Af med bleen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.006 visninger
13 svar
0 synes godt om
30. august 2015

Mor1986

har en datter på 3 år, som de sidste par dage har bedt om at få underbukser på frem for ble. Det har hun fået lov til og det er faktisk gået fint. Et lille uheld i dag, hvor hun tissede lidt. Men skidt med det. Hun ville stadig have underbukser på bagefter. Alt gøres som hun vil så der er ikke pres for vores side.

en pædagog i børnehaven havde sagt noget med at vi skulle passe på i forhold til når hun skulle lave puha. For hun havde oplevet at forældre pressede på, og det endte så med barnet kun ville lave i bleen. 

Vores datter kom så her til aften og klagede over ondt i maven og hun ville gerne have ble på. Hvor efter hun så lavede. Det er fint for mig for det hele er jo meget nyt. Men efter at pædagogen havde sagt sådan så er jeg jo selvfølgelig bekymret for om vi ender med en datter der ikke vil lave på wc.

jeg snakkede lidt med hende om det til aften hvor hun siger det lugter når man går på wc. Ja men sådan er det jo. Mor når far laver puha på wc lugter det  og det havde hun åbenbart ikke brudt sig om.

kan jeg være ganske rolig at det nok skal komme og hvor lang tid gik der med jeres?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2015

MorDk

Du kan tage den helt med ro. Det er en periode (overgangsperiode)

Begge mine unger smed bleen i en tidlig alder. Begge unger brugte bleen i starten når de skulle lave stort. Det var en periode og så stoppede det selv. Når de sagde De skulle lave stort så tilbød vi at hjælpe med toiletbesøg men 6/10 gange ville de lave stort i bleen og det var ok. Det kom helt naturligt. Lyt til jeres barn. Ikke til pædagogerne. Forstået på den måde at det er jer der kender jeres barn og jer der beslutter hvordan og hvorledes. Nogle pædagoger vil gerne bestemme slagets gang. Men husk det skal foregå i barnets tempo (hvilket de fleste pædagoger støtter op omkring)

Anmeld Citér

31. august 2015

GrønStjerne

Det lyder helt som med vores datter der lige er blevet blefri om dagen.

Hun startede også med at bede om en ble når hun skulle lave stort, og det fik hun selvfølgelig. Vi snakkede om det med at gøre det på toilettet, og vi spurgte hende ind i mellem om hun ville prøve på toilettet først. Hvis hun ikke ville fik hun bare ble på.

Det kom efterhånden, over en uges tid eller 2, og det blev fejret når det lykkedes. Det gik fuldstændigt smertefrit, jeg tror at så længe man er opmærksom på at følge barnets tempo skal det nok gå. (Jeg havde den samme frygt om at stå med et barn der IKKE ville gå på toilettet).

Nu er vi så der hvor hun ikke vil have natble på, og vi skal snige den på når hun sover

Anmeld Citér

31. august 2015

Mor1986

MorDk skriver:

Du kan tage den helt med ro. Det er en periode (overgangsperiode)

Begge mine unger smed bleen i en tidlig alder. Begge unger brugte bleen i starten når de skulle lave stort. Det var en periode og så stoppede det selv. Når de sagde De skulle lave stort så tilbød vi at hjælpe med toiletbesøg men 6/10 gange ville de lave stort i bleen og det var ok. Det kom helt naturligt. Lyt til jeres barn. Ikke til pædagogerne. Forstået på den måde at det er jer der kender jeres barn og jer der beslutter hvordan og hvorledes. Nogle pædagoger vil gerne bestemme slagets gang. Men husk det skal foregå i barnets tempo (hvilket de fleste pædagoger støtter op omkring)

Det lyder godt. Hun ville også have underbukser i dag hvilket hub fik. Snakkede så med en anden pædagog som sagde de nok skulle holde øje med hende. Og at hun ofte havde oplevet børn ikke ville lave på wc til at begynde med. Dog fik hun altså ble på ud hvis det regner for de vil ikke kunne nå at få hendes tøj af inden hun tissede. Det sagde jeg så okay til. 

Vores datter skal i hvert fald nok aige fra hvis hun ikke vil have den på. 

Og tusinde tak for dit svar 

Anmeld Citér

31. august 2015

Mor1986

GrønStjerne skriver:

Det lyder helt som med vores datter der lige er blevet blefri om dagen.

Hun startede også med at bede om en ble når hun skulle lave stort, og det fik hun selvfølgelig. Vi snakkede om det med at gøre det på toilettet, og vi spurgte hende ind i mellem om hun ville prøve på toilettet først. Hvis hun ikke ville fik hun bare ble på.

Det kom efterhånden, over en uges tid eller 2, og det blev fejret når det lykkedes. Det gik fuldstændigt smertefrit, jeg tror at så længe man er opmærksom på at følge barnets tempo skal det nok gå. (Jeg havde den samme frygt om at stå med et barn der IKKE ville gå på toilettet).

Nu er vi så der hvor hun ikke vil have natble på, og vi skal snige den på når hun sover

Så sejt. Så håber jeg det går lige så nemt her. Var i hvert fald overrasket over hun pludselig sagde hun ikke ville have ble på. For hun har før været panisk ved tanken om at tisse i bukserne. Så alt gøres i hendes tempo og hvad hun har lyst til. Og man kan jo også godt forstå hvis de er lidt utrygge ved det hele nu det er så nyt

Anmeld Citér

31. august 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her er alberte også lige blevet 3 år, og hun begyndte i ferien at sige at nu ville hun ik ha ble på mere. Vi holdte så lidt igen fordi vi var i sommerhuse.

Den sidste uge har hun været bleefri om dagen, men vil også kun lave stort i bleen, hvilket hun så bare får lov til. Så må vi se hvornår det ændre sig. Jeg tænker at det nok snart kommer! Vh stine

Anmeld Citér

31. august 2015

Mor1986

StineW79 skriver:

Her er alberte også lige blevet 3 år, og hun begyndte i ferien at sige at nu ville hun ik ha ble på mere. Vi holdte så lidt igen fordi vi var i sommerhuse.

Den sidste uge har hun været bleefri om dagen, men vil også kun lave stort i bleen, hvilket hun så bare får lov til. Så må vi se hvornår det ændre sig. Jeg tænker at det nok snart kommer! Vh stine

Siger hun så selv når hun skal lave? For vores holder sig lidt har jeg på fornemmelsen.

Anmeld Citér

31. august 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79
Mor1986 skriver:

Siger hun så selv når hun skal lave? For vores holder sig lidt har jeg på fornemmelsen.

Nej hun siger ik noget, men vi ka altid se det på hende, for hun finder nemlig et lille "gemmested" hvor hun tror vi ik ka se hende. 

Feks stiller hun sig bag ved en stol eller meget stille henne ved sofaen. Når vi ka se hun viser tegene, spørg vi hende om hun ska lave pølser, hvortil hun svare nej. Så spørg vi hende om hun ik lige vil ud på wc og sidde lidt. Det svare hun både ja og nej til.

Når hun sidder på wcet prutter hun helt vildt og syntes det er sjovt eller også siger hun at hun er færdig, også kommer hun ned. Beder om at få ble på.

5 min efter har hun lavet pøller i bleen.

Men det ska nok komme! Vh stine

Anmeld Citér

1. september 2015

Mor1986

StineW79 skriver:

Nej hun siger ik noget, men vi ka altid se det på hende, for hun finder nemlig et lille "gemmested" hvor hun tror vi ik ka se hende. 

Feks stiller hun sig bag ved en stol eller meget stille henne ved sofaen. Når vi ka se hun viser tegene, spørg vi hende om hun ska lave pølser, hvortil hun svare nej. Så spørg vi hende om hun ik lige vil ud på wc og sidde lidt. Det svare hun både ja og nej til.

Når hun sidder på wcet prutter hun helt vildt og syntes det er sjovt eller også siger hun at hun er færdig, også kommer hun ned. Beder om at få ble på.

5 min efter har hun lavet pøller i bleen.

Men det ska nok komme! Vh stine

Vores gemmer sig også. Men de må jo et eller andet sted være bevidste om de skal til at lave og det gør man helst for sig selv.

jeg snakkede lige med en pædagog i dag og hun siger at vores datter ikke tisser på wc der. Men de giver hende ble på når de skal ud. Nu er jeg bange for det måske er for tidligt. For er helelr ikke sikker på om hun tisser på wc herhjemme og hun skal jo helst ikke gå og holde sig. Men hun nægter at få ble på herhjemme. Kun når hun skal sove og det foregår heller ikke helt frivilligt. Min tanke er jo bare hun er klar siden hun ikke vil havd ble eller hvad?

Anmeld Citér

1. september 2015

Mor1986

Slet ikke andre ???

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.