Skoleudsættelse. Har i prøvet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2015

Loa

Carina:-) skriver:

Ja 2 gange og det var det bedste vi kunne gøre.

Vores yngste datter gik her sidste år i bh klasse med en dreng der 2 mdr inde i året kom tilbage i børnehave og så her i år hvor han skulle starte igen måtte de tage en anden skole da drengen nægtede at komme tilbage fordi han mente de andre ville drille ham .

Hans mor fortalte også at han i lang tid efter han var startet i bh igen var ked af det havde svært ved at finde tilbage og følte sig forkert

Der er ingen tvivl om at hvis man har den mindste anelse om at ens barn ikke er helt skoleklar så skal man vente .

Mine 2 drenge har på intet tildspunkt følt sig ved siden af ved at vente et år og de ligger begge  højt både socialt og fagligt i deres klasser Havde de startet som de skulle havde de højst sandsynligt lagt i bunden . 

Øv nej det ville godt nok være synd at skulle igennem....

jeg ville måske også umiddelbart mene at det var bedst at vente, men nu ved vi jo så ikke engang om hun "får lov"... Det skal de åbenbart først afgøre til december/januar.... Da politikerne har strammet op på om man få lov at skoleudsætte.....

Men i har nok alle ret i at det er forældrenes tanker der er problemet frem for barnets.....

Har jeres kunne forstå/acceptere at de ikke gik i klasse med dem på præcis samme alder?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2015

4kløver

Vent vis i ikke er sikker.. 

Sidder med et barn der er starte i skole og PPR mente hun godt kunne klare det. ( hun har lidt problemer med for mange på en gang og andre ting)vi mente ikke hun var klar men både børnehave PPR mente hun var... Nu sidder vi med en pige som ikke har det godt. Og hendes måde at få det ud er at gå sin vej. 

Anmeld Citér

3. september 2015

Loa

4kløver skriver:

Vent vis i ikke er sikker.. 

Sidder med et barn der er starte i skole og PPR mente hun godt kunne klare det. ( hun har lidt problemer med for mange på en gang og andre ting)vi mente ikke hun var klar men både børnehave PPR mente hun var... Nu sidder vi med en pige som ikke har det godt. Og hendes måde at få det ud er at gå sin vej. 

Årh hvor synd

Så kan jeg godt se man hellere skulle have ventet.....

Anmeld Citér

3. september 2015

Carina:-)

Loa skriver:

Øv nej det ville godt nok være synd at skulle igennem....

jeg ville måske også umiddelbart mene at det var bedst at vente, men nu ved vi jo så ikke engang om hun "får lov"... Det skal de åbenbart først afgøre til december/januar.... Da politikerne har strammet op på om man få lov at skoleudsætte.....

Men i har nok alle ret i at det er forældrenes tanker der er problemet frem for barnets.....

Har jeres kunne forstå/acceptere at de ikke gik i klasse med dem på præcis samme alder?

Det har aldrig været noget de har spurgt om 

Og har aldrig mærket noget til at deres kammerater har sat spørgsmål ved . 

Så det tror jeg ikke du skal spekulere på .

Håber I får lov ,for der er ingen tvivl om at for tidlig skolegang kan ødelægge meget mere end det gavner. 

Anmeld Citér

3. september 2015

L-Mortil3

Ja, vi var der i vinters, og vi havde alle de tanker du tumler med! Vi fik også tvetydige beskeder "hvis han får lov at vente" det skal de forberede jer på, da alt idag handler om inklusion ! Så det er nærmest kun i modenheds tilfælde de får lov at vente! 

Vores dreng havde fået alt info om at nu skulle han snart i før skole gruppen, hvad de skulle lave mm , så det gjorde os TURBO nervøse over at tage en beslutning om at udsætte! Vi forventede tårer, raseri, frustrationer... Vi fik kys kram og lettelse! Jeg tror godt han selv kunne mærke han ikke havde lyst! Nu kan han så starte med dem han har gået i mg med, legegruppe og årgangsgruppe med (han er fra slut 09, resten er start 10). Det er den bedste beslutning vi nogenside har taget, og hvor har han blomstret som den store i bh! Du føler du nedgør dit barn lidt i de papirer du skal lave, men overdrivelse fremmer forståelsen, og det er vigtigt i får den udsættelse hvis i er det mindste i tvivl! Vi vaklede og kæmpede med skyld, men nu er vi stolte og har fundet ro i, at vi absolut kan træffe de helt rigtige beslutninger! Og Hey - viser det sig hun bare tager fart og bliver SÅ klar, så må man gerne starte dem op alligevel, intet er definitivt, og i den anden boldgade, tager hun fart i 2. Klasse og er højt fagligt, kan hun rykkes op...

mit aller bedste råd er, smid tanker væk om følelser, skyld mm og kig på jeres datter, skal hun lege er år mere? Så lad hende endelig lege et år mere! Man kan ALDRIG komme for sent i skole! 

Anmeld Citér

3. september 2015

CharlotteogMaria

Vi har fået skoleudsættelse til vores datter.

Selvom forældre og børnehaven er enige om at det er det bedste, så skal der søges om det og det kan være svært at få igennem. Vores datter skulle have lavet nogle tests og vi skulle have et møde med børrnehave og en talepædagogisk leder. Så det er ikke sådan lige.

Anmeld Citér

3. september 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg er skolelærer og må sige, er der tvivl så vent! Jeg har set alt for mange børn miste selvtillid og glæde ved skolen pga. Umodenhed. Jeg har sågar haft elever til ekstraundervisning som jeg er sikker på kunne have undgået det hvis de bare havde fået lov at vente! Min egen søn er fra december og kan derfor enten starte tidligt eller sent. Jeg vil gøre alt for at han får lov at vente. De fleste af hans kammerater skal så starte året før og det er da ærgerligt, men jeg er sikker på, at det er det bedste for ham i det lange løb. 

Anmeld Citér

3. september 2015

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)
Loa skriver:

Jeg er også mest "til" at hun skal vente. Men så siger pædagogen/læreren fra kommunen pludselig i går, at nu må vi se om hun overhovedet får lov at blive skoleudsat.....

Altså de sætter os det i hovedet at hun nok ikke er klar, og så siger de pludselig at de ikke kan garantere at hun få lov at vente....

Det er filme frustrerende.....

Jeg må indrømme jeg ikke specielt ville kunne bedømme om hun er klar eller ej, da hun er vores første barn, og vi jo ikke ved hvordan de skal være for at være klar. Men med de ting de fortæller kan jeg da godt se det måske ville være fornuftigt at vente. Men er der en risiko for man bliver den store store nede i børnehaven? At man alligevel ikke når at rykke sig/være klar nok året efter?

Uh jeg synes der er mange ting i det.....

Nu ved jeg ikke om der er de samme regler i alle kommuner ang skoleudsættelser. Men man skriver først børn op i november månede, så kan ikke se hvorfor i ikke kan skoleudsætte... hvilken begrundelse har de for det? kan hun ikke blive i børnehaven eller??? Jeg kan godt forstå du er frusteret. Man kan få vist godt få "afslag" men det er vist også sjældent de gør det, og børnehaven de skal jo støtte op om JERES beslutning, og hvis det er skoleudsættelse, så er det, det der skal ske... Det er jo i barnets tarv.. 

Det vigtigste for barnet i skoleregi, er at de kommer i skole og kan klare sig i det sociale miljø. Har de evnen til at skabe relationer og kan de på en god måde sige til og fra overfor omgivelserne. Det er ikke så vigitg om de kan hele alfabetet, eller skrive navne på alle i familien, det skal de nok lærer, men det er vigtig for indlæringen at de ikke sidder i timerne og ahr ondt i maven over at skulle ned i frikvarteret hvor de er på "egen" hånd... håber du forstå hvad jeg mener, er ikke så god til at forklare på skrift.. 

Dem jeg har oplevet, vokser meget af at få lov til at være den store i børnehaven (igen) og alle jeg har mødt har været SÅ super klar efter det år, der sker bare så meget, og har i en god børnehave, så hjælper de og støtter op om jeres barn så jeres barn kan få lov at udvikle sig lige præcis der hvor det mangler lidt.

Jeres barn er fuldt ud kompetent, det skal i have med jer, men se lige på at jeres barn får lov til at LEGE og vokse et år mere, og det er SÅ meget bedre for barnet at få et år mere i børne haven end at ( måske ) gå et år om i skolen... Jeres barn er heldig at have jer som forældre, 

Anmeld Citér

3. september 2015

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)
Roselil skriver:

Jeg er skolelærer og må sige, er der tvivl så vent! Jeg har set alt for mange børn miste selvtillid og glæde ved skolen pga. Umodenhed. Jeg har sågar haft elever til ekstraundervisning som jeg er sikker på kunne have undgået det hvis de bare havde fået lov at vente! Min egen søn er fra december og kan derfor enten starte tidligt eller sent. Jeg vil gøre alt for at han får lov at vente. De fleste af hans kammerater skal så starte året før og det er da ærgerligt, men jeg er sikker på, at det er det bedste for ham i det lange løb. 

Enig 

Anmeld Citér

4. september 2015

Loa

L-Mortil2 skriver:

Ja, vi var der i vinters, og vi havde alle de tanker du tumler med! Vi fik også tvetydige beskeder "hvis han får lov at vente" det skal de forberede jer på, da alt idag handler om inklusion ! Så det er nærmest kun i modenheds tilfælde de får lov at vente! 

Vores dreng havde fået alt info om at nu skulle han snart i før skole gruppen, hvad de skulle lave mm , så det gjorde os TURBO nervøse over at tage en beslutning om at udsætte! Vi forventede tårer, raseri, frustrationer... Vi fik kys kram og lettelse! Jeg tror godt han selv kunne mærke han ikke havde lyst! Nu kan han så starte med dem han har gået i mg med, legegruppe og årgangsgruppe med (han er fra slut 09, resten er start 10). Det er den bedste beslutning vi nogenside har taget, og hvor har han blomstret som den store i bh! Du føler du nedgør dit barn lidt i de papirer du skal lave, men overdrivelse fremmer forståelsen, og det er vigtigt i får den udsættelse hvis i er det mindste i tvivl! Vi vaklede og kæmpede med skyld, men nu er vi stolte og har fundet ro i, at vi absolut kan træffe de helt rigtige beslutninger! Og Hey - viser det sig hun bare tager fart og bliver SÅ klar, så må man gerne starte dem op alligevel, intet er definitivt, og i den anden boldgade, tager hun fart i 2. Klasse og er højt fagligt, kan hun rykkes op...

mit aller bedste råd er, smid tanker væk om følelser, skyld mm og kig på jeres datter, skal hun lege er år mere? Så lad hende endelig lege et år mere! Man kan ALDRIG komme for sent i skole! 

Tusind tak for dit svar.

Jeg tror også jeg er mere eller mindre afklaret med at jeg gerne vil have hun venter. Nu er jeg bare skide nervøs for om hun får lov.....

Og troede virkelig ikke det var så almindeligt. Havde slet ikke regnet med at så mange har/havde prøvet det.... Lidt rart alligevel, at det ikke er min datter der er total speciel

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.