Sodavand og slik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.608 visninger
19 svar
20 synes godt om
9. oktober 2015

Tilde1988

Undskyld jeg bombardere jer sådan med alt muligt.

Hvad spiser/drikker i af slik, Chips og sodavand?

Har helt vildt lyst til en kold cola, er kun 4 uger henne, så er sån lidt skeptisk  Hvis i forstår.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2015

Sprit25

Hvad er du skeptisk over?

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Tilde1988

Sprit25 skriver:

Hvad er du skeptisk over?

At fosteret bliver sygt eller sån noget  Er første gangs gravid så googler alt 

Anmeld Citér

9. oktober 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg spiser masser af slik og især chokolade og is og så drikker jeg osse cola og andre sotervand men du må ikke drikke light sotervand 

Og min baby i maven har det godt er 37+3  

Og min andet pige fejler intet 

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Molka

Hmm, det er ikke helt hen i vejret at tænke over. Der er mange potentielt skadelige tilsætningsstoffer (eller naturlige indholdsstoffer) i slik mv. Fx

- Parabener som konserveringsmiddel i slik

- Titaniumdioxid som overfladebehandling

- Store mængder cadmium i chokolade (tjek DR's Madmagasinet)

- Alt i light, og sødestoffer kan også være tilsat i produkter, der ikke markedsføres som "light" for at give en ekstra sød smag

Og så har fosteret jo generelt bedre af at mor stiller sin sult med rigtig mad med rigtige vitaminer og mineraler, end at hun spiser sig mæt i slik.

Men hvis jeg havde helt vildt meget lyst til en kold cola, så ville jeg nu altså drikke den - en af de rigtige med sukker og ikke hver dag. 

Ellers ville jeg generelt overveje, hvad tingene evt. kan erstattes med - jeg kan fx stille enhver trang til sodavand med et glas danskvand med en sjat økologisk saft i. Chokoladetrangen kan klares med chokoladeovertrukne mandler i stedet for ren chokolade - osv. Og så har jeg for vane at lave en kæmpe portion pandekager og fryse ned, så jeg altid kan tage et par stykker op, hvis jeg får overvældende lyst til en pose slik - oftest er kroppen helt ligeglad med, om sukkeret kommer fra Matadormix eller fra en smule syltetøj på en pandekage.

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Sprit25

Tilde1988 skriver:

Jeg drak både cola og spiste slik under graviditeten. Og min datter har det alletiders

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Sedigfor

Tilde1988 skriver:

Undskyld jeg bombardere jer sådan med alt muligt.

Hvad spiser/drikker i af slik, Chips og sodavand?

Har helt vildt lyst til en kold cola, er kun 4 uger henne, så er sån lidt skeptisk  Hvis i forstår.

Lige ud af hjertet, spiste jeg det jeg havde lyst til, alt fra masser af slik til alt for meget frugt, min datter har det super godt hun er snart seks mdr. Så har du lyst til chokolade så tag et styk ��. Sådan har jeg det hvertfald. Man er jo ikke syg eller noget fordi man er gravid, selvfølgelig skal man ikke kun spise slik og alt det søde men alt med måde ��

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Tilde1988 skriver:

Jeg spiser det samme som før jeg blev gravid. Så vidt jeg ved, så fraråder Sundhedsstyrelsen ikke direkte hverken slik, cola eller chips, men opfordrer selvfølgelig til at spise sundt og varieret. Der fraråder dog for meget cola pga. koffein-indholdet men ikke, at man slet ikke må drikke det.

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg drak cola og spiste slik. 

min datter har det fint, men det er selvf. Bedst at lade være

Anmeld Citér

9. oktober 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Molka skriver:

Hmm, det er ikke helt hen i vejret at tænke over. Der er mange potentielt skadelige tilsætningsstoffer (eller naturlige indholdsstoffer) i slik mv. Fx

- Parabener som konserveringsmiddel i slik

- Titaniumdioxid som overfladebehandling

- Store mængder cadmium i chokolade (tjek DR's Madmagasinet)

- Alt i light, og sødestoffer kan også være tilsat i produkter, der ikke markedsføres som "light" for at give en ekstra sød smag

Og så har fosteret jo generelt bedre af at mor stiller sin sult med rigtig mad med rigtige vitaminer og mineraler, end at hun spiser sig mæt i slik.

Men hvis jeg havde helt vildt meget lyst til en kold cola, så ville jeg nu altså drikke den - en af de rigtige med sukker og ikke hver dag. 

Ellers ville jeg generelt overveje, hvad tingene evt. kan erstattes med - jeg kan fx stille enhver trang til sodavand med et glas danskvand med en sjat økologisk saft i. Chokoladetrangen kan klares med chokoladeovertrukne mandler i stedet for ren chokolade - osv. Og så har jeg for vane at lave en kæmpe portion pandekager og fryse ned, så jeg altid kan tage et par stykker op, hvis jeg får overvældende lyst til en pose slik - oftest er kroppen helt ligeglad med, om sukkeret kommer fra Matadormix eller fra en smule syltetøj på en pandekage.

Sund og varieret kost er selvfølgelig det bedste, men jeg er nu ikke helt enig med din liste over potentielt skadelige stoffer (men har nu også kun lidt viden på området uden overhovedet at være ekspert)

Måske kender jeg ikke nok til parabener, men jeg har aldrig hørt om dem anvendt som konserveringsmidler i fødevarer. Jeg kiggede lige hurtigt på nogle få ingredienslister på haribo's hjemmeside, da det lige var dem, jeg kom først i tanke om og her fandt jeg kun sorbinsyre anvendt som konserveringsmidler.

Titandioxid er ikke tilladt som overfladebehandlingsmiddel i EU, men kun som farvestof, så vil man undgå dette stof, kan man bare lade være med at spise hvid slik. Omkring at det måske kan være skadeligt har jeg hørt for nylig, at man er begyndt at mistænke det for potentielt at kunne være skadeligt ved indånding, da stoffet kan indeholde nano-partikler, der kan sætte sig i lungevævet men da man ikke indånder det, når man spiser slik, skulle det efter hvad jeg har hørt ikke være skadeligt at spise. 

Om sødestoffer er potentielt skadelige, tror jeg er et holdningsspørgsmål, da der ikke findes forskning, der entydigt viser det ene eller det andet. Der er dog et studie, der viser, at aspartame kan give en minimalt forøget risiko for at føde for tidligt, hvis man allerede er i risikogruppen for at føde for tidligt, men der er også studier, der viser det modsatte.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.