Du kan jo starte med at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger. De er der af en årsag, og det er ikke for at genere de gravide, men for at passe på de ufødte børn. Jeg har fuld tillid til, at fagpersonerne er bedre til at afgøre, hvad der er forbundet med risiko, end tilfældige mødre på et internetforum.
Mht. make-up så indeholder anbefalingerne ikke noget om at undgå det helt. Men det kan være en god idé at begrænse brugen og at undgå visse indholdsstoffer (som med alle andre produkter til personlig pleje). Personligt synes jeg, det er let at nøjes med mineralmakeup og blush fra et mærke, der fokuserer på renhed og kvalitet, og jeg har kun droppet mascaraen - men hvor stort et offer, det er, kommer selvfølgelig an på, om man er vant til at bruge et tykt lag foundation.
Rødt kød kan indeholde vævscyster med toxoplasmose. Risikoen for at blive smittet med toxoplasmose fra kød, der ikke er helt gennemstegt, er nok ikke voldsomt stor, men på den anden side er det en virkelig grum ting at smitte sit barn med - Vi taler døde eller mentalt retarderede børn, kroniske infektioner og neurologiske defekter, der kan resultere i blindhed senere hen. I det perspektiv synes jeg, det er ret let bare at bede om at få bøffen gennemstegt.
Anmeld
Citér