Hvorfor et behov for anonymitet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er ekstra anonymitet godt?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.952 visninger
19 svar
51 synes godt om
22. august 2015

Abracadabra

Kære allesammen. 

Kort sagt: Hvorfor har nogle brugere herinde brug for anonymitet? Udover den helt naturlige i, at ens brugernavn oftest ER en anonymisering? 

Jeg er fx ikke døbt Abracadabra, ligesom at jeg heller ikke regner med, at nogen hedder mor1944 eller lignende? 

Hvorfor kan man ikke stå ved sine holdninger i forhold til sit profilnavn? Fx i debatten om drengen på Facebook - men også i forhold til mange andre debatter? 

Jeg regner ikke med, at nogen herindefra finder mig på mit arbejde og kritisk spørger "hvorfor rådede du vedkommende til at købe en stokke-stol???". 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Jeg har venner herinde som jeg også kender i virkeligheden og nogle gange har jeg prøvet at stå i en problematik hvor jeg føler at jeg ikke har kunnet snakke med familie og/eller venner og så er det rart at kunne være anonym...

Anmeld Citér

22. august 2015

Abracadabra

Ms.Sunshine skriver:

Jeg har venner herinde som jeg også kender i virkeligheden og nogle gange har jeg prøvet at stå i en problematik hvor jeg føler at jeg ikke har kunnet snakke med familie og/eller venner og så er det rart at kunne være anonym...

Det er da fuldt forståeligt! Men egentlig går mit spørgsmål også i endnu højere grad på de helt ufarlige debatter, hvor man fx giver råd omkring madlavning eller helt upersonlige råd omkring fertilitetsbehandling. Hvorfor behovet for anonymitet? 

At man opretter en anonym debat med et sprængfarligt emne om abort, er måske ikke så underligt. Men at man er nødt til at være anonym for at foreslå fertilitetsbehandling ved impotens er da besynderligt. 

Anmeld Citér

22. august 2015

Spirrevip

Jeg er rigtig glad for den her side, og det fællesskab der er herinde. Meeeen nogen gange vil man helst bare ikke forbindes med et bestemt indlæg, enten fordi at man ikke vil kædes sammen med det og måske blive set ned på (hvis alt er faldet sammen om ørene på en f.eks), eller måske fordi det er så et ømtåleligt emne, at man ikke heeelt tør at stå ved hvad man skriver, selvom at det er ens helt egen personlige mening. Der er nogle gange nogle herinde der er nogle værre løvinder, og som bider sig fast i flæsket på en, hvis man får sagt noget forkert. 

Anmeld Citér

22. august 2015

Købmagerkonen

Abracadabra skriver:

Kære allesammen. 

Kort sagt: Hvorfor har nogle brugere herinde brug for anonymitet? Udover den helt naturlige i, at ens brugernavn oftest ER en anonymisering? 

Jeg er fx ikke døbt Abracadabra, ligesom at jeg heller ikke regner med, at nogen hedder mor1944 eller lignende? 

Hvorfor kan man ikke stå ved sine holdninger i forhold til sit profilnavn? Fx i debatten om drengen på Facebook - men også i forhold til mange andre debatter? 

Jeg regner ikke med, at nogen herindefra finder mig på mit arbejde og kritisk spørger "hvorfor rådede du vedkommende til at købe en stokke-stol???". 

Jeg bruger muligheden for at skrive anonyme indlæg når jeg skal spørge om noget der kræver at jeg fortæller noget om mig selv eller min situation som kan gøre at andre ved hvem jeg er.

Jeg ved med sikkerhed at nogle af mine bekendte er herinde og det ville ikke være svært for dem at kæde mit ellers anonyme brugernavn sammen med min person hvis jeg er meget specifik omkring en hændelse el.lign. som mine bekendte kender til. Når jeg er anonym kan de måske godt gennemskue at jeg er på baby.dk, men de ved ikke under hvilket brugernavn - og de kan derfor ikke finde frem til mere om mig...

Måske en lidt rodet beskrivelse, men det er trods alt min forklaring. Jeg kunne aldrig finde på at gemme mig bag anonymiteten for at skabe ufred eller tage svære emner op - kun for at personfølsomme emner ikke kædes til min profil.

Anmeld Citér

22. august 2015

Sandratoft

Abracadabra skriver:

Kære allesammen. 

Jeg er aldrig anonym, og har heller ikke en specielt "hemmelig" profil, men synes så heller aldrig at jeg kommer med noget ømtåleligt omkring mig selv eller min familie.
Det er kun mine egne holdninger der nogle gange er lidt kontroverse, og dem behøves jeg ikke være anonym for at komme ud med

Anmeld Citér

22. august 2015

lineog4

Har aldrig skrevet anonymt (altså udover en gang med gæt hvem) og jeg kan vist sagtens genkendes.

Men har det her som andre steder i livet,jeg skriver/siger ikke noget jeg ikke vil stå ved jeg har sagt/skrevet. Holder jeg mig til den linie så håber jeg dermed også jeg ikke får stødt for mange. 

Men kan da forestille mig situationer hvor jeg kunne have brug for et råd og det absolut ikke var noget jeg var stolt af. Så for mig ville det nok kunne ske jeg lavede en anonym tråd. Men ikke at jeg svarede anonymt i en andens tråd heller ikke ømtålelige emner som abort 

Anmeld Citér

22. august 2015

fo82

Abracadabra skriver:

Kære allesammen. 

Hvad??!!  Er du ikke døbt abracadabra???!!!!! Jeg er i chok! 

Anmeld Citér

22. august 2015

Chellie

Jeg tænker, tonen herinde af og til godt kan blive virkelig skarp, og derfor kan det være rart for nogle, at de på den ene side kan få sagt hvad de tænker, men på den anden side ikke behøver "stå til regnskab", hvis ordene falder nogen for brystet?

Selv er jeg relativt anonym i min profil, men ikke mere, end hvis man kender mig, ville man sagtens kunne genkende mig hvis man læste mine svar rundt omkring. Derfor har jeg, indtil jeg selv var klar, holdt mig meget i det anonyme omkring min graviditet. 

Alt i alt kan der vel være mange grunde..?

Anmeld Citér

22. august 2015

Mami

Abracadabra skriver:

Det er da fuldt forståeligt! Men egentlig går mit spørgsmål også i endnu højere grad på de helt ufarlige debatter, hvor man fx giver råd omkring madlavning eller helt upersonlige råd omkring fertilitetsbehandling. Hvorfor behovet for anonymitet? 

At man opretter en anonym debat med et sprængfarligt emne om abort, er måske ikke så underligt. Men at man er nødt til at være anonym for at foreslå fertilitetsbehandling ved impotens er da besynderligt. 

Det er da ikke besynderligt? Hvis nogen herinde kender den ts du hentyder til og hendes kæreste er det da ikke fedt de ved han er impotent? 

Jeg har f.eks ikke fortalt ret mange vi er i behandling, og før jeg fortalte nogen det, kunne jeg sagtens finde på at svarer anonymt  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.