøre det samme i forhold til din datter. Fortælle hende at du naturligvis altid vil støtte hende, at du ville ønske du kunne ordne det for hende, men at hun er nødt til selv at komme igennem situationen. For det er hun jo. Og at du bekymrer dig meget, men at du også er nødt til at lægge det lidt fra dig indimellem fordi det dræner dig for din sidste energi. Nogle gange kan vi andre faktisk finde styrken i de situationer, også styrke vi slet ikke vidste vi havde  Men du er nødt til at melde ud hvordan du har det overfor din mand og datter. Bare fortæl det du skriver her, så tror jeg de vil forstå.

Jeg tror mange mødre kæmper med dårlig samvittighed og en ansvarsfølelse som nogle gange er helt ude af proportioner. Og vi kan jo ikke redde hele verden, selv om vi gerne vil... Og det er jo helt naturligt at din sygdom påvirker dig meget. Det er der slet ikke noget at sige til.

Måske kan du også finde noget der giver dig energi? En særlig hobby eller noget du nogle gange kan gøre, selv om det måske er sjældent. Et pusterum er virkelig vigtigt. Måske gå på restaurant en sjælden gang eller noget andet du kan se frem til. Noget helt andet, enten me din datter eller mand eller noget alene. Bare noget som DU godt kan lide 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.