Hvad må man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

892 visninger
15 svar
6 synes godt om
6. oktober 2015

Pige91

Hej piger 

Håber I kan hjælpe en uviden førstegangsgravid. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke ting I går op i, mht dos and donts når man er gravid. Jeg er lidt i tvivl hvor meget man skal gå op i forskellige ting. Jeg har nultolerance overfor røg, alkohol, coffein og hårfarve. 

Men må mangodt bruge makeup? Og hvad med feks røde bøffer? 

Nævngerne de ting I undgår under jeres graviditet 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2015

MortilM

Jeg stoppede promte med at ryge så snart jeg blev gravid, drak dog et glas champagne nytårsaften men har ellers ikke rørt alkohol. Drak dagligt kaffe (1-2 kopper). Makeup, creme osv blev skiftet til produkter uden parfume efterhånden som de alligevel skulle skiftes (brugte i forvejen neutral vaskepulver, sæbe, shampoo, opvaskemiddel mv.) har ikke spist rødt kød og egentlig forsøgt at holde mig til de anbefalinger jeg fik fra min læge (Sundhedsstyrelsen). Min klare holdning er nu helt sikkert at man skal tage det stille og roligt og ikke gå i spagat over "regler" for hvad man må og ikke må... Held og lykke med graviditeten!

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg har aldrig røget eller drukket kaffe, så de to ting er ikke noget, jeg har skullet skære væk, så det eneste, jeg har ændret, er at undgå alkohol og parfume. Den røde bøf spiser jeg stadig, da jeg har fået at vide, at der ikke er toxoplasmose i dansk dyrelægekontrolleret kød, men når vi får vildt, så spiser jeg kun kødet, hvis det er helt gennemstegt.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Rikke12345

Pige91 skriver:

Hej piger 

Håber I kan hjælpe en uviden førstegangsgravid. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke ting I går op i, mht dos and donts når man er gravid. Jeg er lidt i tvivl hvor meget man skal gå op i forskellige ting. Jeg har nultolerance overfor røg, alkohol, coffein og hårfarve. 

Jeg forsøger så vidt muligt at leve som før - dog med et par få undtagelser; begtænset indtag af enkelte fødevarer (blød ost, rødt kød, tun og laks), begrænset brug af skrappe rengøringsmidler (det lader jeg kæresten klare) og så vidt muligt undgår jeg parfume i vaskemiddel m.m. 

Makeup bruger jeg stadig. 

Alkohol og rygning er naturligvis helt udelukket - dog har jeg aldrig røget og har ikke drukket alkohol siden før første graviditet :-) 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Molka

Du kan jo starte med at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger. De er der af en årsag, og det er ikke for at genere de gravide, men for at passe på de ufødte børn. Jeg har fuld tillid til, at fagpersonerne er bedre til at afgøre, hvad der er forbundet med risiko, end tilfældige mødre på et internetforum.

Mht. make-up så indeholder anbefalingerne ikke noget om at undgå det helt. Men det kan være en god idé at begrænse brugen og at undgå visse indholdsstoffer (som med alle andre produkter til personlig pleje). Personligt synes jeg, det er let at nøjes med mineralmakeup og blush fra et mærke, der fokuserer på renhed og kvalitet, og jeg har kun droppet mascaraen - men hvor stort et offer, det er, kommer selvfølgelig an på, om man er vant til at bruge et tykt lag foundation.

Rødt kød kan indeholde vævscyster med toxoplasmose. Risikoen for at blive smittet med toxoplasmose fra kød, der ikke er helt gennemstegt, er nok ikke voldsomt stor, men på den anden side er det en virkelig grum ting at smitte sit barn med - Vi taler døde eller mentalt retarderede børn, kroniske infektioner og neurologiske defekter, der kan resultere i blindhed senere hen. I det perspektiv synes jeg, det er ret let bare at bede om at få bøffen gennemstegt.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Christine

Pige91 skriver:

Hej piger 

Jeg følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger når jeg er gravid. Derudover holdt jeg mig fra kødpålæg pga frygt for listeria - noget jeg er utroligt glad for den dag i dag, da det viste sig at der jo var en bølge af listeriatilfælde og det kan altså slå fosteret ihjel.

Det er jo kun 9 måneder, så hvorfor løbe en risiko 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

alenemor42

Christine skriver:

Jeg følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger når jeg er gravid. Derudover holdt jeg mig fra kødpålæg pga frygt for listeria - noget jeg er utroligt glad for den dag i dag, da det viste sig at der jo var en bølge af listeriatilfælde og det kan altså slå fosteret ihjel.

Det er jo kun 9 måneder, så hvorfor løbe en risiko 

Du spiste simpelthen ikke kødpålæg i 9 mdr.?

Hold da op det må altså kaldes hysterisk 

Det var 1 slags rullepølse fra et bestemt firma.... 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Moar2011

Jeg levet efter sundfornuft 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Altså jeg hverken drikker kaffe eller ryger i forvejen så det er selvfølgeligt ikke været et problem men ellers holder jeg mig fra at 

Farve hår . Alkohol.  Rødt kød . Og light sotervand. 

Jeg brugere bare almindelig shampoo og brugere osse min mek-up  og parfume spiser masser af usundt osv. 

Og min datter fejler intet og det gør den baby jeg ventet nu heller ikke 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Mor1986

Pige91 skriver:

Hej piger 

Den med hårfarve snakkede jeh med min kusine om da hun er frisør. Der er ikke sikre undersøgelser på det skader barnet så det skulle være op til en selv. 

Jeg bruger make up og spiser også røde bøffer. Dog undgår jeg parfume. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.