Skoleudsættelse. Har i prøvet det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.365 visninger
29 svar
30 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. september 2015

Loa

Vi skal tage stilling til, i samråd med PPR og børnhaven, om vores datter skal skoleudsættes.... Synes virkelig det er svært.....

Nogen der har prøvet det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2015

klmf

Vi har været der - og vores dreng blev udsat til næste år. Det var en svær beslutning på nogle punkter, men når jeg ser ham nu, hvor han vokser i storegruppen og simpelthen udvikler sig og trives, så er jeg slet ikke i tvivl om at det er den helt rigtige beslutning. Nu har han et år til at komme helt frem i skoene og få en god skolestart i stedet for at starte med at skulle stå på tæer for at kunne følge med. Han kunne måske godt have klaret det, men vi har gjort ham en kæmpe tjeneste ved at give ham et modningsår. 

Anmeld Citér

3. september 2015

Loa

lotchen skriver:

Vi har været der - og vores dreng blev udsat til næste år. Det var en svær beslutning på nogle punkter, men når jeg ser ham nu, hvor han vokser i storegruppen og simpelthen udvikler sig og trives, så er jeg slet ikke i tvivl om at det er den helt rigtige beslutning. Nu har han et år til at komme helt frem i skoene og få en god skolestart i stedet for at starte med at skulle stå på tæer for at kunne følge med. Han kunne måske godt have klaret det, men vi har gjort ham en kæmpe tjeneste ved at give ham et modningsår. 

Det samme har vi tænkt. Føler bare lidt man skal satse, hvad tager hun "mindst" skade af.....

Er virkelig bange for hun ikke kan følge med/sidde stille/høre efter hvad læren siger....

Men hvis hun venter, vil hun så blive ked af det/føle sig uden for de andre på hendes alder/blive drillet.....

Anmeld Citér

3. september 2015

Babilooo

Drop al den stolthed osv .... Det føler børn slet ikke jeg tror det er meget os selv som forældre som gerne vil have et "normalt" forløb. Men man må se på barnet. Barnet bliver ikke flot - oftere er det forældrene.

i vores institution er vore søn sammen med tre andre der er blevet udsat og de er nu de store og erfarne i storegruppen - de seje.

det er lang lang mere skadeligt at lade dem gå i 0 klasse og så gå om. Så bliver de konstant mindet om at de gamle klassekammerater er på klassetrinet over. 

Anmeld Citér

3. september 2015

klmf

Smølfine123 skriver:

Drop al den stolthed osv .... Det føler børn slet ikke jeg tror det er meget os selv som forældre som gerne vil have et "normalt" forløb. Men man må se på barnet. Barnet bliver ikke flot - oftere er det forældrene.

i vores institution er vore søn sammen med tre andre der er blevet udsat og de er nu de store og erfarne i storegruppen - de seje.

det er lang lang mere skadeligt at lade dem gå i 0 klasse og så gå om. Så bliver de konstant mindet om at de gamle klassekammerater er på klassetrinet over. 

Nogenlunde det jeg ville have skrevet 

Anmeld Citér

3. september 2015

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)

Hej...

Jeg er pædagog i en børnehave, og de skoleudsættelser vi har haft, har været GULD værd for både børnene og forældrene. Børnene er "ligeglade" de har jo stadig kammerater og de voksne de er allermest trygge ved, og så får de lov til at blive HELT klar... Og jeg kan også se, at når det ekstra år er gået, så er de bare SÅ klar til skolelivet.

Vi plejer at sige to ting til forældre, hvor der kunne være tale om skoleudsættelse, det er : "Hvis du er i tvivl, så lad tvivlen komme dit barn til gode", og "man kan aldrig komme for sent afsted i skolen"

Håber du kunne bruge det til noget, og jeg ser forældre, der sætte barnets tarv først, ved at lade dem skoleudsætte, hvis det er det barnet har brug for, og så er det altså jer som forældre, der kender JERES barn bedst...

Håber i finder den rigtige løsning for jer og jeres barn

Anmeld Citér

3. september 2015

Carina:-)

Ja 2 gange og det var det bedste vi kunne gøre.

Vores yngste datter gik her sidste år i bh klasse med en dreng der 2 mdr inde i året kom tilbage i børnehave og så her i år hvor han skulle starte igen måtte de tage en anden skole da drengen nægtede at komme tilbage fordi han mente de andre ville drille ham .

Hans mor fortalte også at han i lang tid efter han var startet i bh igen var ked af det havde svært ved at finde tilbage og følte sig forkert

Der er ingen tvivl om at hvis man har den mindste anelse om at ens barn ikke er helt skoleklar så skal man vente .

Mine 2 drenge har på intet tildspunkt følt sig ved siden af ved at vente et år og de ligger begge  højt både socialt og fagligt i deres klasser Havde de startet som de skulle havde de højst sandsynligt lagt i bunden . 

Anmeld Citér

3. september 2015

Carina:-)

Loa skriver:

Det samme har vi tænkt. Føler bare lidt man skal satse, hvad tager hun "mindst" skade af.....

Er virkelig bange for hun ikke kan følge med/sidde stille/høre efter hvad læren siger....

Men hvis hun venter, vil hun så blive ked af det/føle sig uden for de andre på hendes alder/blive drillet.....

Der er 2 i Victors klasse ud af 20 der har ventet og de ligger socialt ( og fagligt) meget højt da de har fået modenheden med sig.

Victor har ikke en weekend hvor der ikke er mindst 3 kammerater forbi hver dag og han er så glad og hviler så meget i sig selv at vi bare ved det var det rigtige at gøre.

Anmeld Citér

3. september 2015

Loa

Smølfine123 skriver:

Tænker, håber, heller ikke at ville være en mulighed at skulle tage 0 klasse om.
Ja jeg ved ikke hvad jeg frygter. At hun måske ser alle de andre på hendes alder starte i skole, og ikke ville kunne forstå hvorfor hun skal vente.....

Anmeld Citér

3. september 2015

Loa

Inger skriver:

Hej...

Jeg er pædagog i en børnehave, og de skoleudsættelser vi har haft, har været GULD værd for både børnene og forældrene. Børnene er "ligeglade" de har jo stadig kammerater og de voksne de er allermest trygge ved, og så får de lov til at blive HELT klar... Og jeg kan også se, at når det ekstra år er gået, så er de bare SÅ klar til skolelivet.

Vi plejer at sige to ting til forældre, hvor der kunne være tale om skoleudsættelse, det er : "Hvis du er i tvivl, så lad tvivlen komme dit barn til gode", og "man kan aldrig komme for sent afsted i skolen"

Håber du kunne bruge det til noget, og jeg ser forældre, der sætte barnets tarv først, ved at lade dem skoleudsætte, hvis det er det barnet har brug for, og så er det altså jer som forældre, der kender JERES barn bedst...

Håber i finder den rigtige løsning for jer og jeres barn

Jeg er også mest "til" at hun skal vente. Men så siger pædagogen/læreren fra kommunen pludselig i går, at nu må vi se om hun overhovedet får lov at blive skoleudsat.....

Altså de sætter os det i hovedet at hun nok ikke er klar, og så siger de pludselig at de ikke kan garantere at hun få lov at vente....

Det er filme frustrerende.....

Jeg må indrømme jeg ikke specielt ville kunne bedømme om hun er klar eller ej, da hun er vores første barn, og vi jo ikke ved hvordan de skal være for at være klar. Men med de ting de fortæller kan jeg da godt se det måske ville være fornuftigt at vente. Men er der en risiko for man bliver den store store nede i børnehaven? At man alligevel ikke når at rykke sig/være klar nok året efter?

Uh jeg synes der er mange ting i det.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.