Sodavand og slik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2015

hmg86

Hvis man skal følge alle de "regler" der er for gravide, bliver graviditeten et helvede.. første gang jeg var gravid skar jeg også alt muligt væk og det gik alligevel galt.. denne gang har jeg ladet mig selv nyde at være gravid. Har spist fornuftigt og holdt mig aktiv, men har også spist usundt, sødt og drukket cola... vælg de "regler" du vil overholde, altså dem du føler er vigtigst.. og så ellers husk vitaminer og at nyde det.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2015

Molka

Janey skriver:

Sund og varieret kost er selvfølgelig det bedste, men jeg er nu ikke helt enig med din liste over potentielt skadelige stoffer (men har nu også kun lidt viden på området uden overhovedet at være ekspert)

Måske kender jeg ikke nok til parabener, men jeg har aldrig hørt om dem anvendt som konserveringsmidler i fødevarer. Jeg kiggede lige hurtigt på nogle få ingredienslister på haribo's hjemmeside, da det lige var dem, jeg kom først i tanke om og her fandt jeg kun sorbinsyre anvendt som konserveringsmidler.

Titandioxid er ikke tilladt som overfladebehandlingsmiddel i EU, men kun som farvestof, så vil man undgå dette stof, kan man bare lade være med at spise hvid slik. Omkring at det måske kan være skadeligt har jeg hørt for nylig, at man er begyndt at mistænke det for potentielt at kunne være skadeligt ved indånding, da stoffet kan indeholde nano-partikler, der kan sætte sig i lungevævet men da man ikke indånder det, når man spiser slik, skulle det efter hvad jeg har hørt ikke være skadeligt at spise. 

Om sødestoffer er potentielt skadelige, tror jeg er et holdningsspørgsmål, da der ikke findes forskning, der entydigt viser det ene eller det andet. Der er dog et studie, der viser, at aspartame kan give en minimalt forøget risiko for at føde for tidligt, hvis man allerede er i risikogruppen for at føde for tidligt, men der er også studier, der viser det modsatte.

Så kan jeg anbefale dig at undersøge det lidt nærmere - det gør jeg selv, inden jeg stiller spørgsmålstegn ved andres oplysninger.

Parabener i konfekture er old news og blev bl.a. omtalt, dengang DR kørte programserien "Mission Baby". Da jeg ikke har tid til omfattende googling, vil jeg nøjes med at henvise til det første link, der kommer frem: http://samvirke.dk/mad/brevkasse/hvordan-undgaas-parabener-mad.html 

Mht. titaniumdioxid så var det faktisk nanopartiklerne, jeg tænkte på. Personligt foretrækker jeg ikke at spise noget, hvor partiklerne pga. deres størrelse er skadelige ved indånding. I øvrigt hjælper det ikke at undgå hvidt slik, hvis man vil gå udenom nano: http://videnskab.dk/krop-sundhed/laserteknik-skal-afslore-skader-nanopartikler-i-lakrids-hjertet-0 

Jeg er i øvrigt enig i, at det er et holdningsspørgsmål om man tror på, at sødestoffer er skadelige. Jeg kender ganske godt det omtalte studie af aspartam og er enig i, at der ikke er noget endegyldigt bevis for det ene eller det andet - sådan er det jo med rigtig mange af de ting, man anbefaler gravide at undgå af forsigtighedshensyn. Men nu skriver jeg jo også "potentielt" skadelige - hvilket kan (og skal) forstås således, at det både omfatter ting, som potentielt kan skade og noget, som potentielt kan vise sig at være skadeligt.

Anmeld Citér

9. oktober 2015

S*DD

Tilde1988 skriver:

Undskyld jeg bombardere jer sådan med alt muligt.

Hvad spiser/drikker i af slik, Chips og sodavand?

Har helt vildt lyst til en kold cola, er kun 4 uger henne, så er sån lidt skeptisk  Hvis i forstår.

Intet da jeg har graviditet sukkersyge. Som kan komme af dårlig livsstil under graviditeten. 

Men altså selvfølgelig må du spise og drikke det. Alt med måde

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Hectar

I min første graviditet kastede jeg rigtig meget op og havde ingen lyst til noget som helst. Pga dehydrering var jeg indlagt en del til væskebehandling og der fik jeg direkte at vide at jeg ikke måtte drikke almindeligt vand, da der simpelthen ikke var nogen form for næring i det. Derimod måtte jeg drikke stærk saftevand (som kvalmen ikke tillod), æblejuice eller sodavand med sukker - intet andet. Omdøbte Faxe Kondi til kvalmevand, fordi det hjalp så godt. 

Efter den oplevelse har jeg fået et helt andet syn på det at være gravid. Så uanset om man er plaget af kvalme eller ej, mener jeg at man skal spise og drikke det man har lyst til. Jeg tvivler på at lægerne vil anbefale noget så voldsomt som det kun at måtte drikke sodavand, hvis det var direkte skadeligt for barnet. Hvis man har en normal og ukompliceret graviditet skal man måske moderere indtaget af usunde sager lidt. 

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Katafalk skriver:

I min første graviditet kastede jeg rigtig meget op og havde ingen lyst til noget som helst. Pga dehydrering var jeg indlagt en del til væskebehandling og der fik jeg direkte at vide at jeg ikke måtte drikke almindeligt vand, da der simpelthen ikke var nogen form for næring i det. Derimod måtte jeg drikke stærk saftevand (som kvalmen ikke tillod), æblejuice eller sodavand med sukker - intet andet. Omdøbte Faxe Kondi til kvalmevand, fordi det hjalp så godt. 

Efter den oplevelse har jeg fået et helt andet syn på det at være gravid. Så uanset om man er plaget af kvalme eller ej, mener jeg at man skal spise og drikke det man har lyst til. Jeg tvivler på at lægerne vil anbefale noget så voldsomt som det kun at måtte drikke sodavand, hvis det var direkte skadeligt for barnet. Hvis man har en normal og ukompliceret graviditet skal man måske moderere indtaget af usunde sager lidt. 

Jeg oplevede det samme - var meget overrasket over at jeg fik rådet om at drikke sodavand

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Krydserfingre

Undlsyld hvis det lyder "hårdt", men helt ærligt... Om du må tage en cola? Er det dit spørgsmål? Ja det må du gerne. 

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Så kan jeg anbefale dig at undersøge det lidt nærmere - det gør jeg selv, inden jeg stiller spørgsmålstegn ved andres oplysninger. 

Parabener i konfekture er old news og blev bl.a. omtalt, dengang DR kørte programserien "Mission Baby". Da jeg ikke har tid til omfattende googling, vil jeg nøjes med at henvise til det første link, der kommer frem: http://samvirke.dk/mad/brevkasse/hvordan-undgaas-parabener-mad.html 

Mht. titaniumdioxid så var det faktisk nanopartiklerne, jeg tænkte på. Personligt foretrækker jeg ikke at spise noget, hvor partiklerne pga. deres størrelse er skadelige ved indånding. I øvrigt hjælper det ikke at undgå hvidt slik, hvis man vil gå udenom nano: http://videnskab.dk/krop-sundhed/laserteknik-skal-afslore-skader-nanopartikler-i-lakrids-hjertet-0 

Jeg er i øvrigt enig i, at det er et holdningsspørgsmål om man tror på, at sødestoffer er skadelige. Jeg kender ganske godt det omtalte studie af aspartam og er enig i, at der ikke er noget endegyldigt bevis for det ene eller det andet - sådan er det jo med rigtig mange af de ting, man anbefaler gravide at undgå af forsigtighedshensyn. Men nu skriver jeg jo også "potentielt" skadelige - hvilket kan (og skal) forstås således, at det både omfatter ting, som potentielt kan skade og noget, som potentielt kan vise sig at være skadeligt.

Det var nu ikke for at stille spørgsmålstegn ved dine oplysninger omkring parabener. Det var såmænd bare en konstatering af, at jeg aldrig havde hørt om det, og selv om det måske er old news for dig, tror jeg ikke, at jeg kender nogen, der vidste det, og jeg har heller ikke set det program du henviser til. Jeg har læst dit link og er blevet klogere på, at benzosyrer kan være parabener, hvilket jeg ikke vidste, men ifølge "eksperten" i dit link skulle de ikke være skadelige i kosten.

Nu skrev jeg, at man kunne undgå hvid slik, fordi du nævnte titandioxid og ikke vegetabilsk kul og lige titandioxid har jeg lært en del om fra min kollega, der er sikkerhedsrepræsentant og har fået undervisning i bl.a. dette stof. Derfor ved jeg også fra hende, at titandioxid kan fremstilles uden nanopartikler, men man kan selvfølgelig ikke se på en fødevare, om den titandioxid, der er i, indeholder nano-partikler eller ej. 

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Tøs85

Tilde1988 skriver:

Undskyld jeg bombardere jer sådan med alt muligt.

Hvad spiser/drikker i af slik, Chips og sodavand?

Har helt vildt lyst til en kold cola, er kun 4 uger henne, så er sån lidt skeptisk  Hvis i forstår.

Spiser og drikker det hele! Dog sagde jordemoderen at jeg kun må drikke 2 glas cola og det er hvis jeg ikke drikker kaffe.. Men nogle gange drikker jeg mere og andre gange mindre..

mit motto er alt med måde..

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Mullesmith

Tilde1988 skriver:

At fosteret bliver sygt eller sån noget  Er første gangs gravid så googler alt 

Jeg drikker både light og alm sodavand hvis jeg har lyst men har heldigvis mest lyst til kold vand.  Drik du bare en cola det er det ingen der tager skade af. 

Anmeld Citér

14. oktober 2015

Sandratoft

Tilde1988 skriver:

At fosteret bliver sygt eller sån noget  Er første gangs gravid så googler alt 

jeg spiste hvad der passede mig de første 5 måneder havde jeg meget kvalme, så nogen gange fik jeg faktisk slik til aftemsmad, fordi det var det eneste jeg havde lyst til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.