Er helt kommet i tvivl om jeg har gjort det rette og derfor spørger jeg jer...
Mit skolebarn på snart 6 år er en bestemt dame og kan til tider blive meget sur på hendes mor, når der er noget hun ikke vil som jeg beder hende om. Her den anden dag sidder hun med iPad'en i min seng, hvor jeg beder hende gentagne gange om at komme i tøjet hvor tøsen siger nej flere gange og til sidst siger jeg så at jeg tæller til 10 ( det gør jeg tit, for så ved hun jeg mener det) og ellers tager iPad'en fra hende, der bliver hun sur og smider iPad'en i sengen. Jeg siger at det gør hun ikke en gang til, for så får hun ikke lov til at have iPad'en i en uge. Da vi begge er gode igen, snakker vi om at det er ok at blive sur på mig man skal bare ikke smide rundt med tingene, da de kan gå i stykker og jeg kan ikke lige købe nyt, hver gang noget går i stykker. I dag gør hun så det samme her til morgen og jeg siger at nu må hun ikke have iPad'en i en uge. Nu er det så om jeg bare skal korte det ned til et par dage og så hun kan få den igen i weekenden eller om det skal være en hel uge? For godt nok er hun godt med men tidsbegrebet har hun ikke helt styr på, så en uge vil jo være lang tid for sådan en bette størrelse.
Når du siger at hvis hun kaster iPad'en, mister hun retten til den i en uge, hvad mener du så? Hvad er det din mening at sige?
Hvis din mening er at konsekvensen af at kaste med sine ting, er at man mister dem en uge, så skal hun selvfølgelig ikke have den igen efter et par dage. Det vilundergrave din autoritet og være uærligt.
For mig lyder det som om du har taget for store ord i munden, og nu hænger du på den. I den situation mener jeg stadig at der skal gå en uge inden hun må bruge iPad'en igen. Måske kan I bruge den uge på arbejde på en bedre morgenrutine. Og så skal du måske overveje hvad det er du gerne vil have at konsekvensen skal være, så du er klar til næste gang 
Og så tænker jeg iøvrigt at din datter, når hun først lige har fundet ud af at der ikke er nogen iPad, sagtens kan klare sin en uge uden. Hun er vel ikke afhængig af den.
Anmeld
Citér