Udskudt PB pga. fremtidigt huskøb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Altså 500.000 er mange penge - men hvad kan I låne uden baby ? Og kan i realistisk købe noget i jeres område i en stand I kan vedligeholde ? Eller går i efter et håndværkertilbud og har hænderne skruet ordentligt på ?

Vil I få job indenfor det offentlige hvor jeres løn er mere eller mindre fastsat - eller i det private hvor det mere er op til jer selv at få forhandlet det ind i er værd ? 

Jeg ville måske overveje at udskyde tanken om hus til senere hvis I skal ud i det private arbejdsmarked ... Her er der god chance for at I kan stige i løn efter evne og ikke anciennitet - og dermed vil i kunne låne mere om fx 5 år end i kan nu ...

Hvis I derimod bliver uddannet til det offentlige så overvej om i behøver eget hus - find ud af om i reelt kan vente med barn til længe efter huskøb  ...

Jeg selv læser til sygeplejeske og min kæreste lærer, så vi ender begge indenfor det offentlige når vi er færdige. Vi ville ikke være bange for at renovere lidt, men er nok ikke klar til det helt store gennemrenotvering. Vi vil rigtigt gerne bo i hus og det kribler i mine grønne fingre for at få have  Tror vi vil kunne låne omkring 2,3-2,4, men er ikke helt sikker. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2015

Anonym trådstarter

AnjaB skriver:

Et hus gør jo ikke en mere lykkelig og helt ærligt er nyt hus og baby en dårlig kombination, taler af erfaring. Hvorfor ikke få det første barn og bo i lejlighed det er der jo mange der gør. Så skal I bare have fokus på jer selv og baby, der er ikke græs der skal slås. hæk der skal klippes, ture til genbrugen, vindue der skal skiftes repereres, andet der lige skal laves inden der fungerer optimalt, bare jer og baby og bare rolig i skal nok blive udfordret nok 

Når I så får gjort uddannelser færdige kan I pludselig låne et helt andet beløb, finde drømmehuset og få barn nummer to der

pøj pøj 

Det lyder meget rigtigt Tilgengæld tror jeg heller ikke jeg vil kunne overskue at renovere, skifte køkken og slibe gulve med en lille en' på armen 

Anmeld Citér

13. oktober 2015

Anonym trådstarter

SMC skriver:

1. Der kommer nye regler pr. 1/11, der betyder at man ikke længere kan låne til udbetalingen. (Bare sådan til generel trist info) 

2. Har I prøvet at være i en anden bank? 

Held og lykke med det hele

Ja det har jeg godt læst, men vi har sparet godt op og har næsten til udbetalingen  

Vi har været i nogle forskellige banker og de siger alle sammen det samme  

Anmeld Citér

13. oktober 2015

maak

Hvis de 500.000 ekstra i lån gør, at i sidder for stramt i det til at have råd til et barn er det måske heller ikke så fedt? Det koster jo at have børn (på sigt) og hvis i sidder i et hus med for mange udgifter til, at i kan gøre det i vil, så er det måske bedre at finde noget billigere eller noget leje?

Og ellers ja, så må i jo vente med PB til der er "råd til det".

Anmeld Citér

13. oktober 2015

Augustmama

alt afhængig af hvor dyrt huset er. så den nye regel pr. 1/11 hedder at man skal have 5% af husets værdi til udbetaling. :-) 
vi skal købe hus til 1,400.000kr og vi kan først købe når vi har 70.000 kr. fordi det er 5% at huset.  

Anmeld Citér

13. oktober 2015

Sophie90

Anonym skriver:

Jeg har et rigtigt stort dilemma som jeg har gået og tumlet med i lang tid nu. Min kæreste og jeg skulle begynde PB sidste sommer og var begge to meget begejstrede og glædede os rigtigt, rigtigt meget. Efter en tur i banken får vi fortalt at "de selvfølgelig ikke vil holde os tilbage mht. at få børn nu, men at vores rådighedsbeløb naturligvis vil stige hvis der kommer et barn ind i billedet." Det gjorde at vi følte os nødsaget til at droppe PB da vi fik at vide vi vil kunne låne 500.000(!!!) minere med et barn. Vi kan i forvejen ikke låne det helt store så 500.000 er rigtigt mange penge for os. Vi kan ikke låne til hus før vi er færdiguddannede om lidt over et år og PB kan jo derfor ikke begynde før det. Derudover vil jeg ikke starte nyt arbejde om en måned efter komme og fortælle jeg er gravid. Problemet er at jeg ikke kan få hverken PB eller min skrukhed ud af hovedet. Har gået med det i lidt over et år nu og det driver mig til vanvid! Ved virkeligt ikke hvad vi skal gøre for der er lang tid til PB kan påbegyndes! 

Vi bor i et hus vi lejer af min kærestes arbejdsplads (en tjenestebolig). Vi er rigtig glade for det, og føler vi kan skabe en god ramme for en børnefamilie her. 150 m2 Have, 200 m2 hus (5 vær.) til ca. 4500 om måneden inkl. Varme og vand. Selvfølgelig er der dårlige ting ved det (hvis han mister job, mister vi bolig, men det er der heldigvis INGEN udsigter til). 

Det betyder absolut intet for os at vi ikke ejer det, vi er bare glade for at der er håndværkere tilknyttet godset, der renovere alt hvad der går noget i stykker! 

Overvej en ekstra gang om i ønsker huset mere end baby, lige nu.. I kan altid købe hus på et senere tidspunkt  det kan godt betale sig at leje huse, og der er mange skønne huse til leje! 

Anmeld Citér

13. oktober 2015

Tøs85

Anonym skriver:

Jeg har et rigtigt stort dilemma som jeg har gået og tumlet med i lang tid nu. Min kæreste og jeg skulle begynde PB sidste sommer og var begge to meget begejstrede og glædede os rigtigt, rigtigt meget. Efter en tur i banken får vi fortalt at "de selvfølgelig ikke vil holde os tilbage mht. at få børn nu, men at vores rådighedsbeløb naturligvis vil stige hvis der kommer et barn ind i billedet." Det gjorde at vi følte os nødsaget til at droppe PB da vi fik at vide vi vil kunne låne 500.000(!!!) minere med et barn. Vi kan i forvejen ikke låne det helt store så 500.000 er rigtigt mange penge for os. Vi kan ikke låne til hus før vi er færdiguddannede om lidt over et år og PB kan jo derfor ikke begynde før det. Derudover vil jeg ikke starte nyt arbejde om en måned efter komme og fortælle jeg er gravid. Problemet er at jeg ikke kan få hverken PB eller min skrukhed ud af hovedet. Har gået med det i lidt over et år nu og det driver mig til vanvid! Ved virkeligt ikke hvad vi skal gøre for der er lang tid til PB kan påbegyndes! 

Jeg ville vente lidt med PB men være gravid når i skal låne hus.. I behøver jo ikke sige til banken at i venter jer til den tid.. 

Synes i øvrigt banker er SÅ strenge og urealistiske mht at man skal have en kæmpe rådighedsbeløb med børn!

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Miss BananaHammock

Jeg kan godt forstå, at du er i syv sind... for der er så mange faktorer, der spiller ind. Jeg kan ikke rigtig komme med et godt råd, men jeg kan fortælle vores historie! 

Vi begyndte PB, da vi boede til leje. På et tidspunkt ville vi gerne videre og eje vores eget hus, og da vi stadig ikke var gravide, og skulle starte i behandling, valgte vi et middelstort hus, hvor vi kunne se os selv bo, også hvis vi ikke kunne få børn. Lykken ville os dog, at vi 2 år efter fik vores første barn. Huset var stadig fint.

På et tidspunkt gik vi i gang med at forsøge at få en lillebror eller søster, og der skete det, at vi blev gravide med tvillinger. Og så var huset for lille. Det er så resulteret i, at vi har solgt og købt, med 3 børn under 3 år, og det hus vi har købt, er et større renoverings projekt. (Bevist valg, da det giver meget mere for pengene.) Det er pisse hårdt, selvom vi hyrer håndværker til at gøre meget af arbejdet.

Vi skal nok klare det - men hvor ville jeg ønske, at vi havde haft mere ro mens ungerne er helt små. Enten ved at blive i leje, eller at have købt inden vi fik børn. 

Når det så er sagt, så er det jo skide svært at vide, hvordan fremtiden ser ud, og man kan aldrig planlægge det der med børn. Findes der nogensiden det helt rigtige tidspunkt?! Det tror jeg ikke, men huset er selvfølgelig en håndgribelig prioritering. 

Det eneste jeg vil råde jer til, er at være 100% sikre på det i gør. Fordi vi pludselig skulle sælge efter kun 5 år, var det ikke en god forretning, og vi endte med at tabe penge på første hus.  

Pøj pøj med det hele. 

Anmeld Citér

2. november 2015

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Af erfaring vil jeg anbefale at købe huset før børnene kommer,da bankerne har meget høje krav til rådighedsbeløb når der er børn i familien.

Der ud over vil jeg anbefale at købe det størrelse hus der passer til ens planer for hvor mange børn man vil have.

Vi købte et hus med 2 værelser med 2 børn,og pludselig havde vi 4 børn og det blev altså dødsstødet på vores forhold,da der ikke var finanser til at købe nyt hus med 5 værelser.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.