Skouboe skriver:
Puha, den er svær. Jeg er ikke sikker på at jeg har nogle guldkorn.
Begge mine unger har også tendens til at være meget kommanderende, især min yngste og det eneste der har nogen effekt er konsekvens. Fx, hvis jeg beder hende om at rydde noget væk, og hun så ikke gør det, så fjerner jeg det. Så må hun leve uden, indtil det passer mig at give det tilbage et par måneder senere, når jeg synes.
Hvis hun råber og skriger beder jeg hende roligt om at stoppe, jeg vil ikke høre på det, jeg råber heller ikke af hende. Hvis hun fortsætter får hun at vide at hvis hun tåber igen, ryger yndlingslegetøjet (perlerne eller i øjeblikket hendes iPad) resten af dagen. Og fortsætter hun stadig bliver det længere og længere. Jeg tror at rekorden pt. er 4 dage.
Vi taler også meget om hendes opførsel, når hun ikke er sur - Vi snakker om at der er ting forældre bestemmer, som fx sengetid, pligter osv., og hvorfor det er sådan, og så er der ting, som børn godt må bestemme, fx hvilket tøj de vil have på (mor har dog vetoret ift. vejret), hvad vi skal have at spise på deres mad dag, fredagsslik osv. Hvis hun hører efter, ved de ting vi bestemmer, så får hun lov til at styre de ting hun selv må bestemme - hvis ikke, så bestemmer mor og far det hele. Giver det mening?
Selvbestemmelse er et pivilegie, og hvis man hører efter og gør som man bliver bedt om, så får man til gengæld lov til selv at bestemme nogle ting.
Om det er vejen frem hos jer, ved jeg ikke. Jeg synes det, der er mest problematisk i det du fortæller, er løgnene. Hvordan stopper man dem, uden at hun får en oplevelse af at mor aldrig tror på hende? Måske det var en ide at aftale med læreren at I konfronterer hende? Hvis hun siger til læreren at mor har sagt, så ringer de sammen til mor, og omvendt, hvis hun siger hjemme at læreren har sagt så ringer I sammen til læreren?
Og hvis hun efterlader sit gymnastiktøj med vilje, så har hun jo så bare intet gymnastiktøj til næste gang?
Hvad siger læreren? Har han/hun ikke nogle forslag?
Vores kommune har en familierådgiver man kan kontakte bl.a. i sådanne situationer og få råd og vejledning om hvordan man takler dem - http://www.egedalkommune.dk/borger/familie,-boern-og-unge/raadgivning-og-hjaelp-til-familier/raad-og-vejledning-til-boern,-unge,-familier-og-voksne
Måske din kommune har samme tilbud?
Jeg har få gange indraget al elektronik hvor hun havde været helt umulig - altså mobil, computer, tv..
Jeg prøver at sætte mig ned og snakke med hende når der ikke er konflikt, men hun bliver meget forsvarende og igen kan hun sidde og sige jeg lyver (det giver ikke altid helt mening konteksten den kommer i..) hvilket kan sætte hele cirkusset igang igen
Men kan være jeg skal prøve med yndlings legetøjet. Det at prøve og forklare hende at der er ting voksne bestemmer og ting børn kan få lov til at bestemme, kan hun slet ikke tage seriøst og så griner hun og siger "jamen hun er den voksne og vi er børnene" synes virkelig det er svært at trænge igennem
- men ja det giver mening 
Det med løgnene er noget vi altid har haft problemer med, så vi er nok allerede røget ind i en ond spiral, fordi hun er meget med at opdigte ting der er sket, eller folk har sagt, selv de uskyldige historier hvor vi i starten hopper med fordi det er fantasi køre hun så langt ud at man bliver nød til at afbryde hende i det fx havde vi kørt med på en usynligven, hvilket også var fint, indtil hun begyndte at ødelægge ting eller fange katten hvor hun sagde det var den usynlige ven, eller råbe til "vennen" som åbenbart sad i den anden ende af rummet når vi var ude at spise

Ja det kan man vel blive nød til, far er bare ikke med på ideen han synes vi lige skal give lærerne en chance til at få styr på hende efter skolestart.. Hvor jeg tænker vi skal have styr på det her hurtigst muligt.
Det er problemet, hun glemmer ikke sit gymnastik tøj, for det har hun på når jeg henter hende i SFH
Det er hendes almindelige tøj som hun ikke har puttet i tasken da hun tog det af i starten af timen, så har smidt det og kun gidet at skifte bukser for så at gå.. - de er ikke begyndt at bade endnu.
På nuværende tidspunkt så har vi bare fået afvide vi skal hjælpe hende til at være mindre dominerende og bestemmende men ikke helt hvordan. Altså der har ikke været forældermøde endnu, så det er bare sådan en ugentlig opdatering om hvordan det går med hende, så vi kan følge med via forælderintra.
Må prøve at kigge ind i det og se om vi ikke har sådan et tilbud her i kommunen, for er godt nok ved at være træt.. Og bekymret, for hvis hun kan være på grænsen til at hendes far og jeg kan holde ud at diskutere med hende, så forventer jeg slet ikke andre kan..