Jeg bruger normalt kun fuldkornspasta eller i en snæver vending frisk blomkålspasta. I min bolognese er der som regel mindst 50% grøntsager i, hvis ikke mere.
Jeg har et lille mål om at have tabt mig tre/fire kg inden min onkel og fasters sølvbryllup i midten af september. Desuden begynder jeg træning igen, efter at have været skadet siden marts. Er ikke så striks med maden, men det skal være sundere end før. Desuden har jeg skåret cola og slik ned på et meget lille plan. Tror ikke det er realistisk at gå fra halvanden/to liter cola light om dagen til ingenting. Så har skåret ned til to dåser om dagen her den første uge, én dåse om dagen i næste uge og dernæst står den på vand eller hjemmelavet saft (stortset uden sukker)
Der er meget lille forskel på almindelig pasta og fuldkornspasta. Hvis det skal batte noget, skal du droppe pastaen.
Herhjemme laver vi ofte wokmad uden nudler, altså masser af kød og grønt i stedet. Det er jo stadig kød og grønt, men på en anden måde end en bøf og salat.
Gryderetter er også skønt, så kan man f.eks putte masser af løg og gulerødder (og/eller andre rodfrugter) i for at balancere ift. kød. Supper, med eller uden kød. Det kan være alle mulige forskellige slags - minestrone uden pasta, thai kokossuppe med kylling o.s.v. Fisk er også en rar måde at variere smagsindtrykkene ift. kød. Eller f.eks en kylling i ovnen på en bund af rodfrugter.
Vær opmærksom på at der også er stivelse i i hvert fald nogle rodfrugter, men ikke lige så meget/dårligt som i f.eks pasta eller brød.
Vær også opmærksom på at kolde kartofler mister stivelsen, så en kold kartoffelsalat (eller kolde kartofler vendt i pesto) er f.eks et godt alternativ til varme kartofler.
Anmeld
Citér