Janey skriver:
Sund og varieret kost er selvfølgelig det bedste, men jeg er nu ikke helt enig med din liste over potentielt skadelige stoffer (men har nu også kun lidt viden på området uden overhovedet at være ekspert)
Måske kender jeg ikke nok til parabener, men jeg har aldrig hørt om dem anvendt som konserveringsmidler i fødevarer. Jeg kiggede lige hurtigt på nogle få ingredienslister på haribo's hjemmeside, da det lige var dem, jeg kom først i tanke om og her fandt jeg kun sorbinsyre anvendt som konserveringsmidler.
Titandioxid er ikke tilladt som overfladebehandlingsmiddel i EU, men kun som farvestof, så vil man undgå dette stof, kan man bare lade være med at spise hvid slik. Omkring at det måske kan være skadeligt har jeg hørt for nylig, at man er begyndt at mistænke det for potentielt at kunne være skadeligt ved indånding, da stoffet kan indeholde nano-partikler, der kan sætte sig i lungevævet men da man ikke indånder det, når man spiser slik, skulle det efter hvad jeg har hørt ikke være skadeligt at spise.
Om sødestoffer er potentielt skadelige, tror jeg er et holdningsspørgsmål, da der ikke findes forskning, der entydigt viser det ene eller det andet. Der er dog et studie, der viser, at aspartame kan give en minimalt forøget risiko for at føde for tidligt, hvis man allerede er i risikogruppen for at føde for tidligt, men der er også studier, der viser det modsatte.
Så kan jeg anbefale dig at undersøge det lidt nærmere - det gør jeg selv, inden jeg stiller spørgsmålstegn ved andres oplysninger.
Parabener i konfekture er old news og blev bl.a. omtalt, dengang DR kørte programserien "Mission Baby". Da jeg ikke har tid til omfattende googling, vil jeg nøjes med at henvise til det første link, der kommer frem: http://samvirke.dk/mad/brevkasse/hvordan-undgaas-parabener-mad.html
Mht. titaniumdioxid så var det faktisk nanopartiklerne, jeg tænkte på. Personligt foretrækker jeg ikke at spise noget, hvor partiklerne pga. deres størrelse er skadelige ved indånding. I øvrigt hjælper det ikke at undgå hvidt slik, hvis man vil gå udenom nano: http://videnskab.dk/krop-sundhed/laserteknik-skal-afslore-skader-nanopartikler-i-lakrids-hjertet-0
Jeg er i øvrigt enig i, at det er et holdningsspørgsmål om man tror på, at sødestoffer er skadelige. Jeg kender ganske godt det omtalte studie af aspartam og er enig i, at der ikke er noget endegyldigt bevis for det ene eller det andet - sådan er det jo med rigtig mange af de ting, man anbefaler gravide at undgå af forsigtighedshensyn. Men nu skriver jeg jo også "potentielt" skadelige - hvilket kan (og skal) forstås således, at det både omfatter ting, som potentielt kan skade og noget, som potentielt kan vise sig at være skadeligt.